Recenze: Marťan Matt Damon se snaží nakopat Marsu zadek. Povedlo se mu to?

Marťan není jen další vesmírnou akční podívanou, těšte se na nášup smutných i veselých emocí. Trosečník na Marsu vás nenechá vydechnout a budete chtít, aby se přece jen dostal zpátky na Zemi.

Zaznamenali jste v tomto týdnu zprávu o výskytu vody na Marsu? Jako by NASA toto zveřejnění naplánovala právě na premiéru filmu Marťan. Je to asi málo pravděpodobné, za úvahu to ale stojí…

Ale dost spekulací - vyrazme na toto nehostinné místo, kde průměrná teplota dosahuje kolem 60 stupňů pod nulou a den zde trvá podobně jako na zemi 24 hodin, přesněji řečeno 24 hodin a 39 minut, a říká se mu sol. Protože o dobu strávenou, na této Zemi svými podmínkami nejbližší planetě, půjde nejvíc.

Skupina šesti astronautů plní svou rutinní misi na Marsu, sbírají vzorky, chystají půdu pro další expedice. Tuto idylu naruší extrémně silná písečná bouře, která posádku přinutí vrátit se z povrchu  planety zpět do vesmíru. Jenže tam nechají svého kolegu. Měl totiž nehodu a nejevil známky života.

Svižný nástup nikoho nenechá na pochybách, že se bude na co dívat, sotva se nadějeme zůstane přeživší astronaut Mark Watney jediným člověkem na Marsu a před námi jsou ještě celé dvě hodiny stopáže filmu. Matt Damon se do role zoufalého astronauta vžil skvěle, a i když propadá beznaději a smutku, vždycky si najde čas na vtípky, zatímco se snaží vypěstovat jídlo na další tři roky, než pro něj přiletí záchranný tým.  Tedy pokud vůbec nějaký přiletí.

V tuto chvíli začíná na Zemi boj s časem, protože vědci v NASA mají jen několik málo dní na výrobu nové záchranné sondy. Navíc o tom, přes ohromnou vzdálenost, nemohou ztracenému Marťanovi ani dát vědět. Své plány velín v Houstonu zatají i vracející se posádce, není přece potřeba je zbytečně rozrušovat, když před sebou mají ještě dlouhé měsíce letu.

Ridley Scott nechává diváka prokousávat se společně s Watneym sol za solem a kupodivu je pořád na co se dívat, protože Watney bojuje s dosud nesrovnatelnými podmínkami, kterým nemusel čelit žádný člověk před ním. V těch nejtěžších chvílích atmosféru rozzáří dokonalé písničky z osmdesátých let, které přesně sedí a podbarvují „veselé“ scénky ze života na Marsu.

Na tento film prostě musíte zajít, zjistíte, že je občas potřeba zapomenout na naše pozemské starosti, a že jsme nakonec všichni z jedné planety. Navíc se dozvíte něco z historie dobývání Marsu a možná i něco z představ o blízké budoucnosti. Viděli jste skvělou Gravitaci se Sandrou Bullock? Troufám si totiž tvrdit, že Marťan je lepší. A to je co říct.

Olomoucká Drbna hodnotí: 88 %

Autor: David Superata