neděle, 8. ledna 2017, 14:53
Koridor pro záchranáře snižuje dobu dojezdu na místo neštěstí až o 4 minuty, o 40 procent zvyšuje šanci vážně zraněných na přežití. Jak vytvořit záchranářskou uličku u nás a jaké zásady platí v zahraničí. Pravidla v ČR jsou na rozdíl od okolních států odlišná – je to opravdu nutné?
Nastává čas zahraničních zimních dovolených. S tím se zpravidla pojí jízda po přeplněných dálnicích, kdy se provoz nejednou zasekne. Vznikají dlouhé kolony čekajících vozidel plných nervózních řidičů a jejich spolucestujících. Často je příčinou dopravní nehoda, ke které došlo tam někde daleko vpředu. Je tedy nutné pamatovat na umožnění průjezdu záchranářských vozidel. Rakouský autoklub ÖAMTC uvádí, že vytvořený koridor napomáhá snížit dobu dojezdu potřebné pomoci na místo neštěstí až o 4 minuty, šance vážně zraněných na přežití se zvyšuje až o 40 procent. Ostatně záchranáři mohou spěchat i k někomu, kdo je v nouzi někde jinde. Průjezd po dálnici volí, aby na místo zásahu dorazili co nejdříve. Neuškodí zopakovat si, jaká pravidla dodržovat u nás a jaká v okolních státech.
Povinnost zachovat průjezd pro záchranáře u nás platí od července 2006
Novelou Zákona o silničním provozu byla od 1. července roku 2006 stanovena pro řidiče na dálnicích a silnicích pro motorová vozidla o dvou a více pruzích v jednom směru jízdy povinnost vytvořit mezi sebou jeden průjezdný pruh široký alespoň 3 metry určený pro průjezd vozidel s právem přednostní jízdy. Tato zásada se aplikuje pro případ, kdy hustota provozu vyvolá vznik kolony stojících vozidel. Průjezd pro záchranáře vzniká mezi pruhem nejvíce vpravo a těmi ostatními. Podle počtu pruhů v jednom směru jízdy to pak vypadá následovně:
[6:40]
Jaká pravidla platí v zahraničí?
Špatnou zprávou je, že odlišná než v České republice. Dobrou zprávou naopak je, že v evropských státech, kde konkrétně definují pravidla pro umožnění průjezdu záchranářských vozidel, platí stejné zásady. Jedná se o Maďarsko, Německo, Rakousko, Slovinsko a Švýcarsko.
[6:40]
Na rozdíl od ČR vzniká záchranářská ulička mezi pruhem co nejvíce vlevo a těmi ostatními. Řidiči jedoucí na dálnici v nejlevějším pruhu zajedou co nejvíce doleva, řidiči jedoucí v ostatních pruzích se vyrovnají co nejvíce doprava. Konkrétně to pak bude vypadat následovně:
V dalších evropských státech se s povinností vytvářet jasně definovaný průjezd pro vozidla záchranářů nesetkáme. To platí například pro Itálii i Chorvatsko. Ve Francii či Španělsku platí pro ostatní řidiče povinnost umožnit vozidlům záchranářů průjezd. A na Slovensku je stanoveno, že v případě vzniku kolon mohou řidiči vozidel s právem přednostní jízdy použít krajnici či jinou část pozemní komunikace, která není určena pro jízdu vozidel. „V každém případě lze však doporučit vždy pamatovat již při vzniku stojící kolony na možnost průjezdu zdravotnických, hasičských a policejních vozidel, případně též odtahových automobilů či techniky údržby silnic. Každodenní zkušenost bohužel naznačuje, že řada českých šoférů se snaží vytvořit průjezd až v okamžiku, kdy se beznadějně zablokovanou dálnicí prodírá vozidlo záchranářů,“ uvádí Roman Budský.
Proč vlastně nesladit naše pravidla se zahraničím?
Závěrem se nabízí otázka, zda nenazrál čas pro novelu Zákona o silničním provozu. V okolních státech došlo ke shodě, jak definovat vytvoření průjezdu pro záchranáře. „Pravidla v České republice jsou odlišná. To jednak komplikuje situaci pro zahraniční řidiče u nás a naopak navádí k chybnému jednání našich šoférů v zahraničí. Osobně si myslím, že nazrál čas sladit příslušná pravidla s okolními státy,“ uzavírá Roman Budský.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat.