sobota 4. května 2024 Květoslav

Je lepší krásné tělo, nebo duše? Nad tím se zamyslí očekávaná komedie Tlustý prase

Setkání dvou vzhledově i profesně protichůdných osobností na obědě v restauraci se rozvine v neobyčejný románek plný předsudků. Komedii o sobeckosti a dnešním kultu krásy Tlustý prase od amerického dramatika Neila LaButeho uvede Moravské divadlo v pátek 22. listopadu v 19. hodin.

Úspěšný reklamní agent Tom, ztvárněný Tomášem Krejčím se zamiluje do Jany Posníkové v roli tlusté knihovnice Heleny a musí se vyrovnat především s předsudky jeho přátel. „Hlavními postavami jsou třicátníci ze současnosti. Proto jsem upravoval dialogy více do soudobého jazyka. Něco jsem musel vyškrtat, něco zase přidat,“ popsal šéf činohry Roman Vencl, který hru režíruje.

Tlustý prase tvoří spolu s hrami Tvar věcí a Proč být hezká trilogii, ve které LaBute rozebírá otázku vzhledu a novodobé ideje krásy. Hru, která měla světovou premiéru v roce 2004, uvedli kromě Spojených států také v Londýně, Melbourne či Hongkongu. 

Českou premiéru měla hra v Českých Budějovicích před třinácti lety. Právě tam jí viděl poprvé i Roman Vencl. „Celou dobu jsem měl pocit, že sleduji jen další trapnou, klasickou americkou romantickou komedii. Jenže pak přijde konec a vy jste překvapení, lehce rozhození a odcházíte s hlavou plnou myšlenek a možná i malinko zahanbení, že jste se právě báječně bavili neštěstím cizího člověka,” přiblížil Vencl. 

Celým příběhem o povrchnosti a sobeckosti se nese rozkol mezi pěkným vzhledem se zkaženým vnitřkem a neatraktivní postavou s krásnou duší. „Komedie Tlustý prase sice na první pohled působí prvoplánově, ale souhlasím s uměleckým šéfem činohry, že se jedná o hru, která reaguje na dnešní konzumní společnost a nutí diváka klást si otázky, zda lze vše hodnotit jen kultem dokonalosti a peněz,“ doplnil ředitel Moravského divadla David Gerneš.

Ani Janě Posníkové, role knihovnice Heleny není nepříjemná. „Byla jsem naopak potěšena, protože jak Roman říkal, ne každé silnější herečce by si to dovolil nabídnout a ne každá by to vzala. Ale já byla nadšená, ani na chvilku mě nenapadlo, že bych se urazila,” vysvětluje Posníková a dodává, že postava Heleny je jí blízká svým smyslem pro humor. „Spojuje nás i upřímnost a otevřenost, i když v tom já nejsem tolik odvážná,” směje se herečka. 

Svou první zápornou roli si na jevišti Moravského divadla vyzkouší Daniela Klevetová coby Tomova bývalá přítelkyně Jeannie. „Šla jsem do příprav inscenace s tím, že to pro mě bude výzva, a možná proto jsem zprvu měla menší blok. O to víc mě překvapilo, že nejtěžší na této záporné roli pro mě bude to, že musím dát Tomovi Krejčímu dvě poctivé facky, se kterými jsem měla opravdu nepopiratelný problém,“ popsala Klevetová.

Velmi oceňovaný je celým tvůrčím týmem LaButeho práce s dialogy a slovní humor, který je drsnější, místy až nekorektní. „Už na zahajovací zkoušce mě text zaujal hlavně svou skvělou stavbou dialogů, které jsou opravdu výborně napsané,“ potvrzuje Tomáš Krejčí, představitel Toma. Vencl se nebojí jít s chválou ještě výš. „Skvěle pointované dialogy jen stěží nachází konkurenci. Pro herce je to mimořádně těžké, protože tak vysoké nároky na přesnost a rytmus dialogů má jen málokterý autor,” tvrdí. „Výsledný tvar by však měl působit tak přirozeně, civilně a jednoduše, že nikoho nesmí ani napadnout, kolik dřiny a úsilí se za tím vším skrývá,“ upozornil Vencl.

Ohodnoť článek

Autoři | Foto Moravské divadlo Olomouc

Štítky divadlo, kultura, Olomouc, Moravské divadlo, Tlustý prase, komedie

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.