pátek 26. dubna 2024 Oto

Energošmejdi mají nový trik. Zneužívají zastropované ceny energií k podpisu smlouvy

Nekalé praktiky šmejdů zneužívajících důvěřivých občanů neberou konce. Takzvaní energošmejdi aktuálně zneužívat zastropované ceny elektřiny a plynu, které používají jako záminku k podpisu často nevýhodných smluv.

Klientům v některých případech vyhrožují například odpojením od odběru. Cenový strop na energie platí od začátku letošního roku, odběratelé ho získávají automaticky.

Čtrnáctidenní lhůta

„Každoročně se na nás obrací stovky klientů s žádostí o pomoc, ale odhadujeme, že o většině pokusů, které energošmejdi realizují, se ani nedozvíme. Často jsou to velice individuální životní příběhy, ve kterých hraje roli i vysoký věk zákazníků. Vždy se snažíme komunikovat přímo jak se zákazníkem, tak i se společností, která novou problematickou smlouvu uzavřela. Vždy se se zákazníkem snažíme najít individuální řešení a pomoci mu se z nové nevýhodné smlouvy vyvázat s minimálními náklady, ne vždy se to však podaří,“ říká Rudolf Uzlík, vedoucí obslužných procesů společnosti E.ON Energie. Podvodníci se podle společnosti vydávají za zaměstnance firmy E.ON a nutí zákazníky podepsat dokumenty, což jsou ve skutečnosti smlouvy s novým dodavatelem nebo plná moc zprostředkovatelům. Problémy jsou podle firmy i se smlouvami, které byly uzavírány na základě zmocnění, často před několika lety nebo měsíci, které někteří obchodníci nebo zprostředkovatelé nyní mezi sebou přeprodávají a klientům se je nedaří kontaktovat. „Od smlouvy s novým dodavatelem, kterou zákazník podepsal mimo obchodní místo, může bez sankcí odstoupit do 14 dnů od jejího uzavření. Tak je chráněn i v případě, že podepíše smlouvu se zprostředkovatelem. Později už bývá problematičtější od ní odstoupit. Základem proto zůstává nic nepodepisovat bez důkladného prostudování smlouvy a podmínek, doporučujeme vzít si klidně čas na rozmyšlenou. Také doporučujeme se vyhnout uzavírání smluv po telefonu a pokud si i o podepsání člověk není jistý, neodkladně se na nás obrátit,“ doplňuje mluvčí společnosti E.ON Energie Roman Šperňák.

Snaha o co nejrychlejší podpis smlouvy

S podobnými zkušenostmi se na svého dodavatele energií obracejí také zákazníci společnosti ČEZ. „Zákazníci nás v těchto týdnech upozorňují na zvýšenou aktivitu podomních podvodníků s energiemi, od kterých byl v poslední době spíš klid. Teď si ale bohužel našli nové triky a zneužívají vládních stropů, aby donutili zejména seniory a další zranitelné zákazníky k podpisu smluv,“ říká generální ředitel ČEZ Prodej Tomáš Kadlec a dodává: „Nejtypičtějším znakem podvodníků s energiemi je snaha zákazníka přimět co nejrychleji k podpisu smlouvy, aniž by si ji měl čas pořádně přečíst. Řádný obchodník, jehož nabídka je skutečně výhodná, nechá zákazníkovi dostatek času na její prostudování.“ Odhalit podvodníky může být podle Kadlece někdy složité, je proto důležité řídit se základními radami. Pokud se někdo vydává za zaměstnance ČEZ nebo E.ON a oslovený zákazník má o tomto pochybnosti, může si totožnost pracovníka ověřit na bezplatné infolince. Každý zaměstnanec takové společnosti by se zároveň měl na požádání prokázat služebním průkazem.

Výhrůžky odpojením

Před praktikami některých dodavatelů varuje také Energetický regulační úřad, podle kterého některé společnosti vyhrožují spotřebitelům, že jejich odběrné místo odpojí od elektřiny nebo plynu poté, co spotřebitel neuhradí jedinou zálohu. Takový postup však může být podle úřadu v rozporu se zákonem. Energetický zákon totiž stanoví, že k porušení platební povinnosti musí dojít opakovaně. Odpojení odběrného místa by tak mělo hrozit až ve chvíli, kdy spotřebitel neuhradí přinejmenším dvě různé platby za energie, například dvě zálohy nebo jednu zálohu v kombinaci s nedoplatkem z vyúčtování či podobně. „V loňském roce se na nás obrátilo několik desítek spotřebitelů, kterým dodavatel vyhrožoval přerušením dodávek již po neuhrazení jediné zálohy. Často se jednalo o případy, kdy šlo o sporné navýšení záloh. Předcházelo mu například zvýšení ceny, kterým dodavatel mohl porušit fixaci sjednanou ve smlouvě,“ vysvětluje Ladislav Havel, člen Rady Energetického regulačního úřadu. Jestliže chce dodavatel odpojit spotřebitele od energií, musí ho na každé pochybení v platebních povinnostech nejprve upozornit, a to opakovaně. Po každém upozornění musí navíc poskytnout i přiměřenou lhůtu k úhradě dlužné částky.

Ohodnoť článek

Autoři | Foto pixabay.com

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.