Na Valentýna se nejvíce utrácí na poslední chvíli, jen desetina Čechů se seznámila na internet

 
úterý, 14. února 2017, 13:30

Valentýnský svátek významně hýbe útratami. Mastercard Love Index, sestavovaný na základě analýz transakcí uskutečněných prostřednictvím platebních karet za tříleté období, ukazuje, že výdaje v kategorii těch sentimentálních vzrostly od roku 2014 o 49 % a celkový počet transakcí dokonce o 73 %. Většina valentýnských nákupů se odehrává na poslední chvíli – 13. února. Tento den se v posledních třech letech se po celém světě uskutečnilo v součtu 47,4 milionu transakcí.

A přestože se většina nákupů valentýnských dárků stále odehrává v kamenných obchodech, láska už také vstoupila i do digitálního světa: nárůst online transakcí mezi Valentýnem 2014 a Valentýnem 2016 činil 37 %.

Zatímco prodeje tradičních valentýnských dárků, jako jsou květiny, se v posledních třech letech prakticky neměnily, zdá se, že speciální večer mimo domov nebo jiný neobvyklý zážitek se stávají tím hlavním způsobem, jak říci: „Miluji tě.“ Výdaje v restauracích se za poslední tři roky zvýšily o 102 % a připadá na ně celé tři čtvrtiny všech transakcí uskutečněných v den svatého Valentýna.

„Ačkoliv způsob, jakým své ,Miluji tě‘ vyjadřujeme, se v posledních letech mohl poněkud změnit, dávat své city 14. února najevo je populárnější než kdy dříve. Ukazatel Mastercard Love Index poukazuje na celosvětové i regionální trendy a snad tak poskytuje obchodníkům neocenitelné informace o tom, jak spotřebitelé chtějí trávit nejromantičtější den roku,“ uvedla marketingová manažerka Mastercard pro Českou republiku a Slovensko Martina Piskorová.

Studie, která analyzovala chování nakupujících ve více než 200 oblastech po celém světě, poukázala i na další nákupní trendy:

Odklon od tradičních dárků: Jakkoliv se mohou přání a květiny považovat za obvyklý způsob vyjádření citů, data ukazují, že výdaje na tradiční pugét klesají v polovině nejvýznamnějších trhů, s poklesy prodejů v Asii a Tichomoří (-34 %), Kanadě (-32 %) a Spojených státech amerických (-25 %). Rovněž se snižují výdaje za valentýnská přání v pěti významných oblastech, včetně Asie a Tichomoří (-21 %), Kanady (-38 %), Evropy (-21 %), Spojených států (-23 %) a zemí Středního Východu (-22 %). Na prodeje květin a přání připadly ve sledovaném období pouhá tři procenta valentýnských výdajů.

Osobní výběr je stále důležitý: I když online prodeje nadále rostou, plných 95 procent transakcí kolem svatého Valentýna stále probíhá v kamenných prodejnách a jen pět procent dárků se prodá online. Největší posun k online nákupům se odehrál v zemích Latinské Ameriky, kde mezi roky 2014 a 2016 došlo k nárůstu o 250 %. Další v pořadí je region Středního Východu, kde ve stejném období došlo k nárůstu online výdajů o 56 %. Ačkoli v objemu online transakcí došlo celkově k nárůstu o 37 %, vykázaly všechny trhy nárůst prodejů v kamenných prodejnách, konkrétně pak o 75 % za sledované tříleté období.

Češi se nejvíce seznamují díky svým známým

Podle výzkumu Nielsen Admosphere se ukazuje, že u Čechů nadále vítězí osobní seznamování. Nejčastěji se lidé seznámili přes své známé, takových byla více než třetina. Pětina respondentů zvolila možnost „jinde“ a u dvanácti procent lidí byl jejich protějšek současný, nebo bývalý spolupracovník ze zaměstnání. Pouze desetina dotázaných využila k navázání vztahu internet. Na dotazy odpovídalo pět set osob starších patnácti let.

Jen osm procent lidí odpovědělo, že se seznámilo ve škole, především se jednalo o kategorii od 15 do 24 let. Ve zmíněné kategorii šlo o více než třetinu respondentů. „Více než tři čtvrtiny jsou toho názoru, že internet je nebezpečné místo a člověk nikdy neví, na koho tam narazí. Z pohledu typů vztahů se pak 43 % shodlo na tom, že internet je vhodný k navazování takzvaných vztahů na jednu noc. Čtvrtina pak soudí, že je tato možnost vhodná pro navázání vztahů dlouhodobých, téměř polovina však s touto možností nesouhlasí – buď vůbec, nebo spíše ne,“ dodává Pavla Chlebounová z Nielsen Admosphere.

Čtěte více:

Napsal(a) Lukáš Dvořák s využitím TZ | Foto jawwa / 123RF Reklamní fotografie
 


 

Komentáře

 

Napište nám

Nejčtenější

  • Na hrad Helfštýn se chystá několik set...

  • FOTO: Hasiči zasahovali hned u dvou nehod,...

  • Stojící vlaky, zablokovaná dálnice a...

  • U Grygova projelo Pendolino návěstidlo,...

Reklama
 
 

Kam dál?

V páteční noc sledujte oblohu, nastane částečné zatmění měsíce a proletí kometa

čtvrtek, 9. února 2017, 16:30

Vzácně pestrou podívanou nabídnou lidem na většině míst Země vesmírné úkazy, které budou pozorovatelné o víkendu. Na...

Muž se rozčiloval v supermarketu, protože už neměli zboží z letáku. Přijet museli i strážníci

středa, 8. února 2017, 16:30

Kvůli oznámení o slovním napadání mezi osobami v olomouckém supermarketu vyjížděli v úterý olomoučtí strážníci. Muž se...

Město investuje 56 milionů do oprav, dočká se i schodiště U Výpadu

středa, 8. února 2017, 12:00

Pětašedesát milionů korun hodlá město investovat do oprav chodníků a silnic v Olomouci. Rada města na svém posledním...