Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Olomoučtí psychologové zjistili, že Češi nemají dost informací o asistenčních systémech aut

 
středa, 7. února 2018, 19:30

Čeští řidiči nejsou podle výzkumu dopravních psychologů z Filozofické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci dost informováni o asistenčních systémech v motorových vozidlech. To řekla Lucie Viktorová, která se na projektu podílela. Z dvouletého výzkumu podle ní vyplynulo, že řada řidičů o takových systémech nemá dostatečné povědomí. Potřebné informace se nezdůrazňují v reklamách a nevěnují se jim často ani prodejci aut.

„Z výpovědi padesáti řidičů vyplynulo, že řada z nich není se systémy dostatečně seznámena a při první nečekané reakci vozidla k nim může rychle ztratit důvěru. Naopak ti, kteří rizika systémů nevnímají, přiznávají, že častěji kontrolují telefon, a nevěnují tak veškerou pozornost dopravě," upozornila Viktorová.

Asistenční systémy mají zvýšit bezpečnost na silnicích a pohodlí řidiče. Kontrolují například bezpečnou vzdálenost mezi vozidly, rozpoznávají dopravní značky, udržují vozidlo v jízdním pruhu, kontrolují takzvaný mrtvý úhel, pomáhají s navigací, zabraňují mikrospánku řidiče či umožňují infračervené noční vidění. Výsledkem průzkumu jsou i vlastní webové stránky, příručka pro učitele v autoškolách nebo manuál pro prodejce vozidel.

Další výzkum na pěti stovkách respondentů prokázal, že čeští řidiči jsou jen velmi málo seznámeni s tím, že asistenční systémy vůbec existují a že mohou na silnicích potkat auta těmito systémy vybavená.

„Chceme české řidiče informovat o tom, že systémy existují a že mohou zvýšit komfort řidiče. Zároveň však zdůrazňujeme, že odpovědnost právní i faktická zůstává na řidiči," uvedla Viktorová.

Z výsledků výzkumů totiž zároveň vyplynulo, že dlouhodobé spoléhání na takzvané asistenty může zhoršit předvídavost v dopravních situacích. Autoři průzkumu proto zdůraznili, že řidiči by neměli schopnost takových systémů přeceňovat a v žádném případě by kvůli nim neměli přestávat věnovat pozornost dopravní situaci.

Podle Viktorové je nutné podtrhnout, že lidé v autech s asistenčním systémem nemohou dát ruce z volantu. „Například systém držení vozidla v jízdním pruhu říká, že auto umí rozeznat jízdní pruhy. Jenže není to tak jednoduché, hodně záleží na vnějších podmínkách. Na českých dálnicích je to problém, systém nemusí rozlišit, co je škvíra a co souběh žlutých a bílých pruhů. Řidiči by proto měli o systémech vědět, ale neměli by je přeceňovat. Měli by si být dobře vědomi jejich limitů," dodala.

Napsal(a) ČTK | Foto Freepik.com
 


 

Kam dál?

Rok a půl uzavřená křižovatka u Bristolu kvůli budování...

středa, 7. února 2018, 11:55

Vedení olomoucké radnice kritizuje organizaci chystané stavby rozsáhlých protipovodňových opatření na řece Moravě nedaleko centra...

Hledají se svědci nedělní nehody u Billy. Řidič měl přejet nohu muži,...

středa, 7. února 2018, 10:57

Policie vyšetřuje nehodu, která se stala v neděli 4. února kolem půl osmé večer po hokejovém utkání HC Olomouc – HC Oceláři...

Město zvažuje možnost, že místo zrušené lávky přes trať v Hejčíně...

středa, 7. února 2018, 10:18

Vedení města hledá alternativu ke zrušené lávce přes trať v Hejčíně. Po jednání se Správou železniční dopravní cesty se rýsuje...

Téměř polovina dětí na severní Moravě má zkušenost s dluhy, neumí...

středa, 7. února 2018, 07:30

Více než polovina dětí na severní Moravě má zkušenost s dluhy. Mnohé už se setkaly i s problémy s jejich splácením. Hospodaření...

 

Komentáře

 

Napište nám

Nejčtenější

  • Auto srazilo chodce, ten na místě zemřel....

  • Řidič, který zavinil nehodu v Holici, během...

  • Bagrista si dopřál dvacet piv a půl litru...

  • K tonoucímu muži na Nákle letěl záchranářský...

Reklama
 
 

O čem píše Drbna.cz

(NE)OBYČEJNÍ: Díky Beátce máme spokojenější život, říkají Eliška s Daliborem

Eliška s Daliborem jsou (Ne)obyčejný pár z Českých Budějovic. Před necelými třemi lety se jim narodila dcera Beátka. Není to úplně typické dítě. Má totiž Treacher-Collins syndrom. Že je určitým způsobem jiná, byste ale, nebýt deformace obličeje, ani nepoznali. Je to veselá, chytrá holka, která si ráda hraje a občas rodičům brnká na nervy.

VIDEO: Na D11 se děly věci. Téměř třicet vozidel na dálnici v běžném provozu couvalo, někteří řidiči jeli i v protisměru

Včera kolem 18. hodiny se na D11 ve směru z Hradce Králové do Prahy u exitu na 68. kilometru děly věci. Téměř třicet vozidel v běžném provozu na dálnici couvalo, nebo se otáčelo, či dokonce jelo v protisměru. Událostí se zabývají policisté z dálničního oddělení Pravy.

OČIMA HASIČE: Řidič zůstal po autonehodě zaklíněný za volantem. Hasiči ho museli vystříhat

K závažné dopravní nehodě na 173. kilometru D1 vyjížděly ve středu odpoledne hasičské jednotky. Mikrobus plný lidí zezadu narazil do kamionu. Řidič auta zůstal zaklíněný za volantem. Hasiči ho musel z automobilu vyprostit. Při nehodě se zranilo šest lidí, dva z toho těžce. Jedním z nich byl právě řidič dodávky.