Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Jedná se o PR článek. Více info k PR článkům můžete najít ZDE.

V naší mlékárně sázíme především na kvalitu, říká předseda ZD Senice na Hané Jaroslav Navrátil

 
středa, 23. května 2018, 16:30

Zemědělské družstvo Senice na Hané je obrovský kolos, který sdružuje mnoho odvětví spadající do zemědělské rostlinné a živočišné výroby. Posledních pět let v nedaleké Náměšti na Hané funguje také mlékárna, kde vznikají kvalitní regionální mléčné výrobky. O mlékárně jsme si povídali s předsedou Zemědělského družstva Senice na Hané, panem Jaroslavem Navrátilem.

Pane Navrátile, jak dlouho už vlastně funguje mlékárna? Co vás vedlo k tomu mlékárnu založit?
Mlékárna pod družstvem funguje už pět let. Otcem myšlenky vybudování minimlékárny jsem nebyl já, ale tehdejší ekonom a místopředseda družstva Ing. Antonín Hlavinka. Pan Hlavinka řídil výstavbu a zprovoznění minimlékárny. Dnes si již užívá důchodu a řízení provozu převzali další osoby. Dnes mlékárnu řídí Ing. Sylva Procházková.

Jak vypadal trh s mléčnými výrobky v době, kdy jste mlékárnu zakládali?
V té době člověk neměl ještě moc možností, jak sehnat kvalitní mlékárenský výrobek. Chodil v obchodě kolem regálů s mlékem či jogurty a bylo jen velmi málo výrobků, které nějak vyčnívaly svou kvalitou. V tom jsme viděli jistý potenciál, a zároveň jsme věděli, že dokážeme zákazníkovi poskytnout něco, co v té době mezi všemi těmi jogurty a mléky vesměs postrádal – kvalitu.

V čem jste měli jistotu, že uspějete?
V podstatě jsme se chtěli vrátit k postupům výroby, které kdysi uplatňovali naši předkové. Ti totiž vyráběli kvalitní mléčné výrobky. V kombinaci s moderními stroji, kdy jsme schopni vyrobit těch výrobků více, a s recepty našich předků, jsme si byli jisti, že naše výrobky budou kvalitní.

Kvalita je jedna věc, ale co cena? Museli jste lidi učit, že za kvalitu se také musí více zaplatit?
To víte že ano. Lidé se ale v posledních letech sami naučili vyhledávat kvalitnější výrobky. Je to jednoduché – kdo jednou ochutná kvalitní poctivé čerstvé mléko, jen těžko může říci, že chutná stejně, jako například polotučné trvanlivé mléko, a je vlastně jedno, jaká je to značka. Ta chuť je prostě úplně jiná.

Jak vypadaly začátky mlékárny?
Prvně jsme si museli říct, co vlastně budeme vyrábět. Vybrali jsme základní druhy jogurtů, zpracovali jsme pro ně recepturu a postup, zajistili stroje a lidi a začali je vyrábět. Teď to zní samozřejmě jednoduše, ale stálo za tím mnoho a mnoho práce. Nicméně, známka kvality těch jogurtů byla ta, že když se v nádobě otočil dnem vzhůru, zůstal tam a nevytekl. Tak se ostatně pozná kvalitní jogurt doteď.

Jste přece jen malá mlékárna, jak si konkurujete s mlékárenskými giganty typu Olma a podobně?
Samozřejmě jim nemůžeme konkurovat kvantitou ani cenou, ale můžeme si konkurovat v kvalitě, a dokonce je v tomto ohledu i předčít. Tím, že nemusíme vyrábět tisíce a tisíce výrobků, můžeme si dát na tom menším množství opravdu záležet. Je pravda, že náš výrobek bude vždy o něco dražší, ale znovu říkám – lidé už si zvykli si za opravdu chutný a zdravý jogurt pár korun připlatit.

Při prohlídce podnikové prodejny jsem si všiml, že máte jogurty ve skle…
Ano, to je zase důraz na tu kvalitu a na nějakou ohleduplnost vůči životnímu prostředí. Sklo je lépe recyklovatelné než plasty, kterými jsme zahlceni. A koneckonců, jogurt ve skle i lépe vypadá. (smích)

Myslíte si, že jste svými výrobky napomohli tomu, aby se lidé naučili kupovat kvalitnější mléčné potraviny?
Určitě ano, a nejen my. V obecné rovině jsem velmi rád, že ten trend na trhu je obdobný. Lidé už si začínají vybírat, není jim jedno, jaký výrobek koupí. Vezměte si – když dojedete do Rakouska, skoro všude si můžete dát Bergkäse, sýr z hor. Tam ale platí, co Berg, to Käse. Česky řečeno sýr z každého kopce má svou osobitou chuť. Když ochutnáte tuto pochoutkuv Tyrolech a pak v Korutanech, ten rozdíl v chuti tam poznáte a chuť je vždy vynikající. Jsem rád, že lidé podobně začali rozlišovat i mléčné výrobky u nás. Když se dnes zeptáte člověka v obchodě, jaký je jeho oblíbený jogurt nebo mléko, většinou má jasno.

Považujete za důležité účast na různých jarmarcích či farmářských trzích?
Určitě. Je to dobré jednak pro to, že je mlékárna vidět, jednak také proto, že lidé mohou ochutnat. Máme i zákazníky, kteří nás na jarmarcích v městech cíleně vyhledávají a vždy si od nás kupují to, co jim chutná.

Jak dlouho se ladí receptura například takového jogurtu?
Jak už jsem řekl, na začátku jsou léty prověřené receptury, podle kterých vznikaly mléčné výrobky za našich předků. Pak se samozřejmě zkouší, ochutnává a ladí se jeho chuť. Nikdy bychom si ale nedovolili do výroby pustit jogurt, o kterém bychom nebyli bytostně přesvědčeni, že bude lidem chutnat. V malé mlékárně, jako jsme my, si nemůžeme dovolit dělat věci napůl.

Mluvíte o relativně malé mlékárně. O kolika výrobcích a počtu se tu bavíme? Kolik toho dokážete vyrobit?
Na to, jaká jsme mlékárna, si dovolím tvrdit, že máme velmi široký sortiment, od jogurtů, přes tvaroh až po pomazánky. Všechny mléčné výrobky mají certifikát s ochrannou známkou "HANÁ regionální produkt", jež garantuje jedinečnost a původ výrobku. Velice si vážíme také ocenění "Regionální potravina, které uděluje Ministerstvo zemědělství a Výrobek Olomouckého kraje, které uděluje krajská agrární komora pod záštitou Olomouckého kraje" u několika produktů. Týdně navezeme z kravína cca 5000 litrů mléka, z toho je 3000 litrů určeno do výroby a zbylé litry jdou na rozvoz do škol a vývařoven v podobě pasterovaného mléka.

Kde všude můžou lidé vaše výrobky koupit?
Dodáváme do regionálních prodejen, naše výrobky ale zavážíme třeba i do Brna. Zde v Náměšti na Hané máme i svou podnikovou prodejnu, kde si můžou přijet nakoupit jak místní, tak i přespolní zákazníci. Kompletní nabídku našich výrobků pak najdou na webových stránkách nebo na Facebooku.

Vizitka autora

 

Jakub Wittka

šéfredaktor portálu Olomoucká Drbna
kontakt: sefredaktor@olomouckadrbna.cz

 

Kam dál?

(NE)OBYČEJNÍ: Tuto práci můžou dělat jenom magoři se vztahem k filmu,...

pondělí, 21. května 2018, 18:00

Život Jiřího Jíši je pevně spojen s olomouckým letním kinem. V něm dělá dlouhá léta promítače, ale do letňáku chodil už jako...

Olomouc je ráj pro online byznys a digitální nomády, ale přes zimu...

čtvrtek, 17. května 2018, 18:00

Tomáš Zdražil je zakladatel vzdělávací platformy Investree pro nomády, hodlery a fanoušky investování. Už 4 roky nomádí po světě...

Rozhovor: Pokud chcete prodat nemovitost, je nejvyšší čas, říká...

středa, 2. května 2018, 19:30

Pravděpodobně jste již zaregistrovali, že na olomouckém realitním trhu se ceny nemovitostí a pronájmů zvyšují a zvyšují. O tom,...

ROZHOVOR: Ocenění je závazek do budoucna, říká hoteliér roku a...

pondělí, 23. dubna 2018, 10:30

Tomáš Rousek stál u zrodu projektu hotelu NH Collection Olomouc Congress a šest let působí na pozici generálního ředitele....

 

Komentáře

 
 

O čem píše Drbna.cz

Největší negativa jablonecké přehrady? Záchody i vzhled stánků

Přehradní nádrž Mšeno je srdcem Jablonce. V létě je u ní hlava na hlavě. Denně k ní míří desítky místních na procházku maminky s kočárkem, celé rodiny i kamarádi. Milují ji běžci, inlajnisté i pejskaři. Ve zdejší lokalitě je ale stále co vylepšovat a město šlo s nápady přímo za místními.

VIDEO: Chcete vidět mrtvé lidi? Vyfotit si je? Německý policista vyškolil českého řidiče

Statisíce shlédnutí získalo během krátké doby video, na kterém němečtí policisté „školí“ českého a maďarského řidiče. Důvodem je jejich chování, které by v našich končinách bylo považováno za neetické a u našich západních sousedů za nezákonné. Oba řidiči si totiž natáčeli místo tragické nehody, ke které došlo v úterý u Norimberku.

PRŮZKUM: Dezinformací na českých webech před eurovolbami nepřibylo

Dezinformací na českých webech v souvislosti s volbami do Evropského parlamentu kvůli volbám přes původní obavy výrazně nepřibylo. Oznámil to dnes Pražský institut bezpečnostních studií na základě svého průzkumu. Podle něj se weby, které jsou známé šířením dezinformací, eurovolební kampaní významněji nezabývaly, pozitivně referovaly hlavně o hnutí SPD Tomia Okamury.