sobota 18. května 2024 Nataša

Jedná se o PR článek. Více info k PR článkům můžete najít ZDE.

Šetrný k životnímu prostředí, zároveň výkonný a tichý. Vyzkoušeli jsme elektromobil Nissan Leaf

PR článek

Na Olomoucké Drbně jsme vám zatím mohli přinášet testy rozličných značek a druhů vozidel, od klasického sedanu, přes SUV až k obytným vozům. Až teď jsme si konečně mohli vyzkoušet elektromobil a usedli jsme do nového Nissanu Leaf, který nám na pár hodin zapůjčil Niscar Olomouc.

Když jsem poprvé naživo spatřil Nissan Leaf, který byl pro mou testovací jízdu připraven, vzpomněl jsem si na futuristické auto, které řídil ve filmu Já, robot Will Smith, vzpomínáte? Tehdy to myslím bylo sice Audi a pravda, to auto vypadalo mnohem mnohem víc futuristicky než Leaf stojící přede mnou, ani přesto jsem se nemohl zbavit dojmu, že mne čeká jízda autem budoucnosti.

Nissan Leaf je krásné auto. Design Nissanu s charakteristickým motivem V-motion působí v přední části vozu velmi dynamicky, v kombinaci s novým aerodynamickým vzhledem bočního profilu a hliníkovými koly dělá z Leafu dravého hráče na silnicích. Nejvíce mne bavily vychytávky, jako například nově upravený znak Nissanu na čumáku, ve kterém je zabudován systém rozpoznávání chodců. Kolem znaku by na normálním autě samozřejmě byla mřížka na odvětrávání, Nissan přirozeně nic takového nepotřebuje, proto zde najdete pevnou plochu poskládanou z temně modrých trojúhelníčků.

Po usednutí do auta jsem se cítil jako v kokpitu letadla. Vše je automatizováno a vybaveno displeji. Od hlavního palubního počítače, přes budíky až po inteligentní volant. Jakmile nastartujete tlačítkem nad joystickem pro řazení, celé auto se rozsvítí do různých tónů modré, včetně budíků před vámi. Nečekejte ale například klasický otáčkoměr, Leaf na speciální stupnici ukazuje míru spotřeby elektřiny podle toho, jak moc šlapete na plyn. V kombinaci s automatickým řazením je pak velmi snadné jet tak, aby auto mělo co nejvyšší dojezd.

Ten pravý wow efekt přišel ve chvíli, kdy jsem poprvé nastartoval a pomalu se s autem rozjel. Pokud byste zavřeli oči, vůbec byste totiž nepostřehli, že motor běží a auto už je v pohybu. Kolega, který stál v té době venku vedle auta, popsal zvuk rozjíždějícího se Leafu jako zvuk jízdy tramvaje, s tím rozdílem, že byl o několik tříd tišší.

Na specifickou jízdu Nissanem Leaf mne upozornil i prodejce před první jízdou. „Hlavně si dejte pozor na chodce a cyklisty. Jsou zvyklí, že přijíždějící auto slyší mnohem dříve a proto se snaží jet co nejvíce po kraji, aby vám uhnuli. Elektrický Leaf ale často zaregistrují až v době, kdy je předjíždíte a můžou se leknout,” upozorňuje prodejce a dodává, ať raději cyklisty objíždím větším obloukem. Na přechodech pro chodce mám také dávat pozor, protože lidé také často reagují zastavením na zvuk přijíždějícího auta.

Samotná jízda Leafem je úžasný zážitek. Má dva režimy jízdy, jeden živější, který reaguje větším zrychlením při stlačení plynového pedálu, a druhý klidnější, který při identickém stlačení pedálu nepovolí autu tak razantní zrychlení.

Úplnou novinkou je takzvaný e-pedál, který umožňuje celé auto řídit pouze plynovým pedálem. V praxi to vypadá tak, že pokud je e-pedál aktivní, plynovým pedálem přidáváte rychlost, jakmile ho ale začnete pouštět, auto začne mírně brzdit. Jakmile sundáte nohu z plynu, zastaví se vůz úplně.

Musím uznat, že jsem prvních pár kilometrů byl až nesvůj z toho, co vše auto umí za řidiče obstarat. Nissan Leaf totiž nabízí celou řadu automatických funkcí. Například ProPilot dokáže svými senzory sledovat na dálnici pruh, ve kterém jedete a udržovat auto v optimálním jízdním pruhu. Má také inteligentní tempomat, který dokáže udržovat vzdálenost od vozidla jedoucího vpředu ve stejném jízdním pruhu, nebo udržuje nastavenou rychlost podle jízdní situace. Tyto funkce jsou aktivní, pokud má řidič obě dvě ruce na volantu. Pokud ne, systém se z bezpečnostních důvodů deaktivuje. Systém také deaktivuje tyto funkce, pokud je nepříznivé počasí, jízdní pruhy na dálnici jsou špatně značené, na dálnici dojde ke zúžení nebo řidiče čekají na silnici pevné překážky či ostré zatáčky.

Mimo dálnici jsem vyzkoušel rozpoznávání dopravních značek – Nissan Leaf automaticky detekuje silniční značení a zobrazuje aktuální rychlostní omezení, které hlásí na sedmipalcovém dotykovém dispeji na palubní desce.

Jednou se mi stalo, že jsem v centru Olomouce jel rychle za vozidlem, které náhle zastavilo. Za normálních okolností bych možná skončil v jeho zadním nárazníku, nicméně Leaf celou situaci zachránil inteligentním nouzovým brzděním, které se automaticky aktivuje při rychlosti na 60 kilometrů za hodinu.

Do třetice bych zmínil i možnost automatického podélného parkování, ale i automatické vyjíždění zaparkovaného vozu z podélného stání. Při samotném couvání pak řidič může využívat komfortní zadní kameru, jejíž obraz sleduje na palubním počítači.

Samotnou, a asi nejdůležitější kapitolou, je výdrž baterie a potřeba auto dobíjet. Auto se pyšní výkonnou 40 kWh baterií, která při plném nabití zajistí, že auto bude mít dojezd kolem 370 kilometrů. Samozřejmě ale záleží na stylu jízdy řidiče, nákladu, který veze, povětrnostních podmínkách a jiných vlivech. Nastává tedy otázka, jak a kde můžu Nissan Leaf nabíjet.

Já osobně jsem zajel s Leafem k nabíjecímu stojanu k Olympii Olomouc. Z kufru auta jsem vytáhl několik metrů dlouhý nabíjecí kapel, v přední části vozu jsem otevřel kryt od nabíjecích konektorů, jeden konec kabelu jsem zapojil do auta a druhý do stojanu. Po pípnutí auto začalo signalizovat nabíjení. Zatímco jsem byl na 15 minut vzdálen od auta, baterie indikovala nabití z 58 % na 64 %. Nutno podotknout, že stojany u Olympie dávají elektřinu zadarmo za cenu dlouhé doby nabíjení. To třeba u Obchodního centra Haná jsou také stojany, z kterých elektřinu odebíráte za peníze, ale dobíjení je podstatně rychlejší.

Obecně platí, že přes klasickou zásuvku v domácnosti auto dobijete za 21 hodin, skrze speciální nástěnnou nabíječku něco kolem sedmi hodin a u stojanu, jako je u OC Haná, vám bude auto trvat nabít něco kolem 40 až 60 minut. Takže ideální čas na nákup.

A co cena? Tady musíte dobře počítat. Pokud byste kupovali auto ve stejné výbavě, ale v benzínu nebo dieselu, vyšlo by vás zhruba na 50 % ceny Nissanu Leaf. Nicméně síla je právě v provozních nákladech. Nejenže je Nissan Leaf absolutně bez emisí, ale i elektřina vás vyjde levně. Dejme tomu, že u benzínového motoru vás náklady na 100 kilometrů budou stát 270 korun. V tomto případě vás elektřina na stejný počet kilometrů bude u Nissanu Leaf stát 70 korun. Když si k tomu připočtete fakt, že nezatěžujete životní prostředí a výkonnost baterie vám za 10 let neklesne pod 80 %, je tu brouk v hlavě, jestli opravdu do Nissanu Leaf neinvestovat.

Autoři

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.