Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Proč zkrachoval projekt Olomoucký hrad?

 
úterý, 1. července 2014, 09:48

Projekt Olomoucký hrad je zřejmě definitivně mrtev. Nebo je alespoň ve stádiu klinické smrti. Ačkoliv se během mnoha let příprav ambicióznímu projektu do cesty stavěly nejrůznější překážky, jako jsou památkáři, potřeby farnosti či naposledy výskyt vzácných netopýrů a následně i méně vzácných ekologů, projekt nakonec vše překonal a happyend byl nadosah. Ten se ale nekoná – namísto slávy v podobě otevření druhé cesty na hradní návrší a zvelebení celého areálu olomoucké akropole vše skončilo s hořkou pachutí kvůli politikaření před volbami. Pro tak významné místo, kde sídlili od 11. století biskupové i přemyslovská knížata, místo, jemuž historici umění přisuzují analogii v areálu Pražského hradu, je to nanejvýš ostudný a nezasloužený konec.

Projekt dlouhodobě podporovaly dvě strany – KDU-ČSL a ODS. „Zahájíme realizaci projektu Olomoucký hrad s cílem využít turistický potenciál Dómského návrší,“ zní jeden z bodů programového prohlášení městské rady pro léta 2010 až 2014. Podepsány jsou pod ním ovšem tři, a nikoliv jen dvě strany. Jedna z těchto stran, TOP 09, se ovšem začala cukat, že se jí projekt nelíbí, protože není ziskový, a naopak bude vyžadovat výdaje z městského rozpočtu. Což tedy tak nějak při investici do budoucna bývá… A že zisky generovat nebude.

„S ohledem na stav městských financí pro něj nebudeme hlasovat. Nikdo nehovoří o tom, že projekt s sebou ponese provozní náklady a zisk naopak generovat nebude žádný,“ prohlásil v květnu na jednání zastupitelstva první primátorův náměstek Ivo Vlach za TOP 09 a dodal, že on osobně je přesvědčený, že je potřeba realizovat důležitější projekty. Koaliční partneři naproti tomu zdůrazňovali, že chtějí jen vyhlásit výběrové řízení na zhotovitele, a že spuštění či nespuštění akce samotné pak rozhodne až příští politická reprezentace, a navíc pak připomínali právě ono programové prohlášení rady. Marně. TOPka si vzala do hlavy, že projekt oživení nejpamátnějšího a nejposvátnějšího místa Olomouce nebude přinášet ekonomický zisk, tudíž je zbytečný.

Opozice v zastupitelstvu pak marnost dokonala, když její představitelé alibisticky sdělili, že projekt je hezký, ale neví, jestli na něj budou peníze. Nikdo přitom neřeší to, že letos je poslední šance sehnat na takový projekt podstatnou dotaci z programů EU, protože od příštího roku platí jiná dotační politika s úplně jinými prioritami, mezi nimiž projekty na zvýšení cestovního ruchu nejsou.

Po dvanácti letech příprav je tedy projekt u ledu. Jistě, turisté ke katedrále a Arcidiecéznímu muzeu samozřejmě přijdou, pěkně od hotelu Palác, kolem vietnamské prodejny, mototechny a dalších perliček našeho města. Chodí tam takhle sto let, tak to určitě ještě dalších pár desítek let vydrží. Staré letní kino zůstane malebně zarostlým zákoutím s dřevěnou nálevnou a celý tenhle zapomenutý kout rozhodně nebude generovat další zvýšené náklady, což spořivé politiky zřejmě upokojí. Zastánci projektu si pak mohou sami položit otázku, jestli pro olomouckou akropoli nemohli udělat víc. Jestli nemohli, při tvrdohlavosti koaličního „partnera“, projekt nějak rozumně rozdělit, aby spořílky nedráždila celková suma, zda se třeba nedal nejdřív vytvořit onen průchod z Dobrovského ulice, a až následně řešit podoba areálu letního kina…

A olomoučtí patrioti, třeba ti, kteří byli před půl rokem na veřejné besedě ujišťováni, že se Olomoucký hrad opravdu dočká povznesení, se mohou jet podívat třeba do Litomyšle, že někde se investuje i do projektů, které okamžitý zisk negenerují.

L.Behingerová

Kam dál?

Rektor chce debatovat o výškových budovách v Olomouci, primátor je...

pátek, 27. června 2014, 15:14

Plánovaná stavba výškové budovy Šantovka Tower v sousedství historického centra Olomouce, která má ve městě odpůrce i příznivce,...

Právníci kvůli plánované výměně lamp pohrozili Olomouci žalobou

středa, 18. června 2014, 14:59

Do sporu o výměnu lamp na Horním náměstí v Olomouci se vložili právníci spoluautora projektu rekonstrukce centra města. Primátora...

Česká pošta nezruší pobočku v historickém centru Olomouce

středa, 18. června 2014, 14:54

Česká pošta nezruší pobočku na náměstí Republiky v historickém centru Olomouce. Dohodlo se na tom dnes vedení pošty se zástupci...

Olomoucká radnice odkoupí dalších deset procent akcií akvaparku

úterý, 17. června 2014, 10:28

Zastupitelstvo Olomouce dnes s předstihem schválilo smlouvu o převodu dalšího balíku akcií společnosti Aquapark Olomouc, která...

 

Komentáře

 
 

O čem píše Drbna.cz

Milion chvilek považuji za parodii na Občanské fórum, říká mluvčí Jiří Ovčáček. Kandidaturu na prezidenta nevylučuje

„Praha je díky prázdninám prázdná. Přijel jsem dřív, než jsem čekal,“ začal prezidentův mluvčí Jiří Ovčáček po podání ruky před rozhovorem. Na hausbót na Císařské louce v Praze totiž dorazil se slušným předstihem. Z původně plánovaných čtyřiceti minut povídání se setkání protáhlo na téměř dvojnásobek. Kromě uvolněných témat se bývalý novinář a dnes asi nejkontroverznější mluvčí v tuzemsku rozpovídal také o tom, za jakých okolností by byl ochoten kandidovat na prezidenta a proč nemůže přijít na jméno spolku Milion chvilek.

Pamětní bankovky s Karlem Gottem lidé vykoupili během čtyř hodin. Při čekání ve frontách musela zasahovat i policie

V Praze se včera prodávaly pamětní eurobankovky s portrétem zpěváka Karla Gotta. K výročí jeho 80. narozenin vydala společnost Nunofia celkem 5 tisíc bankovek s nominální hodnotou nula euro. Ve frontách na ně čekaly tisíce lidí. Vyprodány byly během zhruba čtyř hodin. Den po vyprodání se cena bankovek v aukcích pohybuje v řádech tisíců korun.

Lidé si zvykají na vratné kelímky. Podnikům ale přibyla práce

Letní večery lákají na budějcký Sokolák spoustu lidí. Například v kavárně Coffe on the go nebo v klubu K2 už ale nedostanete drink do klasického jednorázového kelímku, ale do vratného. I když je na něj záloha padesát korun, lidé si pomalu zvykají. Podle ankety na Budějcké Drbně o zavedení vratných kelímků je patrné, že lidé nápad kvitují, a mají z něho radost i samotní majitelé podniků. Jejich realizace a následná cesta k zákazníkovi, ale není jednoduchá a jsou s ní spojené i trable.