Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Na opalovací krémy musíte mazaně. Jaký faktor zvolit a jak krém aplikovat, aby měl maximální efekt?

 
pondělí, 2. července 2018, 17:00

Cílem opalovacích přípravků je poskytnout ochranu před ultrafialovými složkami slunečního záření, které mají negativní účinky na lidský organizmus. Aby fungovaly tak, jak mají, je důležité znát pravidla správného výběru a aplikace.

Spotřebitelská organizace dTest testuje opalovací přípravky opakovaně od roku 2006. „Nezávislé a objektivní testy opakovaně prokázaly, že na výrobky zakoupené v lékárnách není z hlediska kvality větší spolehnutí než na výrobky z drogerií či parfumerií,“ popisuje Hana Hoffmannová, šéfredaktorka časopisu dTest a dodává: „Ovšem ani nejkvalitnější opalovací krémy neposkytnou dostatečnou ochranu před UV zářením, pokud je aplikujete v malém množství a vrstvu neobnovujete.“

V jak silné vrstvě natřít pokožku? Na celé tělo průměrného dospělého člověka byste měli použít 36 gramů přípravku, tedy přibližně 6 čajových lžiček. Při polovičním množství se ochranný účinek snižuje o dvě třetiny. Například běžně prodávané 150 ml (cca 180 g) balení za předpokladu správné aplikace vydrží na pět celotělových použití. Drahé opalovací přípravky mohou svádět k šetření a nebezpečnému snižování správného množství.

Co znamenají údaje na obalu opalovacích přípravků

SPF (Sun Protection Factor) – Sluneční ochranný faktor indikuje, jak dlouho krém chrání pokožku před UVB zářením. Správně aplikovaný krém s ochranným faktorem 30 ochrání pokožku 30krát déle než nic. Odborně řečeno SPF vypovídá, jaký díl UVB záření krém po aplikaci propouští do pokožky. Přípravek s faktorem 20 propouští jednu dvacetinu čili 5 % UVB paprsků (a 95 % jich odfiltruje), krém s faktorem 30 jednu třicetinu, přibližně tedy 3 % (a 97 % jich odfiltruje).

UVA – Je vedle UVB další složkou ultrafialového spektra slunečního záření, které je spojováno s rakovinou a předčasným stárnutím kůže. Pokud je na obalu krému znázorněno logo UVA, znamená to, že výrobek splňuje doporučení EU o minimální ochraně před UVA zářením. Ta by měla být alespoň třetinová ve srovnání s SPF.

Voděodolný – Nápis „voděodolný“, „wasserfest“ nebo „water resistant“ říká, že přípravek chrání před slunečním zářením při pobytu ve vodě. Po koupání je zapotřebí emulzi znovu nanést, protože pobytem ve vodě klesají ochranné vlastnosti. Přípravky, které po pobytu ve vodě není nutné znovu aplikovat, neexistují.

12M – Na obalu by měl být znázorněn symbol otevřeného víčka s číselným údajem, většinou 12M, který udává, jak dlouho můžete produkt používat po jeho otevření. Většina opalovacích přípravků se kazí, proto mají roční trvanlivost. Snažte se krémy nevystavovat horku nebo světlu, protože látky v nich obsažené mohou degradovat a ztrácet své vlastnosti.

Je třeba počítat s tím, že při styku s vodou dochází k výraznému úbytku ochrany a aplikaci přípravku je zapotřebí zopakovat. „I když je velká část ochranné kosmetiky deklarována jako voděodolná, náš test dětských opalovacích prostředků v minulosti ukázal, že některé tuto vlastnost nemají. Proto bez ohledu na voděodolnost se po osušení vždy znovu natřete opalovacím krémem,“ doporučuje Hana Hoffmannová.

Vystavování dětské pokožky slunci výrazně přispívá ke vzniku rakoviny kůže v pozdějším věku. Kojenci a malé děti by neměly být vystavovány přímému slunci vůbec a starší děti by vždy měly nosit ochranné oblečení a pokrývku hlavy. Pro děti se doporučují opalovací přípravky s vysokou nebo velmi vysokou UV ochranou, tedy SPF 30 a víc.

Zavádějící tvrzení na obalu opalovacích přípravků

Některá tvrzení na obalech výrobků zvyšují důvěru spotřebitelů v daný produkt, přitom jsou zbytečná nebo dokonce zavádějící. V případě kosmetiky mezi ně patří:

  • Hypoalergenní – poukazuje na sníženou (hypo) přítomnost alergenů v daném výrobku. Toto tvrzení však může být pro někoho zavádějící, neboť alergenem může být téměř jakákoliv složka kosmetiky a negativní reakce pokožky (pálení, zarudnutí) je individuální.
  • Dermatologicky testováno – v současné době musí být každý kosmetický přípravek dermatologicky testován v rámci ověření zdravotní bezpečnosti výrobku. Přítomnost tohoto sdělení je proto zbytečná.
  • Netestováno na zvířatech – testování finálních kosmetických produktů na zvířatech je už zakázáno, proto i z tohoto pohledu je přítomnost tvrzení na obalu zavádějící.

Chemické látky v opalovacích prostředcích

Kosmetické přípravky obsahují spousty chemických látek, z nichž ne všechny lze považovat za spolehlivě dlouhodobě nezávadné. Skupině chemických látek, které mohou narušovat hormonální systém, se říká endokrinní disruptory. Je lepší se jim vyhnout, protože jejich nezávadnost není dostatečně prokázána a navíc jsou obsaženy v mnoha jiných kosmetických produktech, takže se jejich působení sčítá. Vysvětlení koktejlového efektu chemických látek najdete na webu dTestu.

Poslední test opalovacích přípravků vyšel v měsíčníku dTest v roce 2016, test dětských opalovacích přípravků v roce 2014. V obou testech sledoval dTest případný výskyt 18 různých endokrinních disruptorů. Doporučení pro spotřebitele je jasné: důkladně pročítejte etikety výrobků, řiďte se nezávislými testy a nepodceňujte mazání.

Tisková zpráva | Foto pixabay.com | Zdroj dTest

Kam dál?

Podle ministra Staňka by se měly navýšit pobídky pro zahraniční...

pondělí, 2. července 2018, 07:30

Filmové pobídky, které lákají do Česka zahraniční štáby, by se měly do budoucna zvýšit, míní ministr kultury Antonín Staněk...

KOMENTÁŘ: Homosexuálové = postižení? Podstatou problému není...

neděle, 1. července 2018, 16:00

Asi ani nemusíte být z Olomouce a okolí, abyste v uplynulém týdnu alespoň okem nezavadili o kauzu kolem poslance Milana Brázdila,...

ANKETA: Dovolená na splátky? Podle odborníků to je naprosto zbytečné...

neděle, 1. července 2018, 13:00

Budete-li se bavit s kýmkoliv, kdo se trochu zabývá finanční a spotřebitelskou gramotností, uvede jako příklad naprosto...

Univerzita Palackého bude o prázdninách školit středoškoláky v...

neděle, 1. července 2018, 10:00

Univerzita Palackého bude na přelomu července a srpna školit středoškoláky v diplomacii. Týdenní letní studium bude zaměřeno na...

 

Komentáře

Dokončení registrace

Souhlas se zpracováním osobních údajů

dle čl. 6 odst. 1 písm. a) a čl. 7 nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679 ze dne 27. dubna 2016, o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů a o zrušení směrnice 95/46/EC (dále jen „GDPR“)

tímto svobodně a dobrovolně uděluje Souhlas JAKOŽTO uživatel se zpracováním osobních údajů (dále jen „Souhlas“)

společnosti Mediatica, s.r.o., IČ: 05777020, DIČ: CZ05777020, se sídlem Blažejské náměstí 97/7, 779 00, zapsaná v oddílu C vložce 69289 obchodního rejstříku vedeného Krajským soudem v Olomouci, kontaktní e-mail: sefredaktor@olomouckadrbna.cz. (dále jen „Společnost“)

jak je specifikováno níže v tomto dokumentu.

I. Které osobní údaje, proč a jak o Vás zpracováváme?

Souhlasím, aby Společnost zpracovávala tyto osobní údaje (dále jen „Osobní údaje“):

  • jméno, příjmení, uživatelské jméno, email, přičemž tyto údaje jsou povinné, dále pohlaví, přičemž tento údaj není povinný

Vaše Osobní údaje budeme zpracovávat pro tyto účely:

  • služby poskytovatele zpravodajských webových stránek spočívající zejména v zasílání denního přehledu zpráv a dalších novinek či aktuálních informací, možnosti informování uživatelů o probíhajících slevových akcí obchodních partnerů a dalších obchodních sdělení, které mohou být zasílány v rámci denního přehledu (pouze v případě odběru denního přehledu).
  • Umožnění psaní uživatelských blogů či komentářů.

Výše uvedené účely, tvoří funkční celek a bez jejich provázanosti a udělení souhlasu pro všechny z nich, nelze naše služby poskytovat.

Vaše Osobní údaje budeme zpracovávat na základě tohoto Souhlasu.

Udělení tohoto souhlasu je naším smluvním požadavkem a je jím podmíněno uzavření smluvního vztahu mezi Společností a Vámi.

II. Komu Vaše Osobní údaje poskytneme?

Vaše Osobní údaje pro nás v rámci zvyšování kvality našich služeb a zajišťování některých činností budou zpracovávat zpracovatelé, kteří nám poskytují

  • osoby poskytující Společnosti serverové, webové, cloudové nebo IT služby, či které jsou jeho obchodními partnery.

S ohledem na měnící se osoby poskytovatelů některých služeb není možné uvést všechny tyto zpracovatele Osobních údajů jmenovitě. Aktuální seznam konkrétních příjemců Osobních údajů (nejsou-li uvedeni výše) můžete nalézt na adrese našeho sídla.

Vaše Osobní údaje bychom také rádi předávali našim obchodním partnerům, všichni však sídlí na území Evropské Unie, takže všechna Vaše práva, vyplývající z nařízení GDPR, máte zaručena, neboť se na ně toto nařízení vztáhne taktéž. Svůj souhlas s takovým předáváním můžete vyjádřit zaškrtnutím níže uvedené kategorie příjemců, bez Vašeho souhlasu je předávat nebudeme.

K předávání Osobních údajů do třetích zemí, tj. zemí mimo Evropskou Unii a Evropský hospodářský prostor, nedochází.

III. Kde nás můžete kontaktovat?

Kdykoliv nás můžete kontaktovat na adrese sídla Společnosti uvedené výše nebo na e‑mailové adrese: sefredaktor@olomouckadrbna.cz.

Veškerá svá práva ve smyslu GDPR můžete uplatnit u Společnosti buďto písemnou formou doporučeným dopisem, zaslaným na adresu jejího sídla, či elektronickou formou na e-mailové adrese sefredaktor@olomouckadrbna.cz.

Na výše uvedené kontaktní adresy se můžete obrátit v případě jakýchkoliv Vašich podnětů ke zlepšení našich služeb, v případě stížností na kvalitu našich služeb či v případě uplatnění Vašich práv.

Veškerá Vaše práva, stejně jako další podrobnosti o tom, jakým způsobem zpracováváme Vaše osobní údaje, naleznete v dokumentu Zásady ochrany osobních údajů, umístěném na našich internetových stránkách na adrese https://www.olomouckadrbna.cz/8593-zasady-pouzivani-cookies-a-ochrany-osobnich-udaju.html.

IV. Dohlíží na činnosti zpracování Osobních údajů nějaký úřad?

Ano, naše Společnost podléhá dozorové činnosti Úřadu pro ochranu osobních údajů, který svou činnost může koordinovat s jinými národními úřady v dalších členských státech Evropské Unie. Pokud nabydete dojmu, že jakékoliv naše zpracování činíme v rozporu se zákonem, máte právo podat stížnost proti zpracování Vašich Osobních údajů u Úřadu na ochranu osobních údajů na adrese: www.uoou.cz.

V. Jak dlouho budeme Vaše Osobní údaje zpracovávat?

Tento Souhlas udělujete na dobu trvání poskytování služeb mezi Vámi a námi a dále po dobu 5 (slovy: pěti) let od ukončení poskytování služeb.

VI. Můžu souhlas odvolat?

Souhlas můžete kdykoliv odvolat, tudíž tak lze učinit i před skončením výše uvedených skutečností (či výše uvedené doby). Souhlas můžete odvolat prostřednictvím e-mailové zprávy zaslané na kontaktní e-mailovou adresu uvedenou výše.

Odvoláním Souhlasu není dotčena zákonnost zpracování vycházející ze Souhlasu, který jste udělil před jeho odvoláním. Po skončení platnosti Souhlasu v souladu s tímto článkem Vaše Osobní údaje smažeme, pokud pro jejich další zpracování nebude existovat jiný zákonný důvod.

Bez Vašeho souhlasu nelze založit účet.
 
 

O čem píše Drbna.cz

Pokuta za přechod k jinému mobilnímu operátorovi zřejmě klesne

Snížení pokuty za přechod k jinému mobilnímu operátorovi a zkrácení lhůty pro převod telefonního čísla předpokládá vládní novela o elektronických komunikacích, kterou v úvodním kole podpořila Sněmovna. Změny by měly vést k větší konkurenci mezi operátory a v konečném důsledku k poklesu cen. Předloha nyní zamíří k posouzení do hospodářského výboru. Bude na to mít měsíc místo obvyklých dvou.

Orloj v Brně chrlí od úterý speciální edici kuliček. Město slaví století od vzniku Velkého Brna

Městem křižuje speciální šalina, v Lužánkách stojí čerstvě vysazená lípa a časostroj na Svoboďáku vydává speciální edici kuliček. Brno si připomíná 100 let od chvíle, kdy se začalo stávat městem, jakým je dnes. 23. dubna 1919 totiž vzniklo tzv. Velké Brno.

Liberecká ZOO vyhrála prestižní soutěž Bílý slon za chov ptáků

Liberecká zoo opět vyhrála první místo v prestižní soutěži Bílý slon. Originální keramické sošky jsou oceněním za významné chovatelské úspěchy mezi českými a slovenskými zoologickými zahradami. Zoo Liberec obhájila své prvenství z loňského roku a opět zvítězila v kategorii „Ptáci“.