Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Definitivní bilance dopravních nehod za loňský rok: 738 mrtvých

 
úterý, 7. června 2016, 14:25

Aby byly statistiky obětí dopravních nehod mezinárodně porovnatelné, uvádějí se do nich počty usmrcených do 30 dnů po nehodě. A právě tahle čísla za loňský rok nejsou vůbec pozitivní. V roce 2015 povyrostlo tohle číslo o 50 obětí. Celkové ekonomické náklady nehod vzrostly o 2,8 miliardy korun. Dosáhly 1,3 procenta hrubého domácího produktu – jeden pracovní týden tak české hospodářství obětovalo reparaci ekonomických následků dopravních nehod. Každý obyvatel ČR za nehody podle předběžných údajů zaplatil v průměru 5 510 korun. Nejvíce platili Středočeši, nejméně v Karlovarském kraji.

„Konečná bilance počtu obětí dopravních nehod v ČR za rok 2015 je tak 738. Oproti roku 2014, kdy zemřelo 688 osob, se jedná o zvýšení o 7,3 procenta,“ uvádí ředitel Centra dopravního výzkumu, v. v. i., Jindřich Frič. Poprvé od roku 2001 došlo ke zvýšení počtu obětí nehod i v rámci celé Evropské unie. „Zde se však jednalo o výrazně nižší nárůst ve výši přibližně jednoho procenta, Česká republika v tomto ohledu vykázala sedmý nejhorší výsledek v rámci všech států EU28,“ dodává Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

Meziroční vývoj počtu usmrcených v jednotlivých krajích se však značně liší. Ke zvýšení došlo v devíti krajích, nejhůře si vedly kraje Olomoucký a Karlovarský, kde mezi roky 2014 a 2015 narostl počet obětí nehod o 64, resp. 50 procent. V Jihočeském kraji se bilance nezměnila. Naopak čtyři kraje  - Liberecký, Středočeský, Ústecký a Vysočina – se mohou pochlubit snížením, přičemž premianty byly kraje Ústecký a Liberecký (snížení o 26 a 12 procent).


Smrtelné oběti dopravních nehod a meziroční změna jejich počtů v jednotlivých krajích (zdroj: Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.)

Dopravní nehodovost nám vystavila rekordní účet

S dopravními nehodami se tradičně pojí nemalé ekonomické celospolečenské náklady. „V roce 2015 nás předběžně vyšly na zhruba 58,069 miliardy korun, tedy cca o 2,8 miliardy více než v roce předchozím. Loňský rok tak byl rekordní, co se týče výše celkových nákladů spojených s nehodovostí,“ upřesňuje Jindřich Frič. Nejvíce jsme zaplatili za nehody, ke kterým došlo ve Středočeském kraji – zhruba 8,341 miliardy korun, následují Praha s účtem ve výši 7,592 miliardy a Jihomoravský kraj – 5,809 mld. Naopak nejméně nás stály nehody v krajích Karlovarském (1,532 miliardy), Libereckém (2,422 mld.) a Plzeňském (2,585 mld. korun).

Každý z nás tak v loňském roce zaplatil za následky nehod 5 510 korun. Nejhlouběji do kapsy sáhli obyvatelé krajů Středočeského (6 342 korun), Ústeckého (6 141 korun) a Jihočeského (6 116 korun). Naopak nejméně stály každého obyvatele nehody v kraji Moravskoslezském (4 464 korun), Plzeňském (4 494 korun) a Jihomoravském (4 953 korun).


Celkové předběžné náklady dopravní nehodovosti a náklady na jednoho obyvatele v jednotlivých krajích a ČR celkem (zdroj: Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.)

Jeden usmrcený následkem dopravní nehody nás stál 20,9 milionu. Na 5,1 milionu vyšel jeden těžce zraněný. Pokud došlo ke zranění lehkému, účet zněl na 430 000, jedna průměrná nehoda spojená jen s hmotnými škodami pak na zhruba 260 000 korun. „Je ovšem třeba doplnit, že se jedná o předběžné údaje, které budou v průběhu letošního roku upřesněny,“ doplňuje Jindřich Frič, ředitel Centra dopravního výzkumu.

Je, nebo není žádoucí zlepšení statistik fatálních nehod na dohled?

Počet obětí dopravních nehod za letošních prvních pět měsíců činí 193 (do 24 h po nehodě), oproti roku 2015 tak zemřelo na českých silnicích o 18 osob méně. Bylo by však předčasné propadat optimismu. Abychom v roce 2020 do statistik obětí nehod připadajících na milion obyvatel mohli vepsat údaj odpovídající průměru zemí EU28, neměl by letos překročit počet usmrcených do 24 hodin po nehodě hodnotu 465. „Během zbývajících sedmi měsíců letošního roku tak nesmí na silnicích zemřít více než 272 lidí. Tedy ne více než 39 měsíčně. Úkol je to ambiciózní. Zvláště když uvážíme, že za rok loňský jsme byli v počtu obětí na milion obyvatel 36 procent nad unijním průměrem,“ uzavírá Roman Budský.    

Čtěte více:

Tisková zpráva | Foto Michael Daněk

Kam dál?

Policie se v pondělí zaměřila na povinnou výbavu v autech, u třetiny...

úterý, 7. června 2016, 08:42

V pondělí 6. června v dopoledních hodinách se dálniční policie z Korourovce zaměřila na D35 na kontrolu technického stavu vozidel...

Z nabouraného kamionu utekla prasata, dálnice D1 je ve směru na...

pondělí, 6. června 2016, 11:12

V současné době (kolem 11 hodiny dopolení) je dálnice D1 ve směru na Kroměříž uzavřena z důvodu dopravní nehody kamionu, který ...

Devatenáctiletý mladík nezvládl řízení, dostal smyk a narazil do domu

pondělí, 6. června 2016, 08:53

Včera v podvečer vjel mladík nepřiměřenou rychlostí do zatáčky a dostal smyk, který nezvládl. Dechová zkouška u něj byla...

Hledají se svědci nehody, při které utrpěla řidička těžká zranění

úterý, 31. května 2016, 09:33

Ve čtvrtek 26. května došlo v ranních hodinách za nejasných okolností k dopravní nehodě, při níž se těžce zranila řidička Škody...

 

Komentáře

 
 

O čem píše Drbna.cz

Policie stíhá pět fanoušků Jablonce. V kuklách po derby napadli příznivce Slovanu

Liberečtí kriminalisté zahájili trestní stíhání pěti fanoušků jabloneckého fotbalového klubu. Viní je z napadení skupinky příznivců libereckého Slovanu, ke kterému došlo po derby. Pětici za výtržnictví hrozí dva roky vězení.

VoteWatch: Čeští europoslanci patřili mezi ty s větším vlivem

Čeští europoslanci se v nyní končícím složení europarlamentu neztratili. Nezávislý bruselský server VoteWatch.eu, který dlouhodobě sleduje a analyzuje evropské politické dění, dnes zveřejnil svůj pohled na práci končícího europarlamentu. Kromě jiného z něj vyplývá, že při zohlednění velikosti země byli čeští europoslanci druhou nejvlivnější skupinou po Belgičanech a před Finy.

Den s kapucínem: Lidi dneska nemá kdo poslouchat. Osobní vztahy jsou nejdůležitější

Den strávený s bratrem Radkem Navrátilem, který je kapucínem v olomouckém klášteře na Dolním náměstí, přinesl jednak zjištění, co vlastně kapucín celý den dělá, ale také jsme hodně otevřeně mluvili. Řeč byla o reakcích blízkých při oznámení odchodu do kláštera, o vzrůstající agresivitě společnosti, o homosexualitě a masturbaci, ale i o důležitosti osobního vztahu.