Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Jedná se o PR článek. Více info k PR článkům můžete najít ZDE.

Když se operátoři z Honeywell Olomouc zaučují v Americe

 
středa, 16. ledna 2019, 15:00

Z Hluboček do Ameriky. Sice jenom na krátko, ale přesto to stálo za to. Jen málokterý operátor v nadnárodní společnosti se pracovně podívá do světa. Martinu Luzarovi a Blance Vojáčkové z Honeywell Aerospace Olomouc se to podařilo. Dva týdny ve Phoenixu v Arizoně byly nabité praktickými radami a netradičními zážitky.

Osm časových zón a lehce přes 9500 kilometrů. Tak daleko jsou od sebe vzdálené Hlubočky-Mariánské Údolí a Phoenix. Dvě z továren společnosti Honeywell Aerospace, kde vznikají letecké motory pro Airbusy, Boeingy a další stroje. „Když to zjednoduším, tak u nás vyrábíme většinu nerotačních dílců a ve Phoenixu se motory skládají dohromady,“ vypráví na dílně v Hlubočkách Martin Luzar, montážní technik, který v Honeywellu pracuje od maturity na průmyslovce. „Baví mě učit se nové věci. Po šesti letech jsem si proto řekl, že bych místo ručního kompletování dílců zkusil něco odbornějšího. A právě ve druhé polovině roku 2016 firma definitivně rozhodla o přesunu části výroby z Ameriky do Hluboček a věci se daly do pohybu.“

Abychom správně porozuměli přesunu výroby, musíme se podívat o něco hlouběji do minulosti. Honeywell Aerospace totiž koupil tradiční firmu z Hluboček roku 2002 a pustil se do modernizace výroby. Vedle staré haly na břehu říčky Bystřice tedy vznikla ještě jedna zbrusu nová, použité stroje uvolnily místo moderním zařízením, a protože si strojaři od Olomouce vybudovali velmi dobrou pověst, přesouvají se sem z Phoenixu stále sofistikovanější výrobní programy. 

„Při každém přesunu je potřeba, abychom se to od kolegů z Arizony pořádně naučili. Protože jsem tehdy vyhrál v interním výběrovém řízení, vydal jsem se na dva týdny do Ameriky,“ vysvětluje Martin. Ve výběrovém řízení na montážního technika uspěla před dvěma lety i Blanka Vojáčková, která na rozdíl od Martina vystudovanou strojařinu nemá a s výrobou se pořádně seznámila až v Honeywellu. „Naučila jsem se to pěkně od píky. Když jsem si už byla jistá tím, co umím, zkusila jsem další krok,“ popisuje Blanka s tím, že v Honeywellu při povyšování nebo změně pozice nezáleží, jak dlouho ve firmě pracujete, ale jestli máte zájem a jak své práci rozumíte. „Zaškolení v Americe byl moc příjemný bonus,“ dodává Blanka.

Prioritou byla práce, ale zbyl čas i na cestování

Při výrobě leteckých motorů se postupuje podle přísných pravidel, což se projevuje i tak, že samotná výroba jednotlivých dílců se mezi jednotlivými továrnami tolik neodlišuje. Až na to, že se v Americe mluví anglicky a zaměstnanci sestavují finální produkt. „Kolegové z Phoenixu nám velmi podrobně vysvětlovali, jak na to, na co si dávat pozor a co se všechno může při kompletování té naší podsestavy stát,“ vzpomíná Martin na dva týdny v Arizoně a ukazuje směrem k relativně velké součástce, která odpočívá na pojízdném vozíku. „Je mi třicet a bylo zajímavé, že jsem tam patřil k nejmladším. Celé to bylo hodně praktické, jeden z inženýrů se výrobě leteckých motorů věnoval snad čtyřicet let, takže jsme se toho naučili opravdu hodně.“

Letecký motor je velká stavebnice, při jejímž skládání není možné udělat chybu. I proto bylo zaškolování velmi intenzivní a časově náročné. „Byli jsme ve fabrice každý den od šesti ráno do tří odpoledne, kromě víkendu. První dny jsme přihlíželi, jak kolegové postupují, pak se role obrátily a my se ujali montování. A naučili jsme se to asi dobře,“ usmívá se Blanka, „kolegové přiletěli zkontrolovat hned první sérii dílců a vše bylo podle jejich představ. Teď už to v Hlubočkách kompletujeme skoro dva roky a vše funguje, jak by mělo. Když máte možnost vidět finální produkt, pochopíte lépe celý kontext výroby, což je k nezaplacení.“

Ačkoli bylo jasnou prioritou posbírat know-how a naučit se správný postup při montáži podsestav leteckých motorů, nebyl pro Martina s Blankou pobyt v Americe pouze pracovní. „O víkendu jsme toho zvládli docela dost. Podívali jsme se do hor, na poušť i do Los Angeles. Najezdili jsme asi 1200 mil, bylo úžasné vidět tu krajinu a zažít ty ohromné vzdálenosti, ale víc toho za takovou krátkou dobu stihnout opravdu nešlo,“ shodují se oba mladí strojaři a Martin hned doplňuje příklad: „Když chcete vyrazit z Phoenixu třeba do Disneylandu, je to „jen“ šest hodin jízdy autem. U nás je už padesát kilometrů daleko. Američané jsou usměvavější a pozitivnější než Češi. Bylo to až nakažlivé. Moc se mi líbilo, že jsme s kolegy vyrazili po práci na pivo a měli možnost poznat je trochu víc.“

Příležitost pro všechny šikovné lidi

Úspěšný přesun výroby podsestav leteckých motorů, na kterém se podíleli Martin s Blankou, je důkazem, že Honeywell Aerospace se špičkovými strojaři od Olomouce počítá. Vzhledem k investicím do nových strojů a zázemí lze navíc předpokládat, že se výrobní programy v Hlubočkách budou nadále rozvíjet. Tím se otevírají další možnosti pro šikovné zaměstnance, aby si cestu do Ameriky vyzkoušeli na vlastní kůži.

Třeba by to za nějakou dobu mohla být i příležitost pro vás. Pro začátek se podívejte na www.spickovastrojarina.cz, kde se o kariéře v Honeywell Aerospace Olomouc dozvíte více.

Kam dál?

Letos bude představeno nové osvětlení Horního náměstí. Stávající bude...

středa, 16. ledna 2019, 13:30

Dohodli jsme se, že od pana architekta Šépky objednáme prototyp osvětlení, který navrhl někdy koncem minulého tisíciletí a...

Z policejní kontroly se stala honička. Zdrogovaný řidič bez řidičáku...

středa, 16. ledna 2019, 12:00

Policisté chtěli včera odpoledne zkontrolovat řidiče Škody Felicie. Muž za volantem měl totiž uložený platný zákaz řízení. Řidič...

Řidič náklaďáku nedal v křižovatce přednost. Výsledkem byla srážka...

středa, 16. ledna 2019, 11:00

Včera kolem půl desáté dopoledne došlo v křižovatce ulic Praskova a Dukelská k dopravní nehodě tří aut.

Mladíci jezdili v nákupním vozíku po obchodě a nadávali zákazníkům....

středa, 16. ledna 2019, 09:00

Včera ve večerních hodinách požádala ochranka obchodu strážníky o zákrok proti dvěma mladíkům, kteří jezdili ve vozíku po...

 
 
 

O čem píše Drbna.cz

Média spekulují o Zaorálkovi jako ministru kultury

Novým ministrem kultury by se podle serverů Seznam Zprávy a Novinky.cz mohl stát někdejší ministr zahraničí Lubomír Zaorálek (ČSSD). Nynější předseda sněmovního zahraničního výboru na dotaz, zda by do vlády vstoupil, neodpověděl. Zaorálka vnímá jako dobrého kandidáta poslanec ČSSD Jan Birke, který řekl, že sám nabídku na tuto pozici nedostal.

Trump zrušil cestu do Dánska, protože nechce prodat USA Grónsko

Americký prezident Donald Trump dnes oznámil, že ruší zářijovou cestu do Dánska, neboť premiérku Mette Frederiksenovou neoslovila jeho nabídka ohledně koupě Grónska. Informovala o tom agentura Reuters. Dánští politici na odřeknutí návštěvy reagují s údivem. Zprávu o tom, že Trump uvažuje o koupi autonomního území Dánska a největšího ostrova na světě se zhruba 56 tisíc obyvatel, zveřejnil minulý týden americký list The Wall Street Journal.

Česko si připomene srpen 1968 a 1969, Milion chvilek chystá pochod

V Česku se dnes chystají desítky akcí, kterými si lidé připomenou okupaci Československa vojsky Varšavské smlouvy v roce 1968 a oběti demonstrací v srpnu 1969. Spolek Milion chvilek pro demokracii přichystal pochod Prahou, při kterém chtějí vzpomenout na potlačení demonstrací před 50 lety a také poukázat na současné politické problémy. Čelní představitelé státu a pamětníci se zúčastní pietního aktu u budovy Českého rozhlasu.