Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie.

Souhlasím
 

POLITICKÁ KORIDA: Jaký názor mají zastupitelé města na budovu SEFO?

 
čtvrtek, 12. dubna 2018, 19:30

Jednou za čtrnáct dní se ptáme jednotlivých zastupitelských klubů na názor na téma pojící se k Olomouci. V aktuálním dílu jsme se zeptali olomouckých zastupitelů, jaký názor mají na plánovanou stavbu SEFO v centru města. Zde jsou jejich odpovědi.

Otázka redakce

Jak se stavíte k projektu budovy Středoevropského fóra (SEFO)? Hodí se podle vás do centra Olomouce?​
Otázka byla položena předsedovi zastupitelského klubu e-mailem ve čtvrtek 5. dubna ve 14:47, předsedové či jejich zástupci měli čas odpovědět do středy 11. dubna, do 12:00.

Odpovědi zastupitelů jsou řazeny podle času doručení do redakce: 

Miroslav Marek (KSČM)

K tomuto projektu se stavíme zásadně negativně, do historického jádra Olomouce a druhé největší městské památkové rezervace v republice se nehodí a výrazně jí uškodí.

Tato strohá odpověď vystihuje názor všech zastupitelů za KSČM, vycházející z názorů všech, se kterými jsme o této dostavbě v minulosti i nyní hovořili. Netuším, kdo se potřebuje touto příšerností zviditelnit. Už jsme si zvykli, že někteří architekti potřebují provokovat, ale tento návrh už je hodně přes čáru. Proti tomu projektu jsou některé jiné kontraverzní realizované a připravované stavby učiněnými architektonickými skvosty. Pokud se ale připravujeme na válku, mají možná tyto betonové krypty své opodstatnění.

Nevěřím, že odpovědné orgány města a památkové péče někdy připustí, aby se tyto rakve v centru Olomouce realizovaly.
 

Pavel Grasse (ProOlomouc)

Architekturu veřejné budovy ve městě lze hodnotit ze tří základních hledisek - kontextu zasazení do okolní zástavby, provozu vnitřního i jeho propojení či napojení na vnější vztahy, a samotného designu, tedy v našem případě hlavně presentované fasády SEFO. Nutno říci, že hlavně to třetí hledisko je výrazně věcí individuálního cítění a vyznávaných hodnot.

Širší kontext navrhovaná stavba v podstatě hmotovými parametry respektuje. Vyplňuje zcela uliční šířku proluky a výškou nepřevyšuje sousední domy. Potud asi vše v pořádku. Provozní vazby na muzeum moderního umění, ale i na okolní organismus města, pokud je mi známo, nebyly veřejně publikovány, takže k tomuto důležitému aspektu se vyjádřit nemohu. A tolik diskutovaný vnější design a tvar fasády .... tak o tom si dělá každý své hodnocení. Pro mě je budova z uliční strany v daném kontextu tvarově i povrchovou úpravou málo srozumitelná. Rád bych zvenku více tušil funkci stavby. A z praktického hlediska údržby, z de neroz umím např. detailu podnože, tedy napojení fasády na chodník.

Jsem přesvědčený, že při návrhu tak významné stavby s veřejnou funkcí, která má město reprezentovat daleko za jeho hranice, nelze postupovat jinak, než hledáním výsledné podoby v otevřené architektonické soutěži. Díky ní lze hledat mezi více náměty budoucího vnitřního provozu a provázání s městem, tak i architektonického výrazu a pojetí. Dobré zkušenosti z okolních měst, např. v Rožnově pod Radhoštěm při hledání architektonické a provozní podoby městského kulturního centra, jsem v poslední době již zaznamenal. Osobně bych presentovaný návrh SEFO nepodpořil.
 

Dominika Kovaříková (Občané pro Olomouc)

Máme-li se pohybovat v rovině líbí-nelíbí, pak podoba stavby (a bavíme se o vnějším plášti, nikoliv o obsahové náplni SEFO), jaká byla architekty zvolena, se nám nelíbí, lépe bychom si ji dovedli představit jinde, než v samém centru Olomouce. Zároveň je podle našeho názoru chyba, že existuje jen jedna varianta stavby a navržená podoba nebyla konfrontována s jinými návrhy. 

 

 

 

Jan Holpuch (ODS)

Přiznávám narovinu, že názory na budovu SEFO se napříč našim klubem různí úplně stejně, jako je tomu v olomoucké veřejnosti. Ani my se neshodnem, zda se jedná o úchvatné architektonické dílo, nebo o betonovou obludu.

Nejde ale primárně o stavbu, ale o to, co v ní má být. Myslím, že ta stavba se vlastně ani nesnaží být krásná. Líbit se. Naopak, chce provokovat. Je ambiciózní, vymyká se, podobně jako celá myšlenka Středoevropského fóra.

Takové projekty do Olomouce podle našeho názoru patří, mají naši podporu a chceme je tu mít. A nejde jenom zrovna a pouze o SEFO. A jestli se do centra ten barák hodí? Uvidíme. Přinejhorším, vždycky se dá zase zbourat.

 

Matouš Pelikán (KDU-ČSL)

Postoj našeho klubu k budově SEFA (středoevropského fóra), jako výstavní budově pro sbírky moderního umění, je rozhodně pozitvní. Takováto muzejní stavba nadregionálního charakteru určitě město Olomouc obohatí. Ruku v ruce s tím však dojde k zásahu do "zaběhlých pořádků" a ať už by muzeum proluku, na kterou jsou minimálně dvě generace Olomoučanů zvyklé, a která je vprostřed historického jádra města, zastavělo jakoukoliv stavbou, vyvolá to emoce. Návrh architekta Jana Šépky je rozhodně odvážný a z mého pohledu zdařilý. Byť na první pohled, a vytržen z kontextu, může připomínat pouští hrad někde v Čadu, při bližším zkoumání a v souvislostech s historií místa, okolní zástavbou a plánovaným využitím objektu, se mi návrh líbí.  
 

Aleš Jakubec (TOP 09)

Na dotaz redakce nezareagoval.

 

 

 

 

 

Filip Žáček (ČSSD)

Na dotaz redakce nezareagoval.

 

 

 

 



Miroslav Žbánek (ANO 2011)

Na dotaz redakce nezareagoval.

 

 

 

 

 

Ivo Vlach (TOP 09)

Na dotaz redakce nezareagoval.

 

 

 

 

 

Napsal(a) redakce OD | Foto Muzeum Umění

Kam dál?

POLITICKÁ KORIDA: Jak hodnotí zastupitelé rozhodnutí města o koupi...

středa, 28. března 2018, 18:00

Po několikaměsíční pauze se vracíme k oblíbené rubrice Politická korida, ve které se ptáme jednotlivých zastupitelských klubů na...

HLÍDACÍ PES: V Olomouci vzniká nová politická strana

středa, 21. března 2018, 20:30

Nové politické hnutí SpOlečně začal formovat půl roku před komunálními volbami olomoucký podnikatel Robert Runták. Dlouholetý...

AKTUÁLNĚ: Zdeněk Ondráček po včerejších demonstracích odstoupil z...

úterý, 6. března 2018, 14:52

Komunistický poslanec Zdeněk Ondráček podle informací deníku Právo dnes sám odstoupil z čela parlamentní komise pro kontrolu...

Rok a půl uzavřená křižovatka u Bristolu kvůli budování...

středa, 7. února 2018, 11:55

Vedení olomoucké radnice kritizuje organizaci chystané stavby rozsáhlých protipovodňových opatření na řece Moravě nedaleko centra...

 

Komentáře

 

Napište nám

Nejčtenější

  • U Olomouce se stala vážná nehoda, mladík byl...

  • Výrobní firma M.L.S. Holice nabírá nové...

  • Muži ztrácejí zájem o sex, podle urologa se...

  • U centra Olomouce vzniká dvě stě bytů....

Reklama
 
 

O čem píše Drbna.cz

Historička: O společnosti vypovídá i to, jaké slaví svátky a jak

Ze vzniku Československa v roce 1918 se neradoval každý, později stát vydával instrukce, jak se má tento svátek slavit. Jak se 28. říjen slavil v minulosti a jak to bylo s dalšími svátky z první republiky, zkoumali historici z Masarykova ústavu a Archivu (MÚA) Akademie věd ČR a Filozofické fakulty Univerzity Karlovy. Svá zjištění sepsali v knize, která vyjde letos v srpnu. Bádání přiblížila v rozhovoru Dagmar Hájková z MÚA.

ANKETA: Orwellův zákon aneb rozvědka do každého domu. Přijde Velký bratr i k nám?

V roce 2017 se ve sněmovně projednávala kontroverzní novela zákona o Vojenském zpravodajství a souvisejících zákonů. Tato novela sice vzhledem k podzimním volbám a kauze s Čapím hnízdem spadla pod stůl, nicméně v programovém prohlášení současné vlády v demisi se s přijetím takového zákona počítá. Proč je ale návrh novely z roku 2017 tak kontroverzní a hrozí nadále jeho přijetí?

Drbní rodina se opět rozrostla. Slavíme narození hradecké sestřičky

Drbňáci, rok se s rokem sešel a já vám musím oznámit další radostnou zprávu. Za dobu, co existuji, jsem už napsala nespočet článků a rodina se mi rozrostla o několik sestřiček. A moje Drbní "famílie" se rozrůstá dál! Pozdravte se mnou Hradeckou Drbnu a popřejte jí zdraví, spoustu čtenářů a hodně článků!