Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Obezita zabíjí i na silnicích. Otylí řidiči umírají při nehodách častěji než šoféři s normální hmotností

 
neděle, 5. února 2017, 13:46

Mírně obézní řidiči čelí o 21 % vyššímu riziku, že při dopravní nehodě zemřou. U jedinců s těžkou obezitou je to však až o 81 procent. Ženy jsou výrazně ohroženější, pravděpodobnost jejich usmrcení je ještě 2x vyšší. Češi jsou šestým nejtlustším národem v EU28.

Odborníci z University of California se zaměřili na kolize obézních řidičů a jejich fatální následky. Rozborem více než 3 400 dopravních nehod došli k závěru, že osoby s nízkou hmotností, respektive s lehkou nadváhou (tedy jejichž Body Mass Index – BMI - je nižší než 18,5 či v rozmezí od 25 do 29,9) umírají v případě kolize se zhruba stejnou pravděpodobností jako jedinci s normální hmotností.

Výrazně hůře na tom ovšem byli ti, kteří jsou považováni za obézní. Pravděpodobnost usmrcení při nehodě v osobním vozidle o stejné velikosti a hmotnosti je o desítky procent vyšší než u osob s optimální hmotností, tedy BMI v rozmezí od 18,5 do 24,9:

  • při obezitě 1. stupně (při BMI od 30 do 34,9) vzrůstá riziko usmrcení o 21 % 
  • obezita 2. stupně (BMI o hodnotě od 35 do 39,9) s sebou nese zvýšení rizika úmrtí o 51 %
  • řidiči s obezitou 3. stupně příhodně označovanou jako morbidní (BMI vyšší než 40) umírají při nehodě až o 81 % častěji

„Na pozoru by se měly mít především ženy. V případě obezity 1. stupně vzrůstá pravděpodobnost jejich usmrcení o dalších 36 procent a u těch ještě tělnatějších dosahuje dvojnásobku,“ upozorňuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

Pasivní bezpečnost automobilů je nastavena tak, aby při nehodě chránila co největší množství osob. Tedy mj. ty s normální hmotností, případně s lehkou nadváhou, jež jsou například v populaci Evropské unie zastoupeny ve zhruba 82 procentech. Testovací figuríny tak svými parametry odpovídají „normálním“ rozměrům dospělých osob a dětí. Obézní jedinci tak musí počítat s tím, že jejich ochrana bude výrazně nižší. Svou roli určitě sehrává i to, že tělnatí řidiči častěji nepoužijí bezpečnostní pás. To ostatně potvrzuje i průzkum provedený v roce 2014 na americké University of Buffalo, z něhož vyplývá, že šoféři s normální hmotností používají pásy o 67 procent častěji než jejich kolegové s morbidní obezitou. „Ovšem i v případě řádného použití pásů jsou tlouštíci nadprůměrně ohroženi. Enormní vrstva tukové tkáně především na jejich břiše způsobí, že v případě nárazu pás zafunguje daleko později než u řidiče s normální hmotností, což s sebou nese zvýšení rizika vzniku především vnitřních zranění. Navíc u lidí s obezitou se častěji vyskytují chronické choroby, které zvyšují riziko vzniku závažných komplikací během rekonvalescence po nehodě,“ varuje Roman Budský.

Výše provedený průzkum byl ne náhodou proveden právě v USA. Zatímco v roce 2014 trpělo celosvětově obezitou 13 procent dospělého obyvatelstva, ve Spojených státech se jednalo o 36,5 procenta. V Evropské unii to bylo citelně méně. Z údajů Eurostatu vyplývá, že obezitou trpělo ve stejném roce 15,9 procenta obyvatel EU28. Mezi jednotlivými zeměmi však panují značné rozdíly. A bohužel více než 19% zastoupení tlouštíků v populaci znamená, že obyvatelstvo České republiky je v rámci EU šesté nejobéznější. „Obezita je významným zdravotním rizikem. A dovede se vymstít i při dopravní nehodě. Na to by měli pamatovat všichni naši tlouštíci, kteří usedají za volant,“ uzavírá Roman Budský.

Čtěte více:

Tisková zpráva

Kam dál?

Na přechodu na Hodolanské ulici v Olomouci srazilo auto tříleté dítě

pátek, 3. února 2017, 16:13

V pátek 3. února krátce po poledni srazilo auto na Hodolanské ulici v Olomouci tříleté dítě, které přecházelo přes přechod. Dítě...

Od čtvrtka se stalo v souvislosti s počasím v kraji 32 dopravních...

pátek, 3. února 2017, 15:00

Policisté v Olomouckém kraji zaznamenali od čtvrtka do dnešního rána na silnicích 32 dopravních nehod. Většinou byly bez...

Novinky ohledně parkování v Olomouci – bude dražší, půjde zaplatit...

čtvrtek, 2. února 2017, 16:18

Od poloviny roku čeká řidiče v Olomouci výrazná změna v parkování. Parkovné v Olomouci totiž půjde zaplatit SMSkou, odpadá tak...

Židovská obec bude opravovat parkoviště na Palachově náměstí, od...

čtvrtek, 2. února 2017, 08:21

Židovská obec opraví letité parkoviště na Palachově náměstí v historickém centru Olomouce, které jí patří a je v neutěšeném...

 

Komentáře

 
 

O čem píše Drbna.cz

Jednodenní, vícedenní či celosezónní skipasy – jak si dobře vybrat?

Lyžaři mají na výběr z různých druhů skipasů – jednodenních, vícedenních nebo na celou sezónu. Díky propojování a modernizaci lyžařských areálů platí některé skipasy i pro více středisek. Na co si ale dávat pozor?

Hřib odmítl podpořit akci svazu bojovníků za svobodu

Pražský primátor Zdeněk Hřib (Piráti) odmítl převzít záštitu nad akcí Českého svazu bojovníků za svobodu (ČSBS), Praha mu ani nezapůjčí sál. Hřib to uvedl na twitteru a serveru Aktuálně.cz informaci potvrdil předseda svazu Jaroslav Vodička. ČSBS chtěl na Staroměstské radnici uspořádat akci k 80. výročí okupace Československa nacistickým Německem. Svaz v poslední době čilí kritice například kvůli tomu, že ocenil komunistického poslance Zdeňka Ondráčka, který se jako policista podílel v roce 1989 na potlačování demonstrací.

Trump dnes vyhlásí stav nouze, aby mohl postavit hraniční zeď

Americký prezident Donald Trump chce ještě dnes exekutivním nařízením vyhlásit stav nouze, aby mohl bez souhlasu Kongresu USA získat peníze na stavbu zdi na hranicích Spojených států s Mexikem. Trump to oznámil na dnešním briefingu v Bílém domě. Očekává se, že jeho rozhodnutí vyvolá sérii žalob. Jednat může i Kongres, aby však zneplatnil prezidentův dekret, musí zákonodárci příslušné usnesení schválit dvoutřetinovou většinou, což komentátoři považují za nepravděpodobné.