Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Úroveň informační a digitální gramotnosti na školách? Neuspokojivá, přiznává ministerstvo

 
středa, 26. září 2018, 17:00

Jaká je úroveň digitální gramotnosti a výuky IT na českých základních a středních školách? Podle poslední zprávy České školní inspekce neuspokojivá, což přiznává také ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. Příliš nepřesvědčily ani průzkumy a testy, které ukázaly na řadu nedostatků. Podle ministerstva by ale mohlo svítat na lepší zítřky.

„Provedené testy a průzkumy, které stanovily jako uspokojivou hranici úspěšnosti 67 procent odpovědí na tuto laťku nedosáhly. V současné době probíhá revize Rámcových vzdělávacích programů, která se významně dotkne i digitálního vzdělávání,“ říká mluvčí ministerstva Jarmila Balážová. Jakou podobu by programy mohly mít, najdete v tabulce pod článkem.

V souvislosti s digitalizací školství se šíří také řada polopravd, omylů a mýtů. Internetem koluje například informace, že by se měla přesunout výuka Wordu do hodin češtiny, Excelu do hodin matematiky a v hodinách informatiky, povinné od první třídy, vyučovat hlavně programování.

„O přesunutí výuky Wordu do jiného předmětu, než je programování se centrálně neuvažuje. Obecně - Word a Excel jsou nástroje, měly by tedy být tak využívány jak v hodinách češtiny tak matematiky i jinde. Nicméně důležité je na co a jak budou využívány. Informatika a informatické myšlení není zdaleka jen schopnost programovat,“ dodává Balážová.

Řadu nedostatků si ale ministerstvo uvědomuje a podle mluvčí se už na změnách ve výuce pracuje. „Výuka by se měla zmodernizovat a přizpůsobit současnému stavu a potřebám IT. Dále byly spuštěny dva projekty s názvy Podpora rozvoje informatického myšlení a Podpora rozvoje digitální gramotnosti. První je zaměřen na předmět informatika na všech stupních škol, druhý na vybudování didaktické a metodické podpory pro učitele,“ říká Balážová.

Pro základní školy přinese program toto:

1. stupeň
- základní pojmy informační činnosti – informace, informační zdroje, informační instituce
- struktura, funkce a popis počítače a přídavných zařízení
- operační systémy a jejich základní funkce
- seznámení s formáty souborů (doc, gif)
- multimediální využití počítače
- jednoduchá údržba počítače, postupy při běžných problémech s hardwarem a softwarem
- zásady bezpečnosti práce a prevence zdravotních rizik spojených s dlouhodobým využíváním výpočetní techniky
- společenský tok informací (vznik, přenos, transformace, zpracování, distribuce informací)
- základní způsoby komunikace (e-mail, chat, telefonování)
- metody a nástroje vyhledávání informací
- formulace požadavku při vyhledávání na internetu, vyhledávací atributy základní funkce textového a grafického editoru


2. stupeň
- vývojové trendy informačních technologií
- hodnota a relevance informací a informačních zdrojů, metody a nástroje jejich ověřování
- internet
- počítačová grafika, rastrové a vektorové programy
- tabulkový editor, vytváření tabulek, porovnávání dat, jednoduché vzorce
- prezentace informací (webové stránky, prezentační programy, multimédia)
- ochrana práv k duševnímu vlastnictví, copyright, informační etika

Právě znalosti informačních a digitálních technologií jsou mezi učiteli rozdílné, což může působit komplikace při výuce. „Záleží samozřejmě na tom, do jaké míry jsou učitelé pro výuku IT aprobovaní a jak využívají možností dalšího vzdělávání v tomto oboru. Učitelé mohou využít například nabídku kurzů Národního institutu pro další vzdělávání,“ uzavřela mluvčí ministerstva.

Ruku v ruce s digitalizací školství jde také finanční gramotnost, kterou dlouhodobě podporuje společnost Mastercard. K nejnovějším aktivitám společnosti patří digitální projekt nazvaný „Peníze pod kontrolou” realizovaný ve spolupráci s firmou Edhance. Lekce cílené na žáky 7. až 8. tříd se skládají ze základů finanční gramotnosti, fungování občana ve státě a státu samotného a hospodaření s osobním a rodinným rozpočtem. Přizpůsobení didaktiky a materiálů pro druhý stupeň základních škol vzniklo ve spolupráci s pedagogickým sborem 6. Základní školy v Kolíně. Právě v Kolíně budou v říjnu spuštěny první ukázkové hodiny, poté bude následovat spolupráce se školami/školou v Praze.

„Hlavním cílem je pomoci dětem se lépe orientovat v problematice týkající se financí, státních institucí, povolání a všeho podstatného, co jim umožní lépe fungovat v budoucím reálném životě,“ uvedla Zuzana Weissová, manažerka rozvoje obchodu v Mastercard.

Od loňského roku se podílí Mastercard na projektu unikátní chytré Klíčenky, kterou používají žáci v kolínských školách. Klíčenky slouží v základní podobě jako přístupová čipová karta ve škole a evidence pro stravování. Vedle toho mohou rodiče svým dětem zařídit i jinou náplň, jako jsou čtenářský průkaz, jízdenka pro MHD nebo předplacená bezkontaktní platební karta. Právě platební funkce s limitovaným vkladem je možnou cestou pro rozšiřování finančního vzdělávání u dětí, které se tím mohou seznamovat s již v Česku velmi rozšířenou bezkontaktní technologií a stále více převládajícím bezhotovostním placením.

„Pokud se aktivuje platební funkce Klíčenky, tak na ní mohou děti dostávat od rodičů pravidelné kapesné a učit se samostatnému nakládání s penězi a tím vstřebávat základy finanční odpovědnosti,“ doplnila Zuzana Weissová.

Napsal(a) Michael Daněk | Foto pixabay.com

Kam dál?

Aktualizováno 17. listopadu 2018, 18:00

FOTO: Cyklostezka Litovelským Pomoravím zůstává neprůjezdná, most se...

sobota, 22. září 2018, 10:00

Konec stavby mostu u rozcestí Litovel - Březové na cyklotrase číslo 51 se posunul na konec ledna 2019. Během stavby došlo k...

Novomanželé dostali nepříjemný dar od finančáku, chtěl kompletní...

středa, 26. září 2018, 10:00

Z údivu nevychází manželský pár z Přerovska, který před několika měsíci měl co dočinění s finančním úřadem. Ten se na...

Na Univerzitě Palackého odstartovaly kurzy zdarma, zájemci o ně se...

úterý, 25. září 2018, 10:30

Jak zdravě stárnout, jak zvládnout nástrahy internetu nebo co vědět o spotřebitelských právech, to vše a mnohem více se mohou...

Prezident na úvod návštěvy kraje řekl, že udělí vyznamenání učitelce...

pondělí, 24. září 2018, 15:00

Prezident Miloš Zeman udělí v říjnu státní vyznamenání učitelce mateřské školy z Jívové na Olomoucku Darině Nešporové za záchranu...

 

Komentáře

 
 

O čem píše Drbna.cz

Na Jindřichohradecku pobíhá puma. Lidé by měli být opatrní při pohybu v lese

Kriminalisté z Jindřichova Hradce prověřují aktuální oznámení očitých svědků o výskytu kočkovité šelmy v oblasti mezi obcemi Velký Ratmírov a Deštná. Policisté zatím pracují s informací, že by se mohlo jednat o dospělý kus pumy americké, která má hnědou barvu, krátkou srst a dlouhý ocas zakončený tmavou srstí.

Ministerstvo navrhuje zálohované výživné do 15 až 25 procent průměrné mzdy

Ministerstvo práce navrhuje, aby stát dětem neplatičů alimentů měsíčně posílal do 15 až 25 procent průměrné mzdy v ČR podle jejich věku. O zálohované výživné jako o novou dávku by se dalo žádat poté, co peníze na potomky nedorazí za dva měsíce. Podmínkou by ale bylo, že rodič sám už začal po dlužníkovi výživné vymáhat v exekuci či u soudu. Vyplacené dávky by po neplatiči vymáhal pak stát. Návrh zákona o zálohovaném výživném zveřejnila na svém webu vláda. Vymahatelnost má posílit chystaná novela občanského zákoníku, která počítá se zabavováním zbrojních či pilotních průkazů i s postoupením pohledávek.

V sobotu se přiženou bouřky a kroupy. V platnosti je výstraha s vysokým stupněm nebezpečí

Meteorologové vydali výstrahu před silnými bouřkami. Doprovázet by je měly kroupy a vítr, který může dosahovat rychlosti 90 kilometrů v hodině. Hrozí lámání stromů a výpadky v dodávkách elektřiny. Bouřkám bude předcházet vedro, odpolední teploty v sobotu překročí na většině území 31 stupňů Celsia.