čtvrtek 2. května 2024 Zikmund

Podle Googlu je Střední Morava v rámci republiky zaostalá v digitalizaci

Pouze 82 % domácností připojených k internetu, 51 % domácností využívajících e-shopy, či 39 % osob využívajících internet k interakci s veřejnými institucemi – ve všech těchto statistikách zaostává region Střední Morava za celostátním průměrem.

Přesto se zde však podle nejnovějších dat Evropské komise a studie společnosti Deloitte nachází 17 startupů, což je čtvrtý nejvyšší počet v republice. Na půdě Palackého univerzity v Olomouci proto Google uspořádá sérii přednášek pro začínající podnikatele a studenty. V rámci iniciativy Grow with Google zároveň spustil portál Startup with Google, plný tipů od úspěšných českých společností, bezplatných Google nástrojů a školení, díky němuž získají podnikatelské a digitální dovednosti i lidé, kteří by jinak k podobným informacím neměli přístup. První přednášku oficiálně zahájí šéfka českého Googlu Taťána le Moigne.

Nízká měsíční mzda a snižující se počet absolventů VŠ

Střední Morava je regionem s nejnižší průměrnou měsíční mzdou, která činí 26 218 Kč, ukazuje studie, kterou si od společnosti Deloitte nechal vypracovat český Google. Tento fakt může být způsoben relativně nízkým počtem zaměstnání s vyšší přidanou hodnotou. Zaměstnanci s vysokoškolským vzděláním nebo pracující ve vědeckém či technologickém sektoru tu tvoří pouze čtvrtinu celkové populace. Horší je v tomto ohledu pouze region Severozápad s 20,9 %.

Zlepšení této situace by mohla napomoci nová pracovní síla v podobě absolventů vysokých škol. Už teď se ale jejich počty s kvalitním technickým nebo manažerským vzděláním v Česku každoročně snižují. V roce 2017 v regionu Střední Moravy úspěšně ukončilo vysokoškolské studium pouze 6 200 absolventů, což je podstatně méně než například v sousedních regionech Jihovýchodním s 14 300 absolventy či Moravskoslezském, který se pyšní 25 600 absolventy.

Vysoká míra inovací

Na druhou stranu je podle dat Evropské komise Střední Morava společně s Jihovýchodním regionem třetí nejinovativnější v České republice. Ve Střední Moravě totiž fungují hned 4 inkubátory a inovační centra, 4 akcelerátory a 6 coworkingových prostor, což region řadí na čtvrtou pozici v celostátním srovnání.

„Mít skvělý podnikatelský nápad nestačí. K jeho realizaci potřebujete kromě finálního produktu i plán – a to jak finanční, tak komunikační. Mentoring a přístup ke zkušenostem ostatních startupů ušetří mladým podnikatelům spoustu času a energie, které kolikrát zbytečně ztratí metodou pokus-omyl ve slepých uličkách, které už jsou vyšlapány mnoha před nimi. Proto se snažíme pomoci začínajícím startupům v České republice, protože právě inovace vytvářejí v dlouhém období nejvyšší přidanou hodnotu,“ říká Ingrid Popovič, manažerka vzdělávací iniciativy Grow with Google.

Startupy musí inovovat, aby uspěly

Podpora startupů je podle Googlu zvlášť důležitá i proto, že nejmenší české firmy patří v Česku zároveň k těm nejméně inovativním. Podle údajů Deloitte z českých firem do 50 zaměstnanců inovuje pouze 35,2 % (evropský průměr je 45 %), naopak u velkých firem nad 250 zaměstnanců už je to 77,2 %.

Česká republika se v posledním Evropském srovnávacím přehledu inovací, který poskytuje roční srovnání inovační výkonnosti členských států, umístila na 14. místě, tedy pod průměrem EU. Mezi nejinovativnější země se naopak řadí skandinávské státy, Nizozemsko, Velká Británie a Německo.

Přednášky od expertů z Googlu

Na půdě Univerzity Palackého připravil Google sérii přednášek na témata jak se připravit na zaměstnání budoucnosti, jak a proč založit startup, jak vytvořit propracovanou online strategii a další. Přednášky budou zaměřené na pochopení trendů na trhu práce s ohledem na digitální ekonomiku, ověření podnikatelského nápadu, porozumění potenciálním zákazníkům a způsobům, jak rychle a úspěšně rozjet podnikání. Účastníci získají tipy od odborníků a zkušených podnikatelů, kteří je provedou procesem zakládání startupu a představí online i offline nástroje, které nejvíce využívají. První sekce se bude konat 9. října od 13 hodin.

Nové internetové stránky pro začínající i zkušenější podnikatele

Pro všechny zájemce, kteří chtějí posunout svůj startup do další fáze, mají zajímavý podnikatelský nápad nebo jen hledají inspiraci, spustil Google nově internetové stránky Startup with Google. Fungují jako rozcestník, kde je snadné najít tipy od úspěšných českých i zahraničních startupů, nástroje, které mohou pomoci při zakládání nebo rozšiřování firmy, přehled akcí a seminářů, které Google společně s partnery pořádá pro veřejnost.

Začínající, ale i zkušenější podnikatelé zde najdou odpovědi na otázky, které často řeší – od rad jak nabírat nové zaměstnance, přes týmovou spolupráci až po tipy, jak a kde hledat financování.

Tisková zpráva | Foto pixabay.com

Štítky digitalizace, střední morava, zaostalost

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.