Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Mikrospánek za volantem je příčinou až 20 procent nehod

 
úterý, 18. července 2017, 09:00

Mikrospánek. Fenomén trvající zhruba 3 až 15 sekund, během nichž člověk nevnímá žádné vnější podněty, není zdaleka tak řídký, jak se všeobecně soudí. Podle britského ministerstva dopravy je příčinou až 20 % dopravních nehod, ke kterým dojde při jednotvárné jízdě na hlavních silničních tazích. Ostatně není divu. Alarmujících 45 % řidičů a 22 % řidiček přiznalo, že někdy za volantem usnuli.

Mikrospánek zpravidla neudeří z čistého nebe. Před jeho nástupem řidiči pociťují zvýšenou únavu a dokonce ospalost, mají problémy s koncentrací pozornosti. Jejich oční víčka klesají, šoféři začínají ztrácet kontakt s realitou. Na vnější podněty reagují zpomaleně, hůře zpracovávají potřebné informace, hůře se orientují ve složitějších dopravních situacích. Bohužel však tyto varovné příznaky řadu řidičů neodradí od další jízdy. Podle německé Rady pro bezpečnost silničního provozu (DVR) 45 procent řidičů je přesvědčeno, že jsou schopni se s příznaky únavy během jízdy vypořádat, 43 procent si je jisto, že bezpečně rozeznají okamžik, kdy by mohl udeřit spánek. A celých 17 procent pokračuje v jízdě navzdory pociťované silné únavě.  

Kdy a na koho číhá zvýšená hrozba mikrospánku?

Nadprůměrné riziko vzniku mikrospánku z únavy hrozí od druhé do páté hodiny ranní. Usnutí za volantem však může překvapit i během dne, nejčastěji mezi třináctou až patnáctou hodinou. Na pozoru by se měli mít hlavně mladí lidé ve věku do 25 let, dále pak osoby trpící poruchami spánku či jedinci pracující na směny. Únava ovšem číhá i na zkušené řidiče profesionály. Varovat je třeba i dovolenkové řidiče, kteří se vydávají na mnohasetkilometrovou cestu. A na pozoru se musí mít i ti, kdo trpí nespavostí či chorobou zvanou chronická spánková apnoe. Dlouhé hodiny strávené za volantem jsou opravdu únavné. „Podle německé společnosti Dekra čtyřhodinová jízda bez přestávky prodlužuje reakční časy řidičů o plných 50 procent, současně se dvakrát zvyšuje riziko účasti na dopravní nehodě. Ovšem po šestihodinovém řidičském maratonu je toto riziko vyšší až 8x. Pocit absolutního bezpečí pro unavené řidiče je falešný především na dálnicích. Dle francouzské Association Prévention Routière tam právě oni způsobí každou třetí tragickou nehodu,“ uvádí Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

Během mikrospánku může neřízené vozidlo ujet stovky metrů

„Zdřímnutí si za volantem po dobu 3 sekund při rychlosti 90 km/h znamená, že vozidlo jede bez řidiče celých 75 metrů. Během nich může vybočit do protisměru, kde protijedoucí šofér nebude mít příliš šancí těžkému střetu zabránit. Rovněž tak si to může neřízený automobil namířit doprava, vyjetí ze silnice v plné rychlosti rozhodně nezůstane pro posádku bez závažných následků,“ varuje Petr Vomáčka z ÚAMK. Nemluvě o riziku střetu se stromem či jinou pevnou překážkou. Ovšem spánek může být smrtelně nebezpečný i na dálnici. Během 15 sekund při rychlosti 130 km/h projede neřízený vůz ohromujících 540 metrů. 

Prevence vzniku mikrospánku

„Motoristé by měli po celou dobu jízdy sledovat sami sebe. Důvod je zcela prozaický – včas zaregistrovat výše uvedené varovné příznaky. Základem je však usedat za volant duševně i tělesně fit, dělat pravidelné přestávky a podle možností se při řízení vozidla střídat,“ říká Petr Vomáčka. „Rozhodně se nevyplatí doufat v to, že mikrospánek bude brán v případě zavinění nehody jako polehčující okolnost. Ba právě naopak. Soudy vycházejí ze správného předpokladu, že nastupující únavu je schopen každý řidič včas rozpoznat a podle toho se i zachovat. Problém by měli i ti, kteří trpí nespavostí či u kterých byla diagnostikována chronická spánková apnoe,“ uzavírá Roman Budský.   

Tisková zpráva | Foto pexels.com

Kam dál?

Na Svatém Kopečku leželo opuštěné auto na střeše. Neví se, co se stalo

pondělí, 17. července 2017, 13:30

Během sobotního rána policisté obdrželi oznámení o autě převráceném na střeše. Auto se nacházelo v ulici Šlikova na Svatém...

Jsou tunely pro řidiče nebezpečné? Pětina řidičů při průjezdu tunelem...

neděle, 16. července 2017, 11:00

Kde v tunelech počítat se zvýšeným nebezpečím? Jízda tunelem bývá bezpečná, má však svá specifika. Chování řidičů klaustrofobiků...

Kamion se převrátil na cyklostezku. Dvacet litrů nafty se vylilo do...

středa, 12. července 2017, 18:26

Dnes kolem půlnoci došlo k nehodě kamionu na silnici mezi obcemi Mohelnice a Libivá. Kvůli nehodě z něj začala unikat nafta....

AKTUALIZOVÁNO: U Drahanovic se stala hromadná nehoda. Pět lidí se...

středa, 12. července 2017, 11:32

Těsně po desáté hodině vyjeli profesionální hasiči z Olomouce a dobrovolní hasiči z Náměště na Hané a ze Senice na Hané k...

 

Komentáře

 
 

O čem píše Drbna.cz

Etická komise potvrdila, že bývalý prorektor opisoval texty

Etická komise Univerzity Karlovy (UK) potvrdila stanovisko etické komise Filozofické fakulty, že se bývalý prorektor univerzity Martin Kovář dopustil plagiátorství. Rozsah jeho opisování označila komise za významný. Vyplývá to ze stanoviska komise, které univerzita zveřejnila na facebooku. Na možné Kovářovo opisování upozornili loni tři doktorandi. Kovář v souvislosti s případem v prosinci rezignoval na funkci prorektora a ke konci roku odešel i z fakulty. Obvinění z plagiátorství už dříve odmítl.

Členství v NATO podle analytiků zakotvilo Česko na Západě

Členství v Severoatlantické alianci, do níž Česká republika vstoupila před 20 lety, zakotvilo zemi na Západě a zajistilo její bezpečnost. Shodují se na tom analytici. Zároveň ale upozorňují, že pokud má Česko dostát svým závazkům v NATO a být platným členem aliance, musí investovat do modernizace armády více, než činilo dosud.

(NE)OBYČEJNÍ: Honza Mihule žije naplno i s cystickou fibrózou, navíc pomáhá ostatním

Když potkáte Honzu na ulici, uvidíte mladého muže, rozeného sympaťáka. Trochu zarostlého, usměvavého, příjemného a se sportovní postavou. Prostě člověk, do kterého byste určitě netipli, že má vzácné onemocnění v podobě cystické fibrózy (CF).