neděle 28. dubna 2024 Vlastislav

Kampaň v Olomouckém kraji byla střízlivá a bez mítinků

Střízlivá a finančně podstatně skromnější byla letošní kampaň před nadcházejícími krajskými a senátními volbami v Olomouckém kraji. Z náměstí a ulic, kde se dříve odehrávaly běžné mítinky a shromáždění, se přesunula na billboardy a na sociální sítě. Na podobě kampaně se podepsala především současná pandemie koronaviru, strany a hnutí za kampaň letos utratily také méně peněz. Výraznější byla na některých místech spíše senátní kampaň, která například v Přerově viditelně zastínila volby do krajského zastupitelstva.

„Volební kampaně byly všeobecně velmi redukovány, velmi složitě začínaly, protože v době, kdy kampaně již běží naplno, což byl březen a duben, tak Česká republika byla v pandemii a v nouzovém stavu. Přes léto měli všichni jiné starosti. A v době, kdy jsme samotnou kampaň měli dělat, což je v září, ji prožíváme v období, kdy se děsíme, co stoupající křivky udělají," řekl lídr ČSSD a krajský předseda strany Jiří Zemánek.

Pandemie má podle něj vliv i na samotnou podobu kampaní. „Jsou střízlivější, nevtírají se lidem. Těžko se dá mluvit o kontaktní kampani, když chodíme s rouškami. Je to naprosto netypická situace," podotkl Zemánek s tím, že stranu stála letos kampaň do krajských voleb 2,5 krát méně než před čtyřmi lety. ČSSD se stejně jako ostatní strany a hnutí v kraji soustředí na on-line prostředí, sociální sítě a debaty v novinách či rádiu.

Na billboardy, poutače či sociální sítě se během kampaně zaměřila i ODS. „Kampaň není tolik kontaktní, jak bývala. Nemyslím si, že by kampaň byla ovlivněná covidem, ale covidem byla ovlivněna nálada ve společnosti, a to především kvůli neustálým změnám pravidel. Sám jsem zvědav na volební účast a na výsledky," sdělil krajský šéf strany Michal Zácha. V Přerově pro voliče strana přichystala i letní kino, závěrečný mítink je naplánován na 29. září v Olomouci, uvidí se však, jak budou vypadat aktuální opatření.

Podobně směřovaly kampaň i ostatní strany. Ubylo předvolebních akcí ve veřejných prostranstvích, na intenzitě naopak nabrala komunikace s voliči například prostřednictvím sociálních sítí. Všechny své předvolební akce v uzavřených prostorech kvůli rostoucímu počtu koronavirových nákaz zrušila politická uskupení Spojenci - Koalice pro Olomoucký kraj a Piráti a Starostové. „Vláda zanedbala preventivní opatření proti šíření koronaviru. Následkem je prudký nárůst počtu nových případů onemocnění covid-19. My nechceme přispívat ke zhoršování situace, proto jsme se s respektem k epidemiologickým opatřením rozhodli zrušit předvolební akce ve vnitřních prostorách," vysvětlil lídr kandidátky Piráti a Starostové Josef Suchánek.

Členové krajské rady před volbami zvýšili účast na veřejných akcích, které souvisí například s oslavami 20 let od vzniku krajské samosprávy, otevírání opravených silnic či dokončením dalších investic. Tyto akce jsou totiž v hledáčku regionálních médií. Například hejtman a lídr ANO Ladislav Okleštěk nechyběl s primátorem Olomouce Miroslavem Žbánkem (ANO) na úterním otevření nového ambulantního pavilonu hematoonkologické kliniky FN Olomouc, tento týden má plánu dalších šest akcí. Kromě slavnostního otevření opravené silnice na Přerovsku a nové stanice hasičů v Přerově nechybí v jeho diáři ani slavností předání nových dílen na přerovské střední škole či otevření dvou hasičských zbrojnic.

Autoři | Foto Budějcká Drbna

Štítky ČR, volby, kraje, kampaň, Olomoucký

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.