čtvrtek 28. března 2024 Soňa

Rozhovor: Dětský průvodce světem rozvodu – sešit, který mění věci k lepšímu

Na pultu v kavárně Trieste leží pestrobarevný sešit, na první pohled se zdá, že jsou to omalovánky. Po bližším zkoumání však zjistíte, že je to Dětský průvodce světem rozvodu, jehož autorkou je Tereza Dlouhá, která již dlouho pomáhá dětem, které v rodině zažívají rozvod, aby pochopily, co se vlastně kolem nich děje. Protože v redakci těmto počinům fandíme, rozhodli jsme se, že se s Terezou Dlouhou krátce pobavíme...

Kde vznikla myšlenka vytvořit Dětský průvodce světem rozvodu?
Mám vystudovanou Cyrilometodějskou teologickou fakultu, obor se zaměřením sociální práce. Už vlastně při škole, v rámci stáže, jsem začala pracovat ve Fondu ohrožených dětí tady v Olomouci. Tamní vedoucí si mě vybrala a já tam nastoupila. Moje práce je z většiny času tvořena rozvodovými kauzami.

V čem spočívá tato rozvodová problematika?
Spočívá především v dohodnutí se na tom, jak budou rodiče pečovat o jejich společné děti nebo dítě po rozvodu nebo rozchodu. Tato změna má zásadní dopad na děti, i když se stále velmi často setkávám s tvrzením rodičů, že jejich děti nejsou rozvodem poznamenány, a když o tom děti nemluví, tak je vše v pořádku. Ráda bych tímto na rodiče apelovala a požádala je, aby nezapomínali na svoje děti a pomohli jim se s touto změnou poprat, protože právě jich se to týká nejvíce, protože ony musí být maximálně informovány o tom, jak moc je tato změna zasáhne v jejich životě. Rodiče někdy vynaloží příliš mnoho síly v boji o děti a zapomínají na to, že jejich děti především potřebují mít oba rodiče, aby mohly do budoucna kvalitně žít a navazovat vztahy. Jde o to zůstat dětem dobrým rodičem. Bez obou rodičů by tak skvělé dítě, jako je jejich nikdy nevzniklo.

Jakou roli v této problematice hrajete vy?
Moje práce spočívala být takovým mezičlánkem mezi rodiči, když si předávali děti a hrozilo riziko, že by dítě mohlo být svědkem například hádky rodičů. Nebo jsem byla přítomna u celého kontaktu, kdy jsem společně s rodičem a dítětem byla např. v parku, v herně a sledovala jsem průběh tohoto setkání. Tím, že jsem hodně dlouhou dobu pracovala na těchto případech a snažila jsem se rodičům s dětmi v těchto situacích pomoci, jsem pochopila, že chybí jakási pomoc i pro děti, kterých se samozřejmě rozvod otce a matky týká ze všeho nejvíce.

Co zažívá dítě při rozvodu rodičů?
To je velmi individuální, v obecné rovině se dá však říct, že cítí zmatek a nedovede si představit, co ta změna, která v rodině nastane, bude pro něj znamenat a co mu „přinese“. Já sama jsem z rozvedené rodiny a vím, jak mi bylo, když se mí rodiče rozváděli, a umím se do situace těchto dětí vžít. Navíc se to stalo, když mi bylo deset let, což je věková skupina dětí, na které se se svým průvodcem zaměřuji.

Tím se dostáváme k vašemu projektu, Dětskému průvodci světem rozvodu...
Dětský průvodce světem rozvodu je pro děti od zhruba sedmi do dvanácti let. To je skupina dětí, kteří už jsou dost senzitivní na změny v rodině a mohou si pod pojmem „rozvod“ představovat různé věci. Když jsem tvořila Dětského průvodce, inspirovala jsem se od jedné sociální pracovnice ze Států, kde má s tímto konceptem dobré výsledky. Já jsem ten koncept trochu pozměnila, přizpůsobila ho mým podmínkám a podmínkám naší společnosti...

Vyvíjel se váš průvodce?
Jasně, v roce 2012, kdy jsem s kroužkem pro děti, jejichž rodiče se rozvádějí, začínala, vypadal průvodce úplně jinak. Děti se na dvanácti setkání, mezi kterými byla vždy čtrnáctidenní pauza, nenásilnou formou informovali, jak se vlastně mají s rozvodem v rodině vyrovnat a co to vlastně je. V kroužku si malovaly, vykládaly si spolu či hrály různé scénky. V původní verzi nebyl pracovní sešit, měli jsme jen seznam témat, které jsme chtěli s dětmi projít. Interval setkání byl jednou za 14 dní, ale kreslení, scénky a povídání bylo a je na hodinách důležité. Věděla jsem ale, že tomu musím dát nějakou jasnější formu a strukturu, proto jsem začala pracovat na první verzi průvodce. Společně s mojí grafičkou, která průvodci dala i současnou podobu, jsem postupně vypracovávala současnou podobu sešitu, vychytávala mouchy, přidala skřítka Emouše, který děti provází všemi stranami a začala jsem s průvodcem v mém kroužku naplno pracovat.

Jak průvodce vznikal?
Úplně na začátku jsem celý sešit psala ručně a kopírovala ho. Pak jsem šla na mateřskou a chtěla využít čas pro práci na průvodci, tak jsem požádala moji grafičku, aby pracovnímu sešitu tzv. vdechla život a ona během dvou měsíců vytvořila aktuální podobu průvodce.

Jakým způsobem děti pracují s průvodcem?
Základem každé lekce, nebo chcete-li hodiny, je právě pracovní sešit, který každé dítě dostane při prvním setkání. Některé listy v sešitu vybízí k dramatickému ztvárnění, některé zase ke kreslení. Důležité je říct, že to není forma terapie. Je to prostě o skupině sedmi až osmi dětí, které k sobě pojí určitá společná skutečnost, a mají možnost své emoce sdílet prostřednictvím právě pracovního sešitu a jiných aktivit, které se na hodině provádějí. Lekce trvá 90 minut a potkáváme se každý týden po dobu cca 2,5 měsíce, tedy 12 setkání. Po účast dětí v kroužku je nutný souhlas obou rodičů.

Jaký je cíl těchto hodin?
Děti se postupně na hodinách „otrkávají“ a tím se otevírají a dávají vice najevo svoje emoce. Cílem je, aby se děti naplno otevřely a zjistily, že na celý problém rozvodu nejsou sami. Základem je fakt, že děti mají možnost říct, co cítí někomu, kdo má podobný problém.

Dostávají nějakou zpětnou vazbu o pokroku dětí i jejich rodiče?
Ano, Dětského průvodce světem rozvodu si děti berou po každé hodině domů, a oni ho doma buďto chtějí, nebo nechtějí ukázat. Pokud nechtějí, apeluji na rodiče, aby přání dítěte respektovali. Pokud to rodičům nedá, samozřejmě se s nimi na toto téma pobavím a dám jim zpětnou vazbu já. Jinak platí po celou dobu konání programu, že mne rodiče mohou kdykoliv kontaktovat a já zase je, když bude potřeba si promluvit.

Kde berete na takovou činnost peníze?
Od roku 2012 do roku 2014 jsem dostávala peníze od Nadačního fondu Větrník a od soukromého dárce. Po ukončení činnosti pobočky Fondu ohrožených dětí jsem s projektem přešla pod Rodinné centrum Olivy, ale v tomto roce jsem byla nucena dát symbolickou částku 450kč za všech dvanáct setkání a to z důvodu, že letos Nadační fond Větrník nevypisoval výzvu. Ty peníze od rodičů jdou na zajištění dramaterapeutky, která se účastní asi čtyř hodin, a pro mě jako nějaká symbolická odměna, z které financují vznik nových pracovních sešitů.

Všiml jsem si, že v Trieste se uspořádala sbírka, tam mohou lidé na vaši činnost přispět?
ano, pan Petr mi vyšel vstříc a sbírka se koná od srpna do konce roku. V prosinci jsem předběžně dohodnutá s patronem této sbírky kapelou Jumping Drums, že se zde uskuteční koncert, kde by mělo dojít k předání výtěžku. Výtěžek z této sbírky půjde výhradně na tisk pracovních sešitů a na výtvarné potřeby, které děti na hodinách potřebují.

Poznámka redakce: Je také možné přispět na účet 1402215017/3030

Čtěte také: Proč vypádá nově opravené Dolní náměstí tak mrtvě?

Čtěte také: V centru Olomouce otevírá Fitness Sokol, láká na vstřícné ceny a pohodovou atmosféru

Autoři

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.