RECENZE: Ostravak Ostravski – film bez příběhu doprovázený umělou ostravštinou

Na film Ostravak Ostravski jsem se velmi těšil. Za prvé kvůli tomu, že je natočený v mé rodné Ostravě a za druhé, že předlohou filmu je sbírka knih Denik Ostravaka. Moje velké očekávání se však nakonec bohužel nenaplnilo.

Jarek Ostravski (Igor Chmela) je obyčejný horník, který žije v Ostravě. Jedním dnem se mu však zcela změní život. Po výbuchu v dole zachrání všechny své kamarády a stane se tak regionálním hrdinou. Najednou je mediální hvězda a všichni k němu vzhlíží. On jediný však ví, jaká je skutečnost. Ředitel ho za odměnu povýší a musí si zvyknout na to, že už nebude rubat v dole, ale bude sedět v kanceláři. Mezitím organizuje stávku, pije pivo nebo slivovici a osahává jednu cestující v autobuse. V těchto řádcích by se dal shrnout celý film. Ještě bych málem zapomněl na romantickou část filmu, kdy se Jarek zamiluje do stevardky ve vlaku.

Splácanina několika příběhů

Nečekejte, že ve filmu objevíte nějakou hlavní příběhovou linii. Působilo to na mě jako několik příběhů splácaných k sobě. Chápu, že je těžké z povídek vytvořit ucelený příběh. I oddychové filmy jako je Ostravak Ostravski by si ale zasloužily nějaký hlavní příběh. Hlavně by film měl mít hlavu a patu, což v tomto případu nemá. Neúplný konec je už jen třešničkou na dortu. Snad autory nenapadne natočit další díl.

V Ostravě mate kratke zobaky no ni?

Většina filmů, ve kterých mluví herci nářečím, se stanou propadákem. Proč? Právě kvůli nezvládnutému nářečí. I přestože Igor Chmela pochází z Ostravy, tak jsem mu to prostě nevěřil. O dalších hercích nemluvě. To, že začnu uměle zkracovat, ještě neznamená, že mluvím ostravsky. Ve filmu se sice objevují i místní slovíčka, ale pořád to je málo. Nemůžu se zbavit dojmu, že autoři ostravskou mluvu přizpůsobili tak, aby ji rozuměli všichni.

Ostravaka bych zařadil do sekce „trapné české komedie“, kde se bude skvěle vyjímat po boku dalších českých „skvostů“. Na druhou stranu to mohlo dopadnout ještě hůř. Ostraváci mohli být ve filmu ztrapněni mnohem více. Potom někomu vysvětlujte, že v Ostravě nejsou jenom samí alkoholici, neosaháváme lidi v autobuse a už několik let jsou všechny ostravské doly zavřené. Abych nebyl jenom negativní, tak něco i pochválím. Záběry Ostravy z dronu jsou opravdu pěkné a hudba místních skupin taky není tak špatná. Negativa ale silně přebíjejí pozitiva.

Olomoucká Drbna hodnotí: 25%

Autoři | Foto Facebook Ostravak Ostravski