pondělí 29. dubna 2024 Robert

Cyklisté oslňující chodce. Často nemají správné osvětlení

Městská policie v Olomouci v poslední době zaznamenala několik podnětů od chodců, kteří si stěžují na oslňující světla cyklistů v parcích a veřejných komunikacích. Strážníci proto chtějí upozornit na možnost kolize, kterou takové oslnění může způsobit.

Zodpovědní, ale neohleduplní

V tuto roční dobu, více než kdy jindy, platí pravidlo 'Vidět a být viděn'. Někteří účastníci silničního provozu však tuto frázi berou až příliš zodpovědně. V poslední době jsme zaznamenali podněty od chodců, kteří procházejí parky, venčí zde své pejsky, vyjedou si na kolečkových bruslích nebo sem chodí běhat, na cyklisty oslňující je svými světly na jízdních kolech. Během chvilky tak může dojít ke kolizní situaci i s následky na zdraví zúčastněných," popisuje Petr Čundrele, mluvčí olomouckých strážníků.

Zákon hovoří jasně - za snížené viditelnosti je cyklista povinen použít vepředu světlomet s bílým světlem. Ovšem, je tu i další legislativně důležitá informace týkající se schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, ve které se dočteme, že:  „…světlomet musí být seřízen a upraven trvale tak, aby referenční osa světelného toku protínala rovinu vozovky ve vzdálenosti nejdále 20 m od světlometu… “.

Ve městě stačí světla do 500 lumenů

Světlo na kole je tedy nezbytnou součástí cyklistické výbavy, ale stejně tak důležité je mít světlo správně seřízené. Díky tomu se můžou účastníci silničního provozu vyhnout zbytečným kolizím. Na trhu s příslušenstvím k jízdním kolům dnes najdeme bohatou nabídku nejrůznějších světel a to od malých blikaček až po světla se světelným tokem o dvou tisících lumenech a to je už opravdu silné světlo, které se hodí svým svitem do míst, kde nepotkáme ani živáčka. Pro městské použití je bohatě dostačující světlo s rozsahem 200 – 500 lumenů, kdy cyklista má adekvátně osvětlenou vozovku nebo stezku, ale zároveň neoslňuje ostatní. Většina dnešních svítilen na kolo také disponuje několika režimy svícení, kterými se dá regulovat samotná intenzita svícení," vysvětluje Čunderle a připomíná zákon o silničním provozu, který jasně říká, že: “Povinnosti účastníka provozu na pozemních komunikacích je chovat se ohleduplně a ukázněně, aby svým jednáním neohrožoval život, zdraví nebo majetek jiných osob ani svůj vlastní.“

Hodnocení článku je 100 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři | Foto Městská policie Olomouc

Štítky cyklistika, chodci, světla, technika

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.