Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Na Valentýna se nejvíce utrácí na poslední chvíli, jen desetina Čechů se seznámila na internet

 
úterý, 14. února 2017, 13:30

Valentýnský svátek významně hýbe útratami. Mastercard Love Index, sestavovaný na základě analýz transakcí uskutečněných prostřednictvím platebních karet za tříleté období, ukazuje, že výdaje v kategorii těch sentimentálních vzrostly od roku 2014 o 49 % a celkový počet transakcí dokonce o 73 %. Většina valentýnských nákupů se odehrává na poslední chvíli – 13. února. Tento den se v posledních třech letech se po celém světě uskutečnilo v součtu 47,4 milionu transakcí.

A přestože se většina nákupů valentýnských dárků stále odehrává v kamenných obchodech, láska už také vstoupila i do digitálního světa: nárůst online transakcí mezi Valentýnem 2014 a Valentýnem 2016 činil 37 %.

Zatímco prodeje tradičních valentýnských dárků, jako jsou květiny, se v posledních třech letech prakticky neměnily, zdá se, že speciální večer mimo domov nebo jiný neobvyklý zážitek se stávají tím hlavním způsobem, jak říci: „Miluji tě.“ Výdaje v restauracích se za poslední tři roky zvýšily o 102 % a připadá na ně celé tři čtvrtiny všech transakcí uskutečněných v den svatého Valentýna.

„Ačkoliv způsob, jakým své ,Miluji tě‘ vyjadřujeme, se v posledních letech mohl poněkud změnit, dávat své city 14. února najevo je populárnější než kdy dříve. Ukazatel Mastercard Love Index poukazuje na celosvětové i regionální trendy a snad tak poskytuje obchodníkům neocenitelné informace o tom, jak spotřebitelé chtějí trávit nejromantičtější den roku,“ uvedla marketingová manažerka Mastercard pro Českou republiku a Slovensko Martina Piskorová.

Studie, která analyzovala chování nakupujících ve více než 200 oblastech po celém světě, poukázala i na další nákupní trendy:

Odklon od tradičních dárků: Jakkoliv se mohou přání a květiny považovat za obvyklý způsob vyjádření citů, data ukazují, že výdaje na tradiční pugét klesají v polovině nejvýznamnějších trhů, s poklesy prodejů v Asii a Tichomoří (-34 %), Kanadě (-32 %) a Spojených státech amerických (-25 %). Rovněž se snižují výdaje za valentýnská přání v pěti významných oblastech, včetně Asie a Tichomoří (-21 %), Kanady (-38 %), Evropy (-21 %), Spojených států (-23 %) a zemí Středního Východu (-22 %). Na prodeje květin a přání připadly ve sledovaném období pouhá tři procenta valentýnských výdajů.

Osobní výběr je stále důležitý: I když online prodeje nadále rostou, plných 95 procent transakcí kolem svatého Valentýna stále probíhá v kamenných prodejnách a jen pět procent dárků se prodá online. Největší posun k online nákupům se odehrál v zemích Latinské Ameriky, kde mezi roky 2014 a 2016 došlo k nárůstu o 250 %. Další v pořadí je region Středního Východu, kde ve stejném období došlo k nárůstu online výdajů o 56 %. Ačkoli v objemu online transakcí došlo celkově k nárůstu o 37 %, vykázaly všechny trhy nárůst prodejů v kamenných prodejnách, konkrétně pak o 75 % za sledované tříleté období.

Češi se nejvíce seznamují díky svým známým

Podle výzkumu Nielsen Admosphere se ukazuje, že u Čechů nadále vítězí osobní seznamování. Nejčastěji se lidé seznámili přes své známé, takových byla více než třetina. Pětina respondentů zvolila možnost „jinde“ a u dvanácti procent lidí byl jejich protějšek současný, nebo bývalý spolupracovník ze zaměstnání. Pouze desetina dotázaných využila k navázání vztahu internet. Na dotazy odpovídalo pět set osob starších patnácti let.

Jen osm procent lidí odpovědělo, že se seznámilo ve škole, především se jednalo o kategorii od 15 do 24 let. Ve zmíněné kategorii šlo o více než třetinu respondentů. „Více než tři čtvrtiny jsou toho názoru, že internet je nebezpečné místo a člověk nikdy neví, na koho tam narazí. Z pohledu typů vztahů se pak 43 % shodlo na tom, že internet je vhodný k navazování takzvaných vztahů na jednu noc. Čtvrtina pak soudí, že je tato možnost vhodná pro navázání vztahů dlouhodobých, téměř polovina však s touto možností nesouhlasí – buď vůbec, nebo spíše ne,“ dodává Pavla Chlebounová z Nielsen Admosphere.

Čtěte více:

Napsal(a) Lukáš Dvořák s využitím TZ | Foto jawwa / 123RF Reklamní fotografie

Kam dál?

V páteční noc sledujte oblohu, nastane částečné zatmění měsíce a...

čtvrtek, 9. února 2017, 16:30

Vzácně pestrou podívanou nabídnou lidem na většině míst Země vesmírné úkazy, které budou pozorovatelné o víkendu. Na začátku bude...

Muž se rozčiloval v supermarketu, protože už neměli zboží z letáku....

středa, 8. února 2017, 16:30

Kvůli oznámení o slovním napadání mezi osobami v olomouckém supermarketu vyjížděli v úterý olomoučtí strážníci. Muž se tam...

Město investuje 56 milionů do oprav, dočká se i schodiště U Výpadu

středa, 8. února 2017, 12:00

Pětašedesát milionů korun hodlá město investovat do oprav chodníků a silnic v Olomouci. Rada města na svém posledním jednání...

ANKETA: Kde se bude v centru Olomouce bruslit příští rok? Řekněte...

pondělí, 30. ledna 2017, 19:30

Letošní bruslení na Dolním náměstí je za námi, a nebylo to ze strany organizátorů úplně bezproblémová záležitost. Město teď...

 

Komentáře

 

Napište nám

Nejčtenější

  • FOTO: Záchranné složky zasahují u...

  • VIDEO: Policejní auto musely z příkopy...

  • V Olomouci pobíhal zmatený muž v Boratových...

  • Muž dostal za parkovaní před domem od jeho...

Reklama
 
 

O čem píše Drbna.cz

Veterina odhalila více než sto kilogramů ryb neznámého původu v pražské tržnici

Státní veterinární správa při společné kontrole s policií v areálu velkotržnice An Dong v Praze zjistila prodej více než 100 kilogramů ryb neznámého původu. Za porušení zákazu uvádět na trh potraviny neznámého původu hrozí podnikatelům pokuta ve výši až 50 milionů korun.

VIDEO: Staň se Brnocopem! Brněnští strážníci lákají nové adepty vtipným animovaným spotem

Bojuj s divokou kozou! Pomoz holčičce přes ulici nebo zatkni padoucha. Hravě a s nadsázkou pojímají brněnští strážníci pokračování své náborové kampaně. Dvouminutovým animovaným spotem stylizovaným do počítačové hry oslovují nejenom mladé lidi, kteří vyrůstali s počítači a mobilními telefony, ale i milovníky retra a uchazeče o práci se smyslem pro humor.

Osmadvacet let je starostou Nákří, kde mají vlastní volební pravidla. Znovu už nekandiduje

„Já si chvíli odpočinu, sednu si tady k té naší čerstvě zasazené lípě a můžu si s vámi povídat," neodmítá rozhovor starosta Nákří Pavel Božovský. A to ani přes rozdělanou práci, sekal totiž trávu na obecním uprostřed vsi. Sedmašedesátiletý, stále velice vitální, muž je už osmadvacet let starostou této nevelké vesničky nedaleko Temelína na Českobudějovicku. Ale pro letošní říjnové volby už jeho jméno na kandidátce není. Rozhodl se totiž z veřejného života obce odejít.