pátek 4. října 2024 František

Autotest: Provětrali jsme hybridního Golfa v lesích Bouzovska

Jak jde dohromady sportovně naladěné auto s ekologicky šetrným konceptem? Zdá se vám to jako nesmysl? Otestovali jsme Volkswagen Golf s pohonem na elektřinu kombinovaným s benzinem.

Na elektřinu jezdí kde co, tramvaje, vlaky i metro, ale v autech se tento způsob pohonu zatím příliš neujal. Ve wolfsburské automobilce si nedávno řekli, že se touto cestou v nejbližších letech vydají a proto jsme otestovali nejnovější plug in hybrid elektro-benzinový Volkswagen Golf GTE, abychom zjistili, jak na tom německá automobilka v současnosti je.

Ještě jsem neřídil auto, které dokáže jezdit na elektřinu, tedy kromě golfového vozítka, ale tohle je přece jen plnohodnotný vůz. Takže když mi v Autocentru Olomouc předávali klíče od Golfa GTE, těšil jsem se na něco opravdu jedinečného. Na sportovní model GTI, který je barevně laděn do červena, hybridní verze GTE odkazuje svými modrými detaily, kam patří vzor na sedačkách. Pohodlně jsem do nich usedl a otočil jsem klíčem v zapalování, jenže nic se nestalo. Jediným ukazatelem, že opravdu mohu vyrazit, byla vystřelená ručička elektrického otáčkoměru do pozice, která indikuje připojení baterie. No tak dobře, protože je tento vůz vybaven automatickou šestistupňovou převodovkou, zařadil jsem do pozice Drive a pomalu sešlápl pedál plynu. Golf GTE se pomalu rozjel, jakoby se jednalo o běžný benzinový pohon, elektrická energie z baterky, kterou má tento Volkswagen v kufru místo rezervy, plynule poháněla elektromotor. Tato energie se dá pedálem plynu dávkovat a nejde tak o žádné sebevražedné vystřelení z klidné pozice.

Tichá jízda městem

Jediný zvuk, který auto při jízdě na elektrickou energii vydává, je slabé ševelení pneumatik, až se mi to nechce věřit. Je to zvláštní pocit, když si to tiše řítím sedmdesátkou po obchvatu. Benzinový motor se automaticky připojuje až při překročení maximálního výkonu elektromotoru, který zvládá výkon 75 kW. Když pouštím nohu z plynu, benzinový motor se sám odpojí a jelikož je perfektně odhlučněn, nejde ani z poslechu poznat, kdy se který pohon stará o pohyb auta, nebýt ukazatele na budících palubní desky a je ještě lépe znázorněných přesunů energie na středovém dotykovém panelu. S elektromotorem jsem si také doopravdy užil dopravní zácpu, jelikož mi popojíždění bez neustálého startování a vypínání motoru přišlo jako úžasná věc. Představte si, že všechna auta takhle v zácpě popojíždějí bez výfukových plynů. Bohužel je to zatím pouze science fiction, ale třeba se jednou dočkáme.

Svižně po dálnici

Dohromady dávají oba motory kombinovaný výkon 150 kW a Golf GTE se tak řadí mezi naftovou sportovní verzi GTD (135 kW) a benzinové GTI (162 kW). Pro spolupráci elektromotoru se zážehovým agregátem jsem s Golfem GTE vyrazil na dálnici a hned při prvním sešlápnutí pedálu se projevila jejich síla. Elektromotor v tomto případě přímo napumpuje energii vozu a benzinovému bráchovi pomáhá plnou silou. Také při plynulé stotřicítce střídavě elektromotor pomáhá uspořit spotřebu benzinu, a když to není potřeba, přejde naopak benzinový pohon na dobíjení baterie.

Konečně kopce

U Litovle sjíždím z dálnice a čekají mě malebné kopce, zatáčky a vesničky. Tady se naplno projevuje síla Golfa GTE, protože neustále brzdění a zrychlování zvládají oba motory s lehkostí. Perfektní jízdní vlastnosti podvozku tohoto Volkswagenu tento požitek z jízdy ještě umocňují. Přepínám na sportovní režim GTE a všechna energie najednou směřuje k maximálnímu výkonu, neboli žádné dobíjení baterie.  Ta se v tuto chvíli stává jedinou nevýhodou tohoto auta, musím totiž brát v ohled, že s sebou díky ní v kufru vezu 120 kilogramovou zátěž. Jenže i tak cesta svižně ubíhá, a ani se nenaději, na obzoru už mě zdraví hrad Bouzov.

Opravdu průměrná spotřeba

Práce s oběma pohony mě nutila o jízdě přemýšlet a tím jsem také ušetřil několik litrů paliva. Auto, kromě už zmíněné spolupráce obou motorů, dokáže elektrickou energii rekuperovat z brzd. Dalším šetrným způsobem je brzdění motorem, které znají řidiči kamionů a autobusů, tímto způsobem jsem dokázal účinně brzdit ve městě i mimo něj. Doslova jsem si takové zpomalování užíval. Navíc jsem chtěl šetřit i baterii, a i když jsem projížděl městy a vesnicemi, přepnul jsem pohon z čistého elektromotoru na hybridní, neboli spolupráci obou i při nižších rychlostech. Výsledná průměrná spotřeba benzinu po jízdě ve městě, na dálnici i mimo ni ustálila na slušných 5,7 litrech na 100 km. Na to, že se jedná o sportovní verzi Golfu to není špatné a je zde pěkně vidět, jak elektromotor pomáhal. Pokud bych jezdil jen na baterii, byla by spotřeba benzinu nulová, jenže při dojezdu pouhých 40 kilometrů se s takovou úsporou nedá moc počítat.

Tak a teď pěkně do zásuvky

Ideální by bylo, kdybych pokaždé když někde na delší dobu zaparkuji, zapojil kabel nabíjení do zásuvky a po návratu k autu zase pěkně odjel na místo určení, to vše pouze na eletřinu. Jenže zatím jsem se musel smířit pouze s domácí nabíječkou, tedy lépe řečeno zásuvkou. Satčí odklopit znak VW na přední masce a jde se na to. Na výběr jsou dva typy kabelů, jedním akumulátor nabijete za 15 minut, já však musel doma na dvoře použít obyčejnou zásuvku a nabíjení baterie do plna (kapacita 8,7 kWh) trvalo necelé čtyři hodiny.

Verdikt

Volkswagen Golf GTE stojí za pozornost, jde o unikátní vůz, který nabízí vynikající zážitek z jízdy. Pokud chcete, dá se s ním jezdit i šetrně. Škoda jen nízkého dojezdu baterie, hodilo by se více než zmíněných 40 kilometrů. Proto jako klad hodnotím spíš využití elektromotoru v podpoře benzinového motoru, než v nějakém ekologickém smýšlení. Proto možná zarazí i cena zmíněného auta, která začíná na 1 009 900 korunách, což dokazuje, že je zatím tato technologie drahým špásem. Přeji nejen Volkswagenu, aby se brzy našla baterie, která sníží náklady na pořízení hybridů i elektromobilů. V každém případě někde se začít musí a je dobře, že se chce automobilka touto cestou vydat. 

Technické parametry

  • Motor: 1.4 TSI + elektromotor
  • Zdvihový objem [cm3]: 1395
  • Největší výkon [kW]: 150
  • Točivý moment [N.m]: 350
  • Převodovka: šestistupňová DSG
  • Maximální rychlost [km/h]: 222
  • Zrychlení 0-100 km/h [s]: 7,6
  • Kombinovaná spotřeba udávaná výrobcem [l/100 km]: 1,5

Vozidlo zapůjčil oficiální prodejce AutoCentrum Olomouc s.r.o

Více o technologii Volkswagen Golf GTE.

Čtěte více:

Autoři | Foto Julia Kusiak

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat.

Radek Kork

A jak je to u hybridů s motorem? Je potřeba odhlučnění a případně jaké? Já vždy vybírám zde https://www.2din.cz/odhlucneni-kapota-a-motor/ tak jestli to vyhovuje nebo to chce něco special.

úterý, 1. září 2020, 13:40

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.