pátek 19. dubna 2024 Rostislav

RECENZE: Wonder Woman je film, který píše dějiny!

Filmová stáj DC Comics mě (narozdíl od ostatních filmagorů) až tak v minulosti neštvala. Muž z oceli byla paráda. Batman vs Superman v rozšířené edici (kinoverze byla hrůza, děs, zmar a utrpení) za to taky stál. To až Sebevražedný oddíl pro mě poslal celý tenhle pokus o zreplikování úspěšné receptury Marvelu do propadliště zapomnění. Nikdo tak netušil, že tím, kdo tenhle vesmír zachrání, bude žena.

Wonder Woman se po světě prohání už nějaký ten pátek. Konkrétně od roku 1942. Za tu dobu si prošla hned několika proměnami jak ve filmech, tak i seriálech. Hraných i animovaných. Žádný z nich ale nepřinesl nejslavněší superhrdince čest a slávu, kterou si zaslouží. Kupodivu a trochu i k mému pohoršení jsme si na plnohodnotnou adaptaci museli počkat až do roku 2017, což ale možná nevadí, protože když si člověk vzpomene na Catwoman nebo Elektru, dva pokusy o female superhero movie ze začátku tisíciletí... Bleh. Což byly mimochodem i obrovské finanční propadáky, které vývoj ženských superhrdinských snímků pozastavily na víc jak deset let. Bohužel.

Myslím, že už teď můžu napsat že Wonder Woman bude finanční úspěch. A každý ten dolar si zaslouží. Gal Gadot v hlavní roli je naprosto dokonalá. Chris Pine ji sekunduje s přehledem. Patty Jenkins režíruje s přesnotí mistra a daří se jí dávkovat nejen akci a humor, ale i emoce. Pokud jste slabší povahy (jako já), připravte se, že vás na konci snímek naprosto rozerve.

Nová Wonder Woman je vše, co si od blockbusteru můžete přát. A přidává ještě mnohem víc. Krom skvostné a naprosto dechberoucí akce je to i ona feministická stránka filmu. Vím, že pro mnoho lidí je slovo feminismus něco jako nadávka, ale to jen proto, že ho nechápou správně.

Feminismus není o nadřazenosti pohlaví. Je o rovnoprávnosti pohlaví. Je o tom, že ženy jsou důstojnými protihráči mužům, ale zároveň že muži jsou důstojným protihráčem ženám a přesně to Wonder Woman ukazuje. Není to snímek, který říká, že muži jsou fuj. Není to snímek, který snižuje mínění o nich a není to ani snímek, který si z můžů dělá srandu. A v tom je jeho podstata.

Jak jsem napsal v úvodu, Wonder Woman je snímkem, co píše dějiny. Tomu odpovídá nejen metaforické zasazení do období událostí první světové války a vše výše popsané. Je skvělé, že ono mnou zmiňované parterství je uzavřeno i mezi tvůrci. Film je režírovaný ženou, napsaný muži. O to víc si zaslouží ocenit.

Pokud jste rodič, je přímo vaší morální povinností vzít vaše ratolesti do kina. V dnešním světě totiž potřebujeme hrdinky, jakou je Wonder Woman. Potřebujeme holčičky, které uvěří, že můžou být (nejen) hrdinkami a potřebujeme chlapečky, kteří si uvědomí, že i holky umí nakopávat zadky.

Olomoucká Drbna hodnotí: 90 %