Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Riziko vzniku smrtelné nehody v noci vzrůstá až čtyřikrát

 
sobota, 27. února 2016, 12:20

Víte, že pravděpodobnost usmrcení za tmy je vyšší 3-4x než za dne? Nejohroženější jsou mladí lidé a senioři, riziko jejich usmrcení se zvyšuje téměř 7x. Osobám s vážnými vadami zraku přitom není dovoleno řídit motorová vozidla, neosvětlené nebezpečné úseky silnic však mnohdy nikdo neřeší.

Za tmy významně klesá schopnost lidského oka vnímat průběh silnice a jednotlivé objekty a jejich pohyb. Kvalitní veřejné osvětlení navíc snižuje riziko oslnění účastníků silničního provozu od projíždějících vozidel. Čím lépe řidiči vidí, tím dříve reagují na případné překážky či potenciální nebezpečí, navíc mohou dříve a pro ostatní čitelněji snížit rychlost jízdy svého vozidla.  Na viditelnost mají kromě veřejného osvětlení vliv i světlomety řidičem řízeného vozidla i vozidel ostatních, případně další zdroje umělého osvětlení. Působí zde i kvalita povrchu vozovky (včetně vodorovného dopravního značení), od kterého se světla odrážejí. „Je ovšem třeba dodat, že na vzniku smrtelných dopravních nehod se rovněž podílejí další faktory, jako jsou nepřiměřená rychlost jízdy, únava, jízda pod vlivem alkoholu či drog apod., byť jejich vliv je – jak dokazují odborné studie - spíše marginální,“ doplňuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

Nižší počet mrtvých, zraněných i materiálních škod

Kvalitní veřejné osvětlení prokazatelně snižuje nehodovost. To prokazuje porovnání zahraničních statistik nehod před a po instalaci kvalitního osvětlení. Největší snížení bylo zaznamenáno u výskytu smrtelných nehod, zde byl průměrný pokles o 60 %. U nehod se zraněním došlo k průměrnému snížení nehodovosti o 54 procent, přičemž největšího snížení bylo dosaženo u nehod s účastí chodců (-70 %) a cyklistů (- 60 %). Výskyt nehod, jejichž následkem byly jen materiální škody, se průměrně snížil o 16 %. „Nutno doplnit, že roli při osvětlení vozovky sehrává nejen intenzita svítidla a úhel jeho svícení, ale též vyzařovaná barva, výška lamp, jejich vzájemná vzdálenost a umístění,“ upřesňuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti. Významný efekt sehrává kvalitní veřejné osvětlení při jízdě za tmy na křižovatkách. Po jeho instalaci byl zaznamenán pokles nehod jen s hmotnou škodou o 30 %. U nehod se zraněním se však jednalo až o 40% redukci pravděpodobnosti jejich vzniku.

Sledována byla nehodovost i v místech, kde došlo k modernizaci původních zastaralých a již nevyhovujících lamp veřejného osvětlení. Pokud byla nově svítivost zvýšena zhruba dvakrát, výskyt nehod se zraněním se snížil o cca 5 %. Při 2-5násobném zvýšení poklesl počet těchto nehod o zhruba 10 %, ovšem při více než pětinásobném navýšení svítivosti se nehodovost snížila až o 30 %. Ještě markantnější dopad na snížení nehodovosti může mít instalace veřejného osvětlení do původně neosvětlených úseků. Téměř padesátka studií provedených ve 13 zemích prokazuje, že redukce výskytu fatálních nehod je až 60%.

Poznatky z České republiky

V prvním pololetí roku 2015 prověřila Společnost pro rozvoj veřejného osvětlení ve spolupráci s ředitelstvím služby dopravní policie Policejního prezidia ČR a Ministerstvem dopravy ČR kvalitu osvětlení průjezdních úseků silnic ve 37 obcích. „Výsledky provedeného hodnocení jednoznačně potvrdily nezastupitelnou úlohu osvětlení při zajištění bezpečného dopravního prostoru průjezdních úseků silnic měst a obcí v nočním prostředí. Zhoršením kvality veřejného osvětlení se zvyšuje dopravní nehodovost až o 121 %. Naopak zvýšením kvality veřejného osvětlení se snižuje dopravní nehodovost až o 83 %, využitím bílé barvy světla u kvalitního osvětlení se snižuje dopravní nehodovost až o 52 %,“ uvádí Jiří Skála, předseda Společnosti pro rozvoj veřejného osvětlení.

České statistiky dopravních nehod potvrzují údaje ze zahraničí

V průměru umíralo v roce 2014 na jeden tisíc nehod vyšetřovaných Policií ČR 7,3 osoby (do 24 h po dopravní nehodě). Ve dne za nezhoršené viditelnosti se jednalo o 5,7 osoby. V noci za nezhoršené viditelnosti na silnicích bez veřejného osvětlení však na stejný počet nehod zemřelo 14,9 a za zhoršené viditelnosti dokonce 15,7 osoby. Velmi příznivé ukazatele vykazují nehody v noci na komunikacích s veřejným osvětlením. Za nezhoršené viditelnosti zemřeli průměrně 4 jedinci na tisíc nehod, za viditelnosti zhoršené pak 4,3 osoby.

Úsporný režim provozu veřejného osvětlení může být nebezpečný

Vyhodnocován byl rovněž vliv zavedení úsporného režimu při využívání veřejného osvětlení. Pokud například dochází v určitých hodinách k vypínání každé druhé lampy, snížení svítivosti o zhruba 50 % a vytvoření pro řidiče nepříjemného střídání světla a tmy s sebou může nést zvýšení pravděpodobnosti vzniku nehod. U nehod se zraněním až o 17 %, u nehod jen s materiální škodou je navýšení o zhruba 27 %.

Nakolik jsou lampy veřejného osvětlení (ne)bezpečné

Lampy veřejného osvětlení mohou být příčinou závažných následků nehod. Ideálním řešením je instalovat je co nejdále od jízdní dráhy vozidel. To však s sebou nese problémy při zajištění potřebné kvality jejího osvětlení. Řešením může být používání takových stožárů lamp, které v případě kolize kladou minimální odpor a snadno se přelomí. Uvedené opatření snižuje riziko vzniku nehody se zraněním o celou polovinu. Je ovšem třeba pamatovat na to, aby padající lampa nezpůsobila další škodu. 

Je veřejné osvětlení ekonomicky výhodné?

S instalací a následným provozem veřejného osvětlení souvisejí nemalé náklady. Je tak třeba pečlivě zvažovat poměr mezi vynaloženými náklady a celospolečenským přínosem v podobě snížení nehodovosti a jejích celkových nákladů. Zahraniční studie naznačují, že při racionálním přístupu mohou být celospolečenské přínosy mnohonásobně vyšší než příslušné náklady. „Jak uvádí Centrum dopravního výzkumu Brno, v roce 2014 činily přímé i nepřímé náklady nehodovosti v ČR v celkovém součtu více než 55 miliard korun. Zhruba 42 procent z této částky dopadlo na státní rozpočet. Zde vidím do budoucna prostor pro efektivnější zapojení státu do financování dopravně preventivních opatření snižujících závažnou nehodovost v obcích a krajích,“ doplňuje Roman Budský.

Čtěte více:

Tisková zpráva | Foto pixabay.com

Kam dál?

V Hlubočkách srazil řidič svým autem chodce, z místa nehody ujel....

pátek, 26. února 2016, 10:32

Ve středu po šesté hodině večerní srazil neznámý řidič svým autem v Hlubočkách chodce. Z místa nehody ihned ujel, aniž by poskytl...

Namol opilý řidič nezvládl svoje auto, zastavil se o zábradlí mostu

úterý, 23. února 2016, 11:39

V pondělí dopoledne nasedl ve Věrovanech do svého Fiatu namol opilý, jedenapadesátiletý řidič. Zanedlouho potom však nezvládl...

Od víkendu pro chodce platí povinnost nošení reflexních prvků za...

pondělí, 22. února 2016, 11:34

Česká republika se od 20. února zařadila mezi země, ve kterých pro chodce platí povinnost nosit za snížené viditelnosti vhodné...

Opilý řidič nezvládl své auto, vyletěl s ním ze silnice a přerazil...

čtvrtek, 18. února 2016, 13:02

Ve středu před jedenáctou hodinou večerní nezvládl čtyřiatřicetiletý řidič svoje auto, když jel z Konice do Laškova. Vyletěl se...

 

Komentáře

Dokončení registrace

Souhlas se zpracováním osobních údajů

dle čl. 6 odst. 1 písm. a) a čl. 7 nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679 ze dne 27. dubna 2016, o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů a o zrušení směrnice 95/46/EC (dále jen „GDPR“)

tímto svobodně a dobrovolně uděluje Souhlas JAKOŽTO uživatel se zpracováním osobních údajů (dále jen „Souhlas“)

společnosti Mediatica, s.r.o., IČ: 05777020, DIČ: CZ05777020, se sídlem Blažejské náměstí 97/7, 779 00, zapsaná v oddílu C vložce 69289 obchodního rejstříku vedeného Krajským soudem v Olomouci, kontaktní e-mail: sefredaktor@olomouckadrbna.cz. (dále jen „Společnost“)

jak je specifikováno níže v tomto dokumentu.

I. Které osobní údaje, proč a jak o Vás zpracováváme?

Souhlasím, aby Společnost zpracovávala tyto osobní údaje (dále jen „Osobní údaje“):

  • jméno, příjmení, uživatelské jméno, email, přičemž tyto údaje jsou povinné, dále pohlaví, přičemž tento údaj není povinný

Vaše Osobní údaje budeme zpracovávat pro tyto účely:

  • služby poskytovatele zpravodajských webových stránek spočívající zejména v zasílání denního přehledu zpráv a dalších novinek či aktuálních informací, možnosti informování uživatelů o probíhajících slevových akcí obchodních partnerů a dalších obchodních sdělení, které mohou být zasílány v rámci denního přehledu (pouze v případě odběru denního přehledu).
  • Umožnění psaní uživatelských blogů či komentářů.

Výše uvedené účely, tvoří funkční celek a bez jejich provázanosti a udělení souhlasu pro všechny z nich, nelze naše služby poskytovat.

Vaše Osobní údaje budeme zpracovávat na základě tohoto Souhlasu.

Udělení tohoto souhlasu je naším smluvním požadavkem a je jím podmíněno uzavření smluvního vztahu mezi Společností a Vámi.

II. Komu Vaše Osobní údaje poskytneme?

Vaše Osobní údaje pro nás v rámci zvyšování kvality našich služeb a zajišťování některých činností budou zpracovávat zpracovatelé, kteří nám poskytují

  • osoby poskytující Společnosti serverové, webové, cloudové nebo IT služby, či které jsou jeho obchodními partnery.

S ohledem na měnící se osoby poskytovatelů některých služeb není možné uvést všechny tyto zpracovatele Osobních údajů jmenovitě. Aktuální seznam konkrétních příjemců Osobních údajů (nejsou-li uvedeni výše) můžete nalézt na adrese našeho sídla.

Vaše Osobní údaje bychom také rádi předávali našim obchodním partnerům, všichni však sídlí na území Evropské Unie, takže všechna Vaše práva, vyplývající z nařízení GDPR, máte zaručena, neboť se na ně toto nařízení vztáhne taktéž. Svůj souhlas s takovým předáváním můžete vyjádřit zaškrtnutím níže uvedené kategorie příjemců, bez Vašeho souhlasu je předávat nebudeme.

K předávání Osobních údajů do třetích zemí, tj. zemí mimo Evropskou Unii a Evropský hospodářský prostor, nedochází.

III. Kde nás můžete kontaktovat?

Kdykoliv nás můžete kontaktovat na adrese sídla Společnosti uvedené výše nebo na e‑mailové adrese: sefredaktor@olomouckadrbna.cz.

Veškerá svá práva ve smyslu GDPR můžete uplatnit u Společnosti buďto písemnou formou doporučeným dopisem, zaslaným na adresu jejího sídla, či elektronickou formou na e-mailové adrese sefredaktor@olomouckadrbna.cz.

Na výše uvedené kontaktní adresy se můžete obrátit v případě jakýchkoliv Vašich podnětů ke zlepšení našich služeb, v případě stížností na kvalitu našich služeb či v případě uplatnění Vašich práv.

Veškerá Vaše práva, stejně jako další podrobnosti o tom, jakým způsobem zpracováváme Vaše osobní údaje, naleznete v dokumentu Zásady ochrany osobních údajů, umístěném na našich internetových stránkách na adrese https://www.olomouckadrbna.cz/8593-zasady-pouzivani-cookies-a-ochrany-osobnich-udaju.html.

IV. Dohlíží na činnosti zpracování Osobních údajů nějaký úřad?

Ano, naše Společnost podléhá dozorové činnosti Úřadu pro ochranu osobních údajů, který svou činnost může koordinovat s jinými národními úřady v dalších členských státech Evropské Unie. Pokud nabydete dojmu, že jakékoliv naše zpracování činíme v rozporu se zákonem, máte právo podat stížnost proti zpracování Vašich Osobních údajů u Úřadu na ochranu osobních údajů na adrese: www.uoou.cz.

V. Jak dlouho budeme Vaše Osobní údaje zpracovávat?

Tento Souhlas udělujete na dobu trvání poskytování služeb mezi Vámi a námi a dále po dobu 5 (slovy: pěti) let od ukončení poskytování služeb.

VI. Můžu souhlas odvolat?

Souhlas můžete kdykoliv odvolat, tudíž tak lze učinit i před skončením výše uvedených skutečností (či výše uvedené doby). Souhlas můžete odvolat prostřednictvím e-mailové zprávy zaslané na kontaktní e-mailovou adresu uvedenou výše.

Odvoláním Souhlasu není dotčena zákonnost zpracování vycházející ze Souhlasu, který jste udělil před jeho odvoláním. Po skončení platnosti Souhlasu v souladu s tímto článkem Vaše Osobní údaje smažeme, pokud pro jejich další zpracování nebude existovat jiný zákonný důvod.

Bez Vašeho souhlasu nelze založit účet.
 
 

O čem píše Drbna.cz

Stát chce podle Babiše koupit ArcelorMittal za korunu

Stát chce koupit ostravský hutní podnik ArcelorMittal za korunu. Premiér Andrej Babiš (ANO) to uvedl v dnešním vydání Hospodářských novin (HN). Babiš řekl, že se zástupci ArcelorMittalu o koupi jedná. Britská firma Liberty House, která plánuje hutě koupit, není podle premiéra transparentní. Skupina ArcelorMittal musí ostravský podnik a další evropské hutě prodat, aby mohla koupit největší evropskou ocelárnu Ilva v Itálii. Evropská komise (EK) již dříve sdělila, že Liberty House je vhodným zájemcem o ostravské hutě a může je převzít.

Google se chystá omezit některé služby pro Huawei

Americká společnost Google se chystá omezit čínské firmě Huawei používání svého operačního systému Android, uvedla to v noci na dnešek agentura Reuters s odvoláním na nejmenovaný zdroj. O tom, jakých služeb by se to mělo týkat, se ve firmě Google podle Reuters stále diskutuje. Opatření souvisí s krokem amerického ministerstva obchodu, které minulý týden zařadilo Huawei na černou listinu.

První vysokorychlostní tratě se začnou stavět v roce 2025

První vysokorychlostní tratě z Prahy-Běchovic do Poříčan a z Přerova do Ostravy se mají začít stavět v roce 2025, nádraží se letos opravují za miliardu korun. Taková témata projednával ministr dopravy Vladimír Kremlík s vedením Správy železniční dopravní cesty a generálním ředitelem Jiřím Svobodou.