čtvrtek 25. dubna 2024 Marek

RECENZE: Warcraft: První střet aneb orkové ekologové a kouzelník na léčení

Dlouho očekávaný Warcraft přišel konečně do kin. Jak si režisér Duncan Jones poradil s adaptací jedné z nejoblíbenějších počítačových her všech dob? Orkové jako ochránci životního prostředí a Travis Fimmel ze seriálu Vikingové v hlavní roli.

Modlitby mnoha fanoušků světa Warcraftu byly vyslyšeny, premiéru měl snímek Warcraft: První střet. Tak očekávaný film musí počítat s určitou vlnou nespokojenosti a tak se fanoušci rozdělili na dva tábory. Jedni film apriori odsuzovali, druzí netrpělivě vyčkávali. Ať už jste na kterékoliv straně, o Warcraftu se teď bude nějakou dobu mluvit.

Film přišel do kin s tím, že bude mít jistou fanouškovskou základnu, kterou hráči Warcraftu zajišťují. S tímto předpokladem lze do filmu investovat a návratnost je zajištěna už samotnou komunitou hráčů.
Na filmu je vidět určitá jistota a víra v budoucí úspěch. Jak by taky ne, režisér Duncan Jones potvrdil své kvality už ve filmech Moon nebo Zdrojový kód. Přesto všechno Jones svým Warcraftem  mnoho kritiků neoslnil, i tak to je po dlouhé době fantasy, které stojí za to.

Orkská ochrana životního prostředí
První střet vypráví příběh dvou frakcí, Aliance a Hordy. Tyto dva tábory mezi sebou po staletí válčí, ale jednoho dne se situace změní. Orky sjednotí šaman Gul´dan, ten ke sjednocení orkských kmenů využívá tajemnou magii, která vysává životní energii a ničí království lidí Azeroth. Jeden z orkský náčelníků vidí magií zničenou přírodu a uvědomuje si, jaká je Gul´dan hrozba. A tak jako první ork ekolog bojuje za svrhnutí šamana. Příběhová linka s palmovým olejem a kácením pralesů se do filmu bohužel nedostala, ale témata životního prostředí a ochrany přírody ve mě film evokoval.

Záporák Gul´dan má jako spojence lidského mága, který měl původně hlídat svět lidí, ale zrovna pravděpodobně procházel těžkou odvykačkou nebo krizí středního věku a na svět lidí se s prominutím vyfláknul, alespoň to tak vypadá podle výrazů Bena Fostera.

Proti těmto záporákům se postaví lehce hippie orkský náčelník a jeho klan, Travis Fimmel(ten z vikingů), král v nepadnoucím brnění a čaroděj s dotykovou obrazovkou, kterou vytváří naprosto ze všeho. Tahle parta se musí spojit se zbylou hatefree částí orků a zabít společně arcizáporáka Guld´ana. A jestli někdo hledá lovestory, nemusí se bát, všechno bude. Milostná linka je dokonce mezirasová, takže snímek je velice aktuální a multikulturní. Fimmel se navíc umí skvěle šklebit a tak jeho laškování s orkskou míšenkou opravdu stojí za to.

Co by orka naštvalo
Když jsem se na film chystala, měla jsem trochu strach, jak snímek dopadne. Přece jenom kladly se na něj velké nároky, každý něco očekával. Fanoušci Warcraftu jsou nároční diváci, přeci jenom znají svět, postavy, vizuál hry. Tady se chyby neodpouští.

Já jsem své očekávání stáhla na minimum a musím přiznat, že jsem byl velice příjemně překvapena. Celý film plyne ve velice svižném tempu, až na pár slabších scén si své tempo drží celé dvě hodiny stopáže. Žádné natahování a zbytečnosti, Warcraft prostě skončí, když má skončit. Samozřejmě První střet končí vcelku otevřeně, aby mohl přijít Druhý střet a Třetí střet, zkrátka, aby bylo pořád co střetávat a aby se kasičky neustále střetávaly s dalšími dolary.

S filmem jsem měla jen dva problémy. První problém pro mě byl, zvyknou si na určitou vyumělkovanost rekvizit a kostýmů. Brnění postav nechce působit reálně a tak každý, kdo někdy Warcraft hrál, pozná mírně neproporční brnění, které z postav dělá ještě větší svalovce, než ve skutečnosti jsou. Tahle neproporčnost mě na začátku trochu otravovala, ale asi do půl hodiny si člověk zvykne. Přistoupí na to, že lidičky v brněních mají malinkou hlavu a obrovská ramena a že jsou všichni tak trochu vypadlí z videohry. Nakonec se vám začnou líbit a mrzí vás, že takový badass kostýmek také nevlastníte. Styl a výprava jednoduše odkazuje na  původní počítačové předlohy, když na to přistoupíte a zvyknete si, účel to splní.

Druhý problém jsem měla s kolísáním kvality kamery, efektů a dialogů. Bylo to takové to nahoru, dolů, jak říkají sportovci. Skvělé efekty a kameru občas vystřídá nějaký opravdu nepovedený záběr, jako vystřižený ze špatného indického filmu. Efekty, které jsou po většinu času povedené, sem tam vystřídá nějaká nevkusná animace a podobně. To je největší problém celého Warcraftu, je nevyvážený.

Verdikt
Když jsem šla do kina, neočekávala jsem nic, o to víc jsem byl překvapena. Warcraft je kvalitní fantasy, které i přes občasné zavrávorání nikoho neurazí, ba naopak spíš příjemně překvapí. Výborné animace orků poutají divákův zrak k plátnu a člověk jen žasne nad dokonalostí animací. Výkon hlavního hrdiny Travise Fimmela posouvá snímek zase o pár úrovní výš, je radost se na něj dívat a hlavně, je tak zvláštně osobitě vtipný, nudit se nebudete. Panoramatické záběry na lokace známé z herní předlohy si získají srdce všech hráčů a určitě se dostaví alespoň trochu nostalgie. Pokud jste Warcraft hráli určitě vás potěší i několik vtipných narážek na hru. Warcraft: První střet dopadl nad moje očekávání. Máme tu kvalitní fantasy, které sice mohlo být daleko lepší, ale jako první pokus o film s herní předlohou, obstál dobře.

Olomoucká Drbna hodnotí: 65%

Na film můžete zajít třeba do Premiere Cinemas, program kina naleznete zde.

Autoři | Foto imdb.com