Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Výrazné slevy, které přinese Black Friday, nemusí být vůbec tak výhodné, jak na první pohled vypadají

 
pátek, 16. listopadu 2018, 16:30

Svátek slevového šílenství zvaný Black Friday letos připadá na 23. listopadu. Odráží marketingovou snahu nahnat zákazníky do obchodů co nejdříve před Vánoci, což mají zajistit výrazné slevy. Jak už to tak ale někdy bývá, není všechno zlato, co se třpytí. Zdánlivě výhodné ceny jsou často vypočítávány z výrazně zvýšených běžných cen, a konečná úspora tak může být mizivá.

Marketingový koncept Black Friday se zrodil ve Spojených státech, do Evropy se začal přesouvat až po roce 2010. V České republice se jedná o záležitost převážně internetových obchodů.

Z původního jednoho dne v roce se postupně stal čtyřdenní prodloužený víkend nebo i celý týden. Slevové akce se stejným názvem se v českých e-shopech objevují i jindy než na konci listopadu. Některé e-shopy mají Black Friday už od začátku listopadu a slevy pouštějí postupně ve vlnách. Jiné obchody se zase snaží od hlavní vlny slev odlišit a nabízejí zvýhodněné ceny už v září. Z uvedeného je patrné, že se o žádný „svátek nakupování“, jak některé weby inzerují, nejedná. Jde pouze o marketingové využívání známého pojmu podle toho, kdy se to obchodníkům hodí a kdy potřebují podpořit prodeje.

Matematika je neúprosná

Oblíbenou technikou nejen tuzemských e-shopů je nadsadit před slevovým obdobím ceny a z nadsazených pak počítat slevy. „Existují případy, kdy zboží ve slevě bylo dražší než nezlevněné zboží před Black Friday obdobím. Je tudíž důležité neřídit se podle procentuální výše slevy, ale podle konečné ceny za zboží a konkurenční nabídky navzájem porovnávat. Bohužel je nutné si hlídat také vypočtenou cenu po slevě, jelikož ne vždy výpočty obchodníkům sedí,“ upozorňuje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest.

Především e-shopy navíc do slev umísťují jenom zlomek z celkově nabízeného zboží, takže zaklínadlo Black Friday má za úkol hlavně přivést spotřebitele do obchodu. Další fintou, jak snížit náklady, aby bylo možné nabídnout zákazníkům slevy, jsou takzvané Black Friday edice. Zboží je inzerováno jako standardní, ale ve skutečnosti se jedná o balení, v němž chybí příslušenství, které je jinak s produktem dodáváno běžně. Mohou tak chybět propojovací kabely, sluchátka nebo baterie.

Zásadním problémem Black Friday edicí jsou nedostatečné popisky zboží a připojování fotek standardních balení. „Spotřebitelé tak očekávají, že dostanou vše, co je na obrázku, ale při doručení a rozbalení zásilky je čeká zklamání. E-shopy se pak paradoxně mohou zkoušet odvolávat na neúplný popis zboží, v němž příslušenství nebylo uvedeno, i když na doprovodném obrázku bylo. Zde ale platí, že vystavená nabídka i ve formě fotografie je pro obchodníka závazná,“ uvádí Lukáš Zelený.

V kamenných obchodech také pozor

V kamenných obchodech je na místě obezřetnost stejně jako v jiných slevových obdobích. Pokud se jedná o vyšší slevu nebo vám na slevě záleží, měli byste si zapamatovat či poznačit cenu na regálu nebo věšáku a při markování hlídat částku, která se objeví. „Jestliže je vyšší než deklarovaná, je rozumné věc nekoupit, protože zpětné domáhání se vrácení rozdílu v ceně je podle zkušeností z naší poradenské praxe skoro vždy složité. Pokud prodávající nebude chtít zboží za uvedenou cenu prodat, i přesto, že je pro něj nabídka u vystaveného zboží závazná, vždy je možné jít se poohlédnout do solidnějšího obchodu,“ doporučuje Zelený.

Za spojením pojmu Black Friday s výraznými slevami je notná dávka černého humoru. V historii, především Spojených států, se tak označuje hned několik pátků, v průběhu kterých došlo k nějaké kalamitě. Prvním zaznamenaným „Černým pátkem“ byl krach na americké burze se zlatem 24. září 1869. Temné stránky má Černý pátek i ve své soudobé marketingové podobě: v roce 2008 nedočkaví nakupující ušlapali zaměstnance Wal-Martu ve státu New York a k méně či více závažným zraněním dochází při soubojích o zlevněné zboží v obchodech v USA každoročně.

Tisková zpráva | Zdroj dTest

Kam dál?

Aktualizováno 17. listopadu 2018, 18:00

FOTO: Cyklostezka Litovelským Pomoravím zůstává neprůjezdná, most se...

sobota, 22. září 2018, 10:00

Konec stavby mostu u rozcestí Litovel - Březové na cyklotrase číslo 51 se posunul na konec ledna 2019. Během stavby došlo k...

Charita vyhlásila veřejnou sbírku pro bezdomovce

pátek, 16. listopadu 2018, 15:30

Olomoucká charita vyhlásila s příchodem zimního počasí sbírku spacích pytlů, karimatek a dek. Pomoci by měla lidem bez domova,...

VÍKEND PODLE DRBNY: Protančete noc, zahajte advent s punčem nebo...

pátek, 16. listopadu 2018, 12:00

Pokud jste milovníci dobré hudby a tance, přijdete si na své během Olomoucké klubové noci. S dětmi můžete vyrazit do divadla a...

Prestižní ocenění nadace Blues Foundation získal festival Blues Alive...

pátek, 16. listopadu 2018, 07:30

Festival Blues Alive v Šumperku získal prestižní ocenění nadace Blues Foundation za rok 2019. Je prvním českým držitelem ceny za...

 
 
 

O čem píše Drbna.cz

RECENZE: Kamasi Washington fanouškům naservíroval další epické album

Kamasi Washington je borec… blázen… nebo zkrátka megaloman. Točit tak obsáhlé desky, to se už v dnešním hudebním světě, který čím dál tím víc alba jako taková odsouvá na vedlejší kolej, příliš nevidí. Na 173 minut dlouhý debut Epic navazuje deskou delší o dalších 10 minut. Dostala název Heaven & Earth a je opět naprosto mocným dílem.

Liberec kvůli Czaroteku přijme novou vyhlášku. Jen zkoumám reakce, říká pořadatel události

Velký rozruch vzbudila informace, že se na konec dubna do Krásné Studánky opět chystá Czarotek. Na radnici i Liberecký kraj píší desítky rozhořčených obyvatel, kteří ještě mají v živé paměti loňský pětidenní tekkno maraton. Liberec se ale chce lépe bránit, v příštích dnech má schválit novou vyhlášku o pořádání podobných kulturních akcí.

ÚOHS uložil Finančnímu analytickém úřadu pokutu čtvrt milionu korun za podezřelou zakázku

Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Rafaj potvrdil pokutu 250 tisíc korun pro Finanční analytický úřad ministerstva financí. Podle dřívějšího rozhodnutí ÚOHS chyboval finanční úřad při zadávání veřejné zakázky na dodávku softwaru za 10,5 milionu korun v roce 2017.