Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Úroveň informační a digitální gramotnosti na školách? Neuspokojivá, přiznává ministerstvo

 
středa, 26. září 2018, 17:00

Jaká je úroveň digitální gramotnosti a výuky IT na českých základních a středních školách? Podle poslední zprávy České školní inspekce neuspokojivá, což přiznává také ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. Příliš nepřesvědčily ani průzkumy a testy, které ukázaly na řadu nedostatků. Podle ministerstva by ale mohlo svítat na lepší zítřky.

„Provedené testy a průzkumy, které stanovily jako uspokojivou hranici úspěšnosti 67 procent odpovědí na tuto laťku nedosáhly. V současné době probíhá revize Rámcových vzdělávacích programů, která se významně dotkne i digitálního vzdělávání,“ říká mluvčí ministerstva Jarmila Balážová. Jakou podobu by programy mohly mít, najdete v tabulce pod článkem.

V souvislosti s digitalizací školství se šíří také řada polopravd, omylů a mýtů. Internetem koluje například informace, že by se měla přesunout výuka Wordu do hodin češtiny, Excelu do hodin matematiky a v hodinách informatiky, povinné od první třídy, vyučovat hlavně programování.

„O přesunutí výuky Wordu do jiného předmětu, než je programování se centrálně neuvažuje. Obecně - Word a Excel jsou nástroje, měly by tedy být tak využívány jak v hodinách češtiny tak matematiky i jinde. Nicméně důležité je na co a jak budou využívány. Informatika a informatické myšlení není zdaleka jen schopnost programovat,“ dodává Balážová.

Řadu nedostatků si ale ministerstvo uvědomuje a podle mluvčí se už na změnách ve výuce pracuje. „Výuka by se měla zmodernizovat a přizpůsobit současnému stavu a potřebám IT. Dále byly spuštěny dva projekty s názvy Podpora rozvoje informatického myšlení a Podpora rozvoje digitální gramotnosti. První je zaměřen na předmět informatika na všech stupních škol, druhý na vybudování didaktické a metodické podpory pro učitele,“ říká Balážová.

Pro základní školy přinese program toto:

1. stupeň
- základní pojmy informační činnosti – informace, informační zdroje, informační instituce
- struktura, funkce a popis počítače a přídavných zařízení
- operační systémy a jejich základní funkce
- seznámení s formáty souborů (doc, gif)
- multimediální využití počítače
- jednoduchá údržba počítače, postupy při běžných problémech s hardwarem a softwarem
- zásady bezpečnosti práce a prevence zdravotních rizik spojených s dlouhodobým využíváním výpočetní techniky
- společenský tok informací (vznik, přenos, transformace, zpracování, distribuce informací)
- základní způsoby komunikace (e-mail, chat, telefonování)
- metody a nástroje vyhledávání informací
- formulace požadavku při vyhledávání na internetu, vyhledávací atributy základní funkce textového a grafického editoru


2. stupeň
- vývojové trendy informačních technologií
- hodnota a relevance informací a informačních zdrojů, metody a nástroje jejich ověřování
- internet
- počítačová grafika, rastrové a vektorové programy
- tabulkový editor, vytváření tabulek, porovnávání dat, jednoduché vzorce
- prezentace informací (webové stránky, prezentační programy, multimédia)
- ochrana práv k duševnímu vlastnictví, copyright, informační etika

Právě znalosti informačních a digitálních technologií jsou mezi učiteli rozdílné, což může působit komplikace při výuce. „Záleží samozřejmě na tom, do jaké míry jsou učitelé pro výuku IT aprobovaní a jak využívají možností dalšího vzdělávání v tomto oboru. Učitelé mohou využít například nabídku kurzů Národního institutu pro další vzdělávání,“ uzavřela mluvčí ministerstva.

Ruku v ruce s digitalizací školství jde také finanční gramotnost, kterou dlouhodobě podporuje společnost Mastercard. K nejnovějším aktivitám společnosti patří digitální projekt nazvaný „Peníze pod kontrolou” realizovaný ve spolupráci s firmou Edhance. Lekce cílené na žáky 7. až 8. tříd se skládají ze základů finanční gramotnosti, fungování občana ve státě a státu samotného a hospodaření s osobním a rodinným rozpočtem. Přizpůsobení didaktiky a materiálů pro druhý stupeň základních škol vzniklo ve spolupráci s pedagogickým sborem 6. Základní školy v Kolíně. Právě v Kolíně budou v říjnu spuštěny první ukázkové hodiny, poté bude následovat spolupráce se školami/školou v Praze.

„Hlavním cílem je pomoci dětem se lépe orientovat v problematice týkající se financí, státních institucí, povolání a všeho podstatného, co jim umožní lépe fungovat v budoucím reálném životě,“ uvedla Zuzana Weissová, manažerka rozvoje obchodu v Mastercard.

Od loňského roku se podílí Mastercard na projektu unikátní chytré Klíčenky, kterou používají žáci v kolínských školách. Klíčenky slouží v základní podobě jako přístupová čipová karta ve škole a evidence pro stravování. Vedle toho mohou rodiče svým dětem zařídit i jinou náplň, jako jsou čtenářský průkaz, jízdenka pro MHD nebo předplacená bezkontaktní platební karta. Právě platební funkce s limitovaným vkladem je možnou cestou pro rozšiřování finančního vzdělávání u dětí, které se tím mohou seznamovat s již v Česku velmi rozšířenou bezkontaktní technologií a stále více převládajícím bezhotovostním placením.

„Pokud se aktivuje platební funkce Klíčenky, tak na ní mohou děti dostávat od rodičů pravidelné kapesné a učit se samostatnému nakládání s penězi a tím vstřebávat základy finanční odpovědnosti,“ doplnila Zuzana Weissová.

Napsal(a) Michael Daněk | Foto pixabay.com

Kam dál?

Na Univerzitě Palackého odstartovaly kurzy zdarma, zájemci o ně se...

úterý, 25. září 2018, 10:30

Jak zdravě stárnout, jak zvládnout nástrahy internetu nebo co vědět o spotřebitelských právech, to vše a mnohem více se mohou...

Ve Šternberku zrekonstruují učebny ve všech třech základních školách

pátek, 21. září 2018, 19:30

Šternberská radnice získala od ministerstva pro místní rozvoj dotaci 24 milionů korun, díky které ve všech třech základních...

Děti se mohou vrátit do školky, ze které byly vystěhovány kvůli...

pátek, 21. září 2018, 10:00

Devadesát šest dětí z mateřské školy U Tenisu, které se musely na začátku září stěhovat ze své mateřinky kvůli trhlinám ve zdi,...

Začal akademický rok, Olomouc oživí 21 tisíc studentů Univerzity...

pondělí, 17. září 2018, 18:00

Téměř o pětinu se ode dneška zvýšil počet obyvatel v krajském městě Olomouci. Zásluhu na tom mají vysokoškolští studenti, kterým...

 

Komentáře

 
 

O čem píše Drbna.cz

Extrémní srážky budou častěji, podle odborníků by pomohla hluboká orba

Povodně z intenzivních srážek jsou přirozeným jevem, zemědělská půda by však mohla zadržet více vody, kdyby se hlouběji oralo. Novinářům to sdělili Martin Hanel a Petr Máca z Fakulty životního prostředí České zemědělské univerzity v Praze. Do budoucna bude se zvyšující se teplotou růst množství vlhkosti ve vzduchu, srážkové extrémy tak budou pravděpodobně růst, upozornili.

Fotbalgolf pod Ještědem - stavte se tento skvělý sport vyzkoušet

Fotbalgolfová sezóna 2019 vypukla v Liberci naplno. Hřiště letos bylo otevřeno o měsíc dříve než v loňském roce a díky příznivým přírodním podmínkám a dostatečnému dešti je aktuálně ve skvělé formě.

Na webu Mirošovic byl zveřejněný výsledek eurovoleb, už byl stažen

Na webu Mirošovic byl včera odpoledne krátce zveřejněný výsledek eurovoleb v této středočeské obci. Výsledky hlasování o Evropském parlamentu lze přitom v celé EU, tedy i v České republice zveřejňovat až v neděli před půlnocí, kdy už odhlasují voliči ve všech členských státech. Podle kraje šlo o chybu volební komise. Výsledky z webu po upozornění krajského úřadu zmizely, řekla vedoucí oddělení správních agend Středočeského kraje Eva Jůzová.