Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

2 255 mrtvých po kolizích se stromy za posledních 15 let. Dalších 6 372 lidí bylo zraněno těžce

 
úterý, 11. října 2016, 11:15

Každoročně průměrně umírá při těchto neštěstích každá šestá oběť dopravních nehod. V roce 2015 si srážky se stromy vybraly daň v podobě 102 lidských životů, 223 těžce a 1 561 lehce zraněných. Nejtragičtější byly nehody motocyklistů – každý pátý střet si připsal jednoho usmrceného. Prvních devět měsíců letošního roku připsalo do statistik dalších 58 mrtvých, 167 těžce a 1 228 lehce zraněných.

loňském roce došlo na silnicích ke 2 596 srážkám se stromy vyšetřovaným Policií ČR. Vyhaslo při nich 102 lidských životů, tedy 15,5 procenta všech obětí dopravních nehod. To odpovídá dlouhodobému průměru za posledních dvacet let, který činí 15,6 procenta.

Srážky se stromy patří k nejzávažnějším dopravním nehodám. Zatímco na jeden tisíc vyšetřovaných nehod loni připadlo 7,1 oběti, při kolizích se stromy to bylo 39,3 osoby. Tedy 5,5x více než při průměrně nehodě.

V letech 2001-2015 zemřelo po střetech se stromy 2 255 osob. Nejvíce bylo pasažérů osobních automobilů (1 944), následují motocyklisté (155) a posádky nákladních automobilů (100). Mrtvých cyklistů bylo 17 a cestujících v autobusech 6. I v loňském roce nejčastěji umírali pasažéři v osobních automobilech. Těch bylo 81. S velkým odstupem následují motocyklisté. „Ovšem v případě kolizí motorkářů se stromy byla extrémně vysoká pravděpodobnost, že zemřou. Celkem 55 vyšetřovaných kolizí mělo za následek 11 mrtvých. Na jeden tisíc nehod to bylo 200 obětí. Každá pátá nehoda tak s sebou nesla jednu oběť z jejich řad,“ upozorňuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti. Na stromy by měli dávat pozor i cyklisté. Sice po 14 střetech s nimi zemřeli jen 2, ale závažnost těchto nehod je pro ně extrémně vysoká.

V roce 2015 přišlo nejvíce lidí o život v srpnu (13) a březnu (12), naopak nejméně v září (6). Závažnost střetů v letním a zimním období je podobná. Zatímco na jeden tisíc vyšetřovaných nehod, ke kterým došlo od dubna do října, zemřelo 40,6 osoby, ve zbývajících měsících to bylo 37,5.

Nejvíce mrtvých bylo v Jihočeském kraji, zde byla i nejvyšší závažnost střetů se stromy

K největšímu počtu kolizí se stromy došlo ve Středočeském kraji (565), k nejmenšímu pak v Praze (57). Nejvíce lidí zemřelo po střetech se stromy v Jihočeském kraji (19), následují kraje Středočeský (14), Olomoucký a Vysočina (shodně po 12), Ústecký a Moravskoslezský (po 8, Plzeňský (6), Liberecký, Pardubický, Královéhradecký a Jihomoravský (po 4). Nejméně obětí zaznamenaly statistiky v kraji Zlínském (3), Karlovarském a Praze (po 2).

Svou daň si kolize se stromy vybíraly i letos

Za prvních devět měsíců roku 2016 zemřelo při celkem 1 966 střetech 58 osob, dalších 167 bylo zraněno těžce a 1 228 lehce. Oproti stejnému období roku 2015 bylo sice o 61 střetů více, zato však ubylo mrtvých, a to o 19. Zatím nejtragičtějším měsícem byl srpen, který si připsal 12 mrtvých, naopak v únoru zaznamenaly statistiky nehod pouze jednu oběť.

Stromy lemují silnice odnepaměti. S mohutným rozvojem motorizace však nejednou přispívají k zápisům do smutných statistik tragických dopravních nehod. Stromy sice bývají málokdy vlastní příčinou nehod, ale pokud už k nim dojde, nejednou bývají klíčovým faktorem, který rozhodne o jejich následcích. Řidičům nezbývá, než s jejich přítomností počítat. „Především při jízdě po úzkých okreskách je třeba vyvarovat se jízdy na hraně. Do zatáček raději najíždějme s potřebnou rezervou. Při míjení se s protijedoucími vozidly se určitě vyplatí zmírnit tempo jízdy a raději počítat s možnou chybou některého z motorizovaných kolegů. V přebujelé zeleni se může schovávat zvěř, která vběhne těsně před projíždějící vozidlo. Střídání osvětlených a tmavých úseků silnice s sebou nese riziko možného přehlédnutí chodce, cyklisty či neočekávané překážky,“ uzavírá Roman Budský. 

Čtěte více:

Tisková zpráva

Kam dál?

Kanalizace v ulici Nezvalova a Kanadská se dočká rekonstrukce,...

pondělí, 3. října 2016, 15:07

V následujících týdnem se obyvatelé městské části Hodolany dočkají rekonstrukce části kanalizační sítě. Přesněji se bude jednat o...

Skrze sídliště na Nových Sadech se vine nová cyklostezka, měří téměř...

úterý, 27. září 2016, 09:37

Cyklisté ze sídliště na Nových Sadech a v blízkém okolí mají zase o důvod navíc, proč jezdit na kole. Skrze sídliště se totiž...

Olomoučtí revizoři jsou na černé pasažéry krátcí, policii museli od...

úterý, 27. září 2016, 09:17

Revizoři v olomouckých tramvajích a autobusech nejčastěji musí řešit neochotu spolupracovat a prokázat svoji totožnost u těch...

Muž narazil z neznámých důvodů do stromu na cestě z Chválkovic na...

pondělí, 19. září 2016, 19:07

Dnes odpoledne se stala vážná dopravní nehoda na cestě z Chvalkovic na Svatý Kopeček. Řidič auta utrpěl zranění dolních končetin...

 

Komentáře

 
 

O čem píše Drbna.cz

Plzeň vybavila vyřazenými počítači učebnu pro chudé děti v Keni

Plzeň darovala přes 70 vyřazených funkčních počítačů, komponenty pro datovou síť, kabely, flash disky a sluchátka do Keni. Poslouží komunitnímu centru Ostrov Naděje, které se stará o 500 dětí a studentů z velmi chudých poměrů. Centrum vybudovala obecně prospěšná společnost Centrum Narovinu, jejíž aktivity sahají do roku 1995. Díky počítačům z Plzně mohla vzniknout zcela nová učebna, informovala ČTK mluvčí magistrátu Eva Barborková.

PRŮZKUM: Šlehání pomlázkou není příjemné pro tři pětiny žen

Tradici, kdy muži šlehají ženy pomlázkou, si užívá a ráda se nechá vyšlehat necelá třetina žen. Naopak třem pětinám není tato tradice příjemná, ale "přežijí to". Necelá desetina žen pak na sebe nenechá sáhnout. Naopak muže šlehání pomlázkou baví, že je to "fajn tradice" míní 57 procent. Vyplývá to z průzkumu společnosti Behavio, kterého se zúčastnilo 245 mužů a 255 žen.

Nedaleko Prahy hoří les ve skalách nad Vltavou, nejezdily vlaky

Nedaleko Libčic nad Vltavou u Prahy hoří les v těžko přístupném terénu. Hasiči vyhlásili třetí stupeň poplachu ze čtyř možných, kvůli ohni nejezdily asi šest hodin vlaky na trati Praha-Děčín. S plameny bojoval i vrtulník, který kolem 17:30 odletěl, řekl ČTK mluvčí středočeských hasičů Petr Svoboda. Po 16:30 se podařilo dostat požár pod kontrolou.