Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Dnes je Světový den spotřebitelských práv. Co trápí české spotřebitele?

 
středa, 15. března 2017, 07:36

15. března si každoročně připomínáme, že ochrana našich spotřebitelských práv není samozřejmostí. Letos uběhlo 55 let od okamžiku, který se považuje za první krok k vytvoření současného systému ochrany slabší smluvní strany. Ochrana spotřebitele se neustále rozvíjí, i dnes se však potýkáme s mnohými problémy.

Americký prezident J. F. Kennedy vystoupil 15. března 1962 na půdě Kongresu a vyhlásil čtyři základní teze na ochranu spotřebitelů. Celosvětová spotřebitelská organizace Consumers International na základě toho v roce 1983 prohlásila 15. březen za Světový den spotřebitelských práv. Ve kterých třech oblastech české spotřebitele nejvíce tlačí pomyslná bota? A jaké jsou vyhlídky na zlepšení?

Telekomunikace

„Čeští spotřebitelé dlouhodobě doplácejí na cenovou politiku operátorů působících na zdejším trhu. Ceny telekomunikačních služeb v České republice se oproti jiným evropským státům drží stále nepřiměřeně vysoko a způsob, jakým operátoři tuto skutečnost odůvodňují, svědčí o tom, že jim jejich silné postavení dovoluje zcela ignorovat nespokojenost zákazníků,“ konstatuje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest. Telekomunikace jsou v poslední době žhavým tématem také mezi legislativci. Chystaná novela zákona o elektronických komunikacích by mohla zvýšit šance spotřebitelů v nerovném postavení vůči tuzemským operátorům. Nové znění zákona umožní spotřebitelům operátory rychleji vyměnit, a to do deseti dnů od chvíle, kdy požádají o přenos čísla. Zároveň budou mít spotřebitelé možnost ukončit smlouvu bez sankce při jakékoliv jednostranné změně podmínek.

Energetika

Ve vztazích s dodavateli energií si spotřebitelé stěžují nejvíce na byrokracii a obtížnou komunikaci. Získat informace o smlouvě potřebné ke změně dodavatele je mnohdy nemožné. „Již od ledna 2016 ukládá energetický zákon dodavatelům povinnost poskytovat informace tohoto druhu, nezdá se však, že by pro většinu dodavatelů bylo plnění zákonných povinností samozřejmostí,“ konstatuje Lukáš Zelený. Trh energií je pro spotřebitele nepřehledný a i prosté porovnání cen jednotlivých dodavatelů může být tvrdý oříšek. „Ke čtení ceníků by se mnohdy hodilo mít návod, nadto konečnou cenovou nabídku spotřebitelé zpravidla obdrží až při uzavírání smlouvy. Energetický regulační úřad se pokusil spotřebitelům situaci alespoň trochu ulehčit zveřejněním indikativních cen energií, kterými je možné argumentovat při vyjednávání s dodavatelem,“ říká Zelený.

Reklamace

Prodejci vědí, že většina spotřebitelů si zamítnutí reklamace nechá bez dalšího líbit. Snaha rozporovat rozhodnutí prodávajícího totiž stojí čas i peníze. Cenu znaleckého posudku je sice možné prodávajícímu naúčtovat, spotřebitel ale nikdy nemá jistotu, že posudek vyjde v jeho prospěch. Částky, které jsou předmětem spotřebitelských sporů, nejsou obvykle tak vysoké, aby se zklamaní zákazníci odhodlali vymáhat je soudní cestou. „Velkým přínosem roku 2016 proto bylo zavedení služby mimosoudního řešení sporů při České obchodní inspekci, které funguje bezplatně. dTest vedle toho umožňuje spotřebitelům a obchodníkům dosáhnout dohody prostřednictvím rovněž bezplatné služby pro řešení sporů na www.VaseStiznosti.cz,“ uzavírá Zelený.

Tisková zpráva | Foto pixabay.com
 


 

Kam dál?

Olomoucká Charita chce novým projektem pomoci bezdomovcům s handicapem

pondělí, 13. března 2017, 13:04

Olomoucká charita chystá projekt, který bude zaměřen na pomoc bezdomovcům se zdravotním postižením. Služby pro lidi bez domova,...

Strážníci zachraňovali v Olomouci káně se zlomeným křídlem

pátek, 10. března 2017, 08:12

Ve čtvrtek odpoledne vyjížděli strážníci z Olomouce ke káněti, které mělo zlomené křídlo. V loňském roce Městská policie...

Všechno nejlepší, ženy! Mezinárodní den žen vybojovaly švadleny

středa, 8. března 2017, 10:47

Mezinárodní den žízně, Mezinárodní den žárlivosti, Mezinárodní den žvýkaček... Variant, co se pod zkratkou MDŽ ukrývá, je...

První smajlík na světě pochází z Česka! Už v polovině 18. století ho...

středa, 8. března 2017, 07:30

Autorství smajlíka, kterého dnes v online komunikaci používá většina lidí, bylo připsáno proslulému americkému designérovi...

 

Komentáře

 

Napište nám

Nejčtenější

  • Řidič, který zavinil nehodu v Holici, během...

  • Bagrista si dopřál dvacet piv a půl litru...

  • K tonoucímu muži na Nákle letěl záchranářský...

  • Osobní auto se srazilo s motorkářem, ten byl...

Reklama
 
 

O čem píše Drbna.cz

Správce Monsport chystá trestní oznámení na zakladatele H-Systemu Smetku. Vadí mu slova o zmanipulovaném konkursu

Správce konkursní podstaty po zkrachovalém H-Systemu Josef Monsport připravuje trestní oznámení na Petra Smetku. Vadí mu výroky odsouzeného zakladatele společnosti o tom, že H-System zničil až konkurs a „směšně nízké prodeje“. Monsport to uvádí v prohlášení, které má HlídacíPes.org k dispozici.

Výrobce kebabů musí zlikvidovat více než tunu polotovaru. Rozbor odhalil bakterie salmonely

Konzumace kebabu se stává rizikovou aktivitou. Není snad týdne, kdy by se v databázi dozorových orgánů neobjevilo nějaké rychlé občerstvení, které „zaujalo“ inspektory nevalnou hygienou či výrobna kebabu, která používá závadné suroviny. Další záchyt hlásí veterinární správa z Teplicka.

Jindřichohradecký psovod Lubomír Ábel vypátral se psem Gaunerem pohřešovaného seniora

Třináctou vypátranou osobu si na své konto připsal psovod Lubomír Ábel z Jindřichova Hradce. Na začátku srpna vypátral mezi obcemi Lomy a Budkov na Třebíčsku s policejním psem Gaunerem čtyřiaosmdesátiletého seniora, kterého pohřešovala jeho rodina.