Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie.

Souhlasím
 

Město zvyšuje bezpečnost, vzniknou nové přechody

 
pondělí, 29. srpna 2016, 10:19

Bezpečnost občanů by měla být na prvním místě. I radnice města Olomouce v tomto vidí prioritu. Do konce roku vzniknou tři nová místa na přecházení.

Dennodenně vidím, jak chodci přecházejí hustý silniční provoz pár metrů od přechodu. Přesto se vedení města rozhodlo pro zbudování nových míst pro přecházení. Částečně jsou také pod tlakem kvůli nové legislativě, která upravuje pravidla na uvádění starších přechodů do souladu s novou normou.

V Hodolanech se už v minulosti město potýkalo s nevyhovujícími přechody, které muselo zrušit. Namísto nich letos postavilo už tři nové a v září započne stavba dalších dvou. „Právě v této městské části, která byla postižena rušením nevyhovujících přechodů, začnou brzy práce na přechodech nových. Nyní už jsou podepsané smlouvy a práce brzy začnou,“ říká primátor Antonín Staněk.

Nový přechod pro chodce vznikne v ulici Divišova u ústí do ulice Bystrovanská. „Vybudování přechodu na tomto místě bude stát skoro 1,8 milionu korun, městu se na stavbu podařilo získat dotaci od Olomouckého kraje,“ uvedl Michal Folta. 

Místo pro přecházení vznikne v ulici dr. Milady Horákové. „Zde bude nejprve rozšířena stávající komunikace, aby uprostřed mohl vzniknout ostrůvek. Právě středový ostrůvek pak zvýší bezpečnost pro přecházející chodce,“ vysvětluje náměstek primátora Filip Žáček. Celkové náklady na tyto úpravy jsou 1,22 milionu korun.

Do konce tohoto roku vznikne nový přechod ještě u autobusové zastávky Klášterní Hradisko v ulici Jablonského poblíž křižovatky s příjezdovou cestou k vojenské nemocnici. Zároveň s přechodem vznikne i nový chodník k nemocnici v délce asi 100 metrů, jeho součástí bude i další místo pro přecházení. Celkové výdaje na tento projekt činí 1,4 milionu korun,“ uzavírá trojici nových míst pro přecházení a přechodů Michal Folta. 


Mapy jsou pouze pro přiblížení, nezobrazují přesnou lokaci přechodů. 

Ohrozit a omezit

Musíme si však dát pozor při rozlišování místa pro přecházení a přechodu pro chodce. Odlišuje je jedno slovíčko. Omezit. Nová značka „Místo pro přecházení“ vyznačuje místo uzpůsobené pro přecházení chodců přes pozemní komunikaci. Řidič vozidla nesmí chodce přecházejícího pozemní komunikaci v místě pro přecházení ohrozit. Chodec je povinen se přesvědčit, že před vstupem do vozovky neohrozí sebe nebo další účastníky silničního provozu. U přechodu pro chodce je to trošku jiné. Na přechodu pro chodce nesmí řidič s výjimkou řidiče tramvaje ohrozit nebo omezit chodce, který přechází nebo který zjevně hodlá přecházet pozemní komunikaci po přechodu pro chodce, v případě potřeby je řidič povinen i zastavit vozidlo před přechodem pro chodce a umožnit mu bezpečný průchod vozovkou.

Místo pro přecházení se nápadně podobá přejezdu pro cyklisty.

Přednost chodce

V minulosti byly pozemní komunikace budovány pouze s ohledem na automobily. Chodec neměl v žádném případě přednost na přechodu. „Aby bylo uplatňování přednosti chodců technicky i psychologicky reálné, musí tyto přechody splňovat poměrně přísná kritéria. Velká část dopravně-technických problémů přechodů padá na vrub dřívější jednostranné preference motorové dopravy, která určovala i vzhled a uspořádání komunikací,“ uvádí článek na internetové stránce BESIP se zdrojem od Ondřeje Plešeka.

Německý model

Uspořádání přechodů pro chodce, s předností pro chodce, má přesně stanovené podmínky. V různých státech se ale mohou drobně lišit:

  • nejvyšší dovolená rychlost nesmí být vyšší než 50 km/h

  • chodec nesmí bez přerušení přecházet více než dva jízdní pruhy, a to ještě s podmínkou, že nesmějí být stejného směru jízdy

  • délka přechodu bez přerušení může činit nejvýše 7 metrů, musí být zajištěn optický kontakt mezi řidičem a chodcem minimálně na vzdálenost pro zastavení

  • maximální používání stavebních prvků pro usnadnění přecházení (ochranné ostrůvky, vysazené chodníkové plochy, zúžení, rampy, apod.), a to na všech typech komunikací

Zdroje čerpaných informací: www.ibesip.cz, www.ppak.cz

Čtěte více:

Napsal Petra Kornetová | Foto pixabay.com, ibesip.cz
 


 

Komentáře

 

Napište nám

Nejčtenější

  • Kluziště na Dolním náměstí je mimo provoz....

  • Policisté téměř po třech letech potvrdili,...

  • Řidička, která ráno skončila se svým autem v...

  • Řidič si to hasil v Olomouci rychlostí přes...

Reklama
 
 

Kam dál?

Snižovat počet mrtvých v důsledku nehod nákladních vozidel se nedaří

pátek, 26. srpna 2016, 09:31

Za prvních sedm měsíců meziročně poklesl počet obětí dopravních nehod bezmála o šestinu. V nákladních automobilech však...

Řidič chtěl předjíždět v zatáčce, zaplatil za to životem

čtvrtek, 25. srpna 2016, 09:19

Včera kolem patnácté hodiny se stala dopravní nehoda, která si vyžádala lidský život. Čelně do sebe narazila dvě...

Řidič se se svým vozem Audi řítil po obchvatu skoro 150 km/h, zastavila ho policie

úterý, 23. srpna 2016, 14:34

Minulý týden, ve čtvrtek 18. sprna, se dopravní policisté zaměřili na bezpečnost a plynulost silničního provozu v...