pátek 26. dubna 2024 Oto

RECENZE: Tak moc špatný Svěrák, nebo tak moc dobrý Svěrák?

Snímek Po strništi bos toho dokázal během dvou týdnů mnoho. Krom toho, že se vyšvihnul na první příčku nejnavštěvovanějších filmů, také rozdělil diváky na dva tábory. Jedna strana rozhazuje chválu a poklony, druhá nešetří negativními komentáři. Nutno říct, že Jan Svěrák se pustil do nelehkého úkolu, když převedl otcovu knihu do scénáře a následně podle něho natočil film. Je ovšem Svěrákův počin tak bezvýznamný, nebo se jen diváci nechtějí přizpůsobit netradičně tradiční formě?

Pokud půjdete do kina s přesvědčením, že film musí mít pevnou dějovou linku, tak to raději zůstaňte doma. Po strništi bos je postaven na jednotlivých epizodách a tajemstvích, které jsou poodhalovány. A jsou poodhalovány postupně a dětským uším. Na celý příběh totiž koukáme skrz oči malého Edy, který se v době Protektorátu musel s rodiči z Prahy odstěhovat na venkov za příbuznými.

Pokud půjdete do kina s přesvědčením, že vám nechybí filmy typu Bylo nás pět a Páni kluci, tak to raději zůstaňte doma. Od začátku do konce totiž z filmu dýchá sawyerovská nálada. Herecké výkony dětí jsou nadmíru dobré, zvláště pak herecký výkon hlavního hrdiny Edy, kterého si zahrál Alois Grec. Místy vám pomůžou vrátit se do neomezeného dětského světa fantazie, který s věkem ztrácí na síle.

Pokud půjdete do kina s přesvědčením, že jsou u nás mizerní kameramani, tak to raději zůstaňte doma. Vladimír Smutný předvedl neskutečný výkon. Ať už mluvíme o sněžné jízdě koňských saní či fantazijním snění. Pocítíte nostalgii, smutek, ale i strach. Díky němu se vám veškeré emoce z filmu dostanou pod kůži ještě hlouběji.

Ale není světla bez tmy a i v Po strništi bos můžeme najít nějakou tu mouchu. V závislosti na formátu, myšleno řazení jednotlivých epizod za sebou bez dynamičtějšího spádu, by mohl být film o něco kratší. Dále se nabízí otázka, jestli je herecký výkon Terezy Voříškové coby matky Edy špatný, protože to bylo jednoduše nad její síly, nebo proto, že byla svázaná do co nejpřesnější imitace Libuše Šafránkové. Nabízí se i pár otázek. Není věkový rozdíl manželů Součkových až moc velký? A byla scéna s odcizením vysavače ruským vojákem opravdu nutná?

Suma sumárum

Tento film je pro diváka, který se chce dozvědět něco víc z dětství Zdeňka Svěráka.

Tento film je pro diváka, kterému chybí kouzlo dětských let.