Recenze: Z filmového Krejčíře mrazí, Gangster Ka je syrovým obrazem pražského podsvětí

Už pár let vídáme v novinových titulcích jeho jméno, ve filmu však Radovana Krejčíře zastupuje postava Radima Kraviece v podání Hynka Čermáka. Jak se podařil natočit film o jednom z největších gangsterů v českých dějinách? A víte vůbec, v čem všem měl Radovan Krejčíř prsty? Film Gangster Ka vám (možná) na tuto otázku dá odpověď.

Když se Jan Pachl, scénárista a režisér v jedné osobě, rozhodl spolupracovat s Jaroslavem Kmentou, novinářem, který se kauzou Krejčíř dlouhodobě zabývá, možná ani nevěděl, jak spletitou síť musí napřed rozplést, aby se divákovi z výsledku nezatočila hlava. Povedlo se mu, i když nutno říci, že pokud jde divák na film Gangster Ka nepolíben informacemi o příběhu Radovana Krejčíře a nezná základní postavy, o kterých se denodenně něco utrousí v novinách, možná bude první půlhodinu ztracen. A ano, možná nepochytí úplně všechny návaznosti jednání Radovana Krejčíře. Ale nevadí to, Gangster Ka je totiž především koncertem jednoho herce - Hynka Čermáka.

Hynek Čermák se kdysi v osobním životě tak trochu na ostří nože a jednou nohou v českém podsvětí pohyboval. Jako tělesný strážce denodenně vystavoval krk a chránil tak politiky i jiné "osobnosti", o kterých možná ani neměl valné mínění. Práci bodyguarda ale pověšil na hřebík s narozením potomků, jak sám řekl pro magazín Reportér: "Člověk nemá čas na to, aby se celý život bál." Na roli Radovana Krejčíře však v českých luzích a hájích nemohl Jan Pachl najít lepšího a hlavně zkušenejšího herce, než je právě Hynek Čermák.

Čermákovi se však nedá upřít zapálení, s kterým Káčko (jak se ve filmu Radimovi Kraviecovi aka Radovanovi Krejčířovi říkalo) na plátně hraje. Sám přiznal, že i po dokončení natáčení z něj čas od času role vyleze a on nereaguje jako Hynek Čermák, ale jako Radovan Krejčíř. Nejeden moment rozehraje na plátně herecký koncert, a můžete si jen domýšlet, jak moc se tímto projevem přiblížil postavě skutečného Radovana Krejčíře.

Samotná atmosféra celého filmu je tak hutná, že by se dala krájet. Pokud něco Jan Pachl umí, tak pracovat právě na dojmu a vyznění každé scény ve filmu. Když Káčko ve filmu říká své novopečené ženě Sandře na balkónu na Seychelách, že ji zabije, pokud se s ním rozvede, přeběhne divákovi velmi nepříjemný mráz po zádech.

Připravte se, že Gangster Ka není procházka růžovou zahradou a po zkouknutí filmu rozhodně nebudete mít úsměv od ucha k uchu. Přesto je to velký počin české kinematografie, který vám ještě dlouho uvízne v paměti.

Olomoucká Drbna hodnotí: 90%

Na film můžete zajít do Premiere Cinemas v Šantovce, program naleznete zde.