pátek 29. března 2024 Taťána

Úroveň informační a digitální gramotnosti na školách? Neuspokojivá, přiznává ministerstvo

Jaká je úroveň digitální gramotnosti a výuky IT na českých základních a středních školách? Podle poslední zprávy České školní inspekce neuspokojivá, což přiznává také ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. Příliš nepřesvědčily ani průzkumy a testy, které ukázaly na řadu nedostatků. Podle ministerstva by ale mohlo svítat na lepší zítřky.

„Provedené testy a průzkumy, které stanovily jako uspokojivou hranici úspěšnosti 67 procent odpovědí na tuto laťku nedosáhly. V současné době probíhá revize Rámcových vzdělávacích programů, která se významně dotkne i digitálního vzdělávání,“ říká mluvčí ministerstva Jarmila Balážová. Jakou podobu by programy mohly mít, najdete v tabulce pod článkem.

V souvislosti s digitalizací školství se šíří také řada polopravd, omylů a mýtů. Internetem koluje například informace, že by se měla přesunout výuka Wordu do hodin češtiny, Excelu do hodin matematiky a v hodinách informatiky, povinné od první třídy, vyučovat hlavně programování.

„O přesunutí výuky Wordu do jiného předmětu, než je programování se centrálně neuvažuje. Obecně - Word a Excel jsou nástroje, měly by tedy být tak využívány jak v hodinách češtiny tak matematiky i jinde. Nicméně důležité je na co a jak budou využívány. Informatika a informatické myšlení není zdaleka jen schopnost programovat,“ dodává Balážová.

Řadu nedostatků si ale ministerstvo uvědomuje a podle mluvčí se už na změnách ve výuce pracuje. „Výuka by se měla zmodernizovat a přizpůsobit současnému stavu a potřebám IT. Dále byly spuštěny dva projekty s názvy Podpora rozvoje informatického myšlení a Podpora rozvoje digitální gramotnosti. První je zaměřen na předmět informatika na všech stupních škol, druhý na vybudování didaktické a metodické podpory pro učitele,“ říká Balážová.

Pro základní školy přinese program toto:

1. stupeň
- základní pojmy informační činnosti – informace, informační zdroje, informační instituce
- struktura, funkce a popis počítače a přídavných zařízení
- operační systémy a jejich základní funkce
- seznámení s formáty souborů (doc, gif)
- multimediální využití počítače
- jednoduchá údržba počítače, postupy při běžných problémech s hardwarem a softwarem
- zásady bezpečnosti práce a prevence zdravotních rizik spojených s dlouhodobým využíváním výpočetní techniky
- společenský tok informací (vznik, přenos, transformace, zpracování, distribuce informací)
- základní způsoby komunikace (e-mail, chat, telefonování)
- metody a nástroje vyhledávání informací
- formulace požadavku při vyhledávání na internetu, vyhledávací atributy základní funkce textového a grafického editoru


2. stupeň
- vývojové trendy informačních technologií
- hodnota a relevance informací a informačních zdrojů, metody a nástroje jejich ověřování
- internet
- počítačová grafika, rastrové a vektorové programy
- tabulkový editor, vytváření tabulek, porovnávání dat, jednoduché vzorce
- prezentace informací (webové stránky, prezentační programy, multimédia)
- ochrana práv k duševnímu vlastnictví, copyright, informační etika

Právě znalosti informačních a digitálních technologií jsou mezi učiteli rozdílné, což může působit komplikace při výuce. „Záleží samozřejmě na tom, do jaké míry jsou učitelé pro výuku IT aprobovaní a jak využívají možností dalšího vzdělávání v tomto oboru. Učitelé mohou využít například nabídku kurzů Národního institutu pro další vzdělávání,“ uzavřela mluvčí ministerstva.

Ruku v ruce s digitalizací školství jde také finanční gramotnost, kterou dlouhodobě podporuje společnost Mastercard. K nejnovějším aktivitám společnosti patří digitální projekt nazvaný „Peníze pod kontrolou” realizovaný ve spolupráci s firmou Edhance. Lekce cílené na žáky 7. až 8. tříd se skládají ze základů finanční gramotnosti, fungování občana ve státě a státu samotného a hospodaření s osobním a rodinným rozpočtem. Přizpůsobení didaktiky a materiálů pro druhý stupeň základních škol vzniklo ve spolupráci s pedagogickým sborem 6. Základní školy v Kolíně. Právě v Kolíně budou v říjnu spuštěny první ukázkové hodiny, poté bude následovat spolupráce se školami/školou v Praze.

„Hlavním cílem je pomoci dětem se lépe orientovat v problematice týkající se financí, státních institucí, povolání a všeho podstatného, co jim umožní lépe fungovat v budoucím reálném životě,“ uvedla Zuzana Weissová, manažerka rozvoje obchodu v Mastercard.

Od loňského roku se podílí Mastercard na projektu unikátní chytré Klíčenky, kterou používají žáci v kolínských školách. Klíčenky slouží v základní podobě jako přístupová čipová karta ve škole a evidence pro stravování. Vedle toho mohou rodiče svým dětem zařídit i jinou náplň, jako jsou čtenářský průkaz, jízdenka pro MHD nebo předplacená bezkontaktní platební karta. Právě platební funkce s limitovaným vkladem je možnou cestou pro rozšiřování finančního vzdělávání u dětí, které se tím mohou seznamovat s již v Česku velmi rozšířenou bezkontaktní technologií a stále více převládajícím bezhotovostním placením.

„Pokud se aktivuje platební funkce Klíčenky, tak na ní mohou děti dostávat od rodičů pravidelné kapesné a učit se samostatnému nakládání s penězi a tím vstřebávat základy finanční odpovědnosti,“ doplnila Zuzana Weissová.

Autoři | Foto pixabay.com

Štítky MasterCard, škola, digitalizace, školství, informační gramotnost, diginální gramotnost

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.