úterý 23. dubna 2024 Vojtěch

Tisíce tun suti, kilometry kabelů a nové pilíře. Tak po roce vypadá stavba protipovodňových opatření

Ve čtvrtek 4. dubna se na staveništi sešli zástupci Povodí Moravy, zhotovitele stavby a města. Bylo to téměř na den přesně od začátku stavby protipovodňových opatření. Jaká je tedy situace na staveništi po roce prací?

„Například v úseku mezi mosty na třídách Kosmonautů a Masarykovou je už velmi dobře vidět proměna nábřeží. To prošlo svahováním a modelací tak, aby se v budoucnu mohlo stát příjemnou a přirozenou součástí života města,“ pověděl primátor Olomouce Miroslav Žbánek. Právě zde se řeší technické otázky jako úprava nábřeží pro komunikace a cyklostezku, přičemž levé nábřeží bude mít investičně na starosti město. „Jakmile dokončí svou práci firmy pro Povodí Moravy, můžeme my začít realizovat náš díl stavby na levém nábřeží, tedy především cyklostezku, veřejné osvětlení a další mobiliář,“ doplnil investiční náměstek primátora Martin Major. Tyto práce by měly začít během tří týdnů.

Nejsledovanější část stavby mezi Komenského ulicí a Masarykovou třídou také výrazně pokročila. Na celém pravém břehu už byla vybudována pilotová stěna, budoucí most má už čtyři pilíře, dokončené jsou přeložky sítí a kanalizačních sběračů. „Podle zástupce stavby je reálné, že most bude v prosinci předán k předčasnému užívání,“ uvedl primátor. „Důležité ale je, aby mohla proběhnout i pilotáž levého břehu, protože mostovka může být položena teprve po dokončení posledních pilot,“ dodal s tím, že ohledně použité technologie na levém břehu proběhla nyní změna stavby před dokončením. Ta spočívá ve snížení počtu vrtaných pilot, čehož se dosáhne zvětšením jejich průměru a úpravou délek.

Za uplynulý rok se na stavbě protipovodňové ochrany utratilo 200 milionů korun. Stavba má trvat 4 roky a stát více než 700 milionů korun. „V současnosti máme hotovou prakticky polovinu z celkem 800 vrtaných pilot. Při demolici starého mostu na ulici Komenského jsme odstranili 9 300 tun suti, v současnosti už máme hotové hlubinné pilotové základy, mostní pobřežní opěry a mostní podpěry, na které jsme použili 285 kubíků betonu a 64 tun výztuže,“ představil dosavadní průběh investiční ředitel Povodí Moravy Tomáš Bělaška. Velkou část stavebních prací tvoří přeložky inženýrských sítí a množství práce probíhá i pod zemí. Intenzivně se pracuje i za mostem na ulici Masarykova až k mostu Wittgensteinova a na pravém břehu až po soutok s Mlýnským potokem.

„Přeložky inženýrských sítí si vyžádaly přeložení více než jednoho kilometru potrubí a tří kilometrů kabelů. Za jediný rok jsme postavili protipovodňové a opěrné stěny z více než 1 000 kubíků betonu a přibližně 70 tun výztuže,“ vypočítal Bělaška.

Foto olomouc.eu

Štítky protipovodňová opatření, most, stavby, Olomouc

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.