Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Stav silnice stojí za každou sedmou nehodou motocyklisty

 
středa, 25. května 2016, 11:33

Stav dopravní infrastruktury stojí za každou sedmou nehodou motocyklistů. Podle více než pětiny českých motorkářů se podepisuje na vzniku nebezpečných situací. Při nehodách z důvodu nepřizpůsobení rychlosti jízdy stavu či povaze vozovky byla pro české motocyklisty osmkrát vyšší pravděpodobnost úmrtí než činil celoroční průměr všech nehod.

Nakolik se podepisuje stav vozovky a jejího okolí na dopravní nehodovosti motocyklistů a jejích následcích? Odpověď nabízí celoevropský projekt Riderscan realizovaný v letech 2011-2015, jehož se zúčastnilo 20 států EU28 (včetně České republiky) a Norsko. „Jedním z poznatků je, že stav dopravní infrastruktury může být primární příčinou každé čtrnácté, celkově pak se může podepsat na vzniku každé sedmé nehody motorkářů,“ uvádí Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti. Jedná se především o závady povrchu vozovky (30 % případů) a v deseti procentech případů o nedostatečnou údržbu pozemní komunikace a špatný stav dopravního značení. Pro motocyklisty jsou velmi nebezpečné střety s pevnými překážkami. Projekt Riderscan došel k závěru, že ve městech tvoří tyto nehody 4 % nehod motocyklistů, mimo ně pak až každý pátý případ. V případě takové srážky však čelí motorkáři ve srovnání s posádkami automobilů až 5x vyššímu riziku úmrtí. 

Názory na to, co jsou největší problémy spojené s kvalitou dopravní infrastruktury, vyjádřilo 17 556 motocyklistů:

  • 88,5 procenta uvedlo slabou úroveň údržby pozemních komunikací (stav povrchu, díry apod.), čeští respondenti tak odpovídali v 86,1 procentech
  • 79,6 procenta si stěžovalo na charakter povrchu silnic (dlažba, tramvajové koleje, nedostatečná drsnost), Češi v 82,7 procentech
  • 38,7 procenta mělo připomínky ke kvalitě vodorovného dopravního značení, čeští motocyklisté ve 30,6 procentech odpovědí
  • 28,8 procenta nebylo spokojeno s kvalitou svislého dopravního značení, z Čech zazněla tato odpověď v 11,5 procentech
  • 20,5 procenta odpovídajících uvedlo technické parametry pozemních komunikací (např. geometrii zatáček), Češi ve 22,5 procentech
  • 17,3 procent odpovídajících si stěžovalo na nedostatečné upozornění na nebezpečné úseky silnic, čeští respondenti v 10,3 procentech
  • 13,5 procenta si stěžovalo na hrozící nebezpečí v místech, kde probíhají stavební práce na silnici, Češi v 9,4 procentech

Nekvalitní dopravní infrastruktura

Podle evropských motorkářů parametry dopravní infrastruktury významně přispívají ke vzniku nebezpečných dopravních situací. V tomto ohledu jsou nejkritičtější Řekové, kladně odpovědělo 40,9 procenta z nich. Následují Španělé (38,6 %), Belgičané (37,7 %) a Italové s Francouzi (36,9 a 36,5 procenta). Nejméně kritičtí byli naopak Dánové (6,2 %), Britové (8,9 %) a Nizozemci (11,7 %). Čeští motocyklisté kladně odpověděli ve 21,5 procentech případů. „V České republice máme některé specifické pasti na motorkáře. Neuvěřitelný tanec mohou zažít na podélných spárách mezi dálničními pruhy i mezi dvěma pruhy na komunikacích nižších tříd. Často spára bývá hluboká i na výšku pneumatiky a také tak široká. Jezdec bez větších zkušeností může spadnout jen při pohledu na tu drážku. Za nehorázný hazard se životy řidičů jednostopých vozidel je třeba považovat přístup správců komunikací při opravování asfaltového povrchu tzv. tryskací metodou, kdy po aplikaci zůstává na povrchu vozovky velké množství drobného štěrku. Auta to přece postupně vyházejí. Mnohdy však není štěrk vůbec vidět a motocykl v náklonu nebo na brzdách se  stává neovladatelným. Následná nehoda pak bývá přičítána nepřizpůsobení rychlosti jízdy stavu vozovky,“ upozorňuje na některá nebezpečí číhající na motocyklisty Vladimír Mašek, šéfinstruktor projektu Učme se přežít.

V čem spatřují evropští motocyklisté největší nebezpečí

  • Kanalizační otvory a jejich kovové kryty
  • Kluzké vodorovné značení – především označení přechodů pro chodce a směrové šipky
  • Kruhové objezdy – nevhodný úhel napojení přípojné komunikace může vést k nepřiměřeně vysoké rychlosti vjíždějícího motocyklisty, vysoký střed objezdu pak k jeho přehlédnutí řidiči automobilů
  • Měnící se poloměr zatáčky má negativní vliv na stabilitu motocyklisty
  • Kluzké a vysoké zpomalovací prahy
  • Kluzký povrch vozovky
  • Výmoly a praskliny povrchu vozovky
  • Znečištěný povrch vozovky – písek, kaménky, prach, olejové skvrny
  • Svodidla, jež jsou svými parametry a umístěním nebezpečná pro motocyklisty
  • Překážky v blízkosti vozovky
  • Svislé dopravní značení – jednak se může jednat o nebezpečnou pevnou překážku, jednak může zhoršovat rozhledové podmínky
  • Neudržovaná zeleň v okolí silnice může zhoršovat rozhledové podmínky motocyklistů

České statistiky nehod varují

Závady komunikace byly v loňském roce označeny za viníka vzniku 253 dopravních nehod, žádná z nich nebyla fatální. Problémem však bylo nepřizpůsobení rychlosti stavu (např. kvalitě a stupni opotřebení povrchu) či dopravně technickému stavu (např. sklonu, šířce a druhu) vozovky. To bylo příčinou 10 067 nehod, při nichž přišlo o život 138 osob. Jinými slovy každé deváté nehody a každého pátého usmrcení v silniční dopravě. „Pravděpodobnost úmrtí při takovéto nehodě byla téměř 2x vyšší než činí průměr na jeden tisíc vyšetřovaných nehod obecně. Obzvláště pozorní by měli být motocyklisté. Havarovali v 524 případech, jejich nehody si vyžádaly 29 životů. Riziko usmrcení je v jejich případě ještě 4x vyšší,“ uzavírá Roman Budský. 

Čtěte více:

Tisková zpráva | Foto pixabay.com

Kam dál?

Na Palackého ulici v Olomouci srazil seniorku kamion

pondělí, 23. května 2016, 16:27

Před čtvrtou hodinou odpolední se stala dopravní nehoda, při které srazil kamion v centru Olomouce na Palackého ulici seniorku.

Projekt Na kole jen s přilbou již šestým rokem pomáhá chránit zdraví...

sobota, 21. května 2016, 14:32

Společný projekt Týmu silniční bezpečnosti a Horské služby „Na kole jen s přilbou“ se setkává se stále větším zájmem cyklistické...

VIDEO: V ulici Šlechtitelů srazil náklaďák ženu na skůtru

pátek, 20. května 2016, 10:36

Ve čtvrtek odpoledne srazil v ulici Šlechtilelů projíždějící náklaďák ženu na skútru. Žena zůstala po nárazu zraněná ležet na...

Uzavírka je u konce, úderem jedné hodiny po poledni projedete úsekem...

pondělí, 9. května 2016, 14:00

Dnes po třinácté hodině již bez problémů projedete úsekem Tržnice – Okresní soud, a to i v opačném směru. Oprav doznala jak...

 

Komentáře

Dalibor Skřivánek

Možná,že máte pravdu,že nekvalita sinic způsobuje řadu nehod motocyklistů.A kolika motocyklistům způsobí nasazení přilby zatmění mozku?Sázím ta 77%.Sednu,zatáhu za to a andělíčku můj strážníčku starej se.

čtvrtek, 26. května 2016, 07:33
 
 
 

Napište nám

Nejčtenější

  • AKTUÁLNĚ: Při nehodě mezi Olomoucí a...

  • Mezi oběťmi tragické nehody u Bohuňovic je i...

  • FOTO: Tragická nehoda mezi Olomoucí a...

  • AKTUÁLNĚ: Mezi Olomoucí a Šternberkem se při...

Reklama
 
 

O čem píše Drbna.cz

Po smrti dvou dětí zakázala Saúdská Arábie skoro 50 videoher

Saúdská Arábie v pondělí zakázala bezmála 50 populárních videoher. Děje se tak podle agentury AP poté, co se objevily zprávy, že dvě děti v království spáchaly sebevraždu, ke které je přiměla online hra známá jako Modrá velryba. O hru se zajímá také policie v Česku.

Kauza pomalovaných poníků: Už se to nebude opakovat, zní ze Šiklova mlýna. Personál dostal pokuty a vyhazov

Westernové městečko Šiklův mlýn u Zvole na Žďársku se o minulém víkendu dostalo výrazně do povědomí veřejnosti, bohužel ne v pozitivním smyslu. Po tragédii, při které pod koly turistického vláčku zemřel pětiletý chlapec, vzbudila bouři nevole i netradiční zábava, během které si děti malovaly na poníky.

KOMENTÁŘ: Hromadné žaloby – dostane problém exekucí mladší sestru?

Debaty o krocích nové vlády v minulých týdnech předznamenávaly hlavně diskuse o možném obsazení ministerských křesel. A debaty o jménech ministrů a ministryň (pardon, asi mělo být pořadí naopak, nevím jaký genderový trend nyní platí) zase šly ruku v ruce s tématy, která je možné od nové administrativy očekávat.