Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Obezita zabíjí i na silnicích. Otylí řidiči umírají při nehodách častěji než šoféři s normální hmotností

 
neděle, 5. února 2017, 13:46

Mírně obézní řidiči čelí o 21 % vyššímu riziku, že při dopravní nehodě zemřou. U jedinců s těžkou obezitou je to však až o 81 procent. Ženy jsou výrazně ohroženější, pravděpodobnost jejich usmrcení je ještě 2x vyšší. Češi jsou šestým nejtlustším národem v EU28.

Odborníci z University of California se zaměřili na kolize obézních řidičů a jejich fatální následky. Rozborem více než 3 400 dopravních nehod došli k závěru, že osoby s nízkou hmotností, respektive s lehkou nadváhou (tedy jejichž Body Mass Index – BMI - je nižší než 18,5 či v rozmezí od 25 do 29,9) umírají v případě kolize se zhruba stejnou pravděpodobností jako jedinci s normální hmotností.

Výrazně hůře na tom ovšem byli ti, kteří jsou považováni za obézní. Pravděpodobnost usmrcení při nehodě v osobním vozidle o stejné velikosti a hmotnosti je o desítky procent vyšší než u osob s optimální hmotností, tedy BMI v rozmezí od 18,5 do 24,9:

  • při obezitě 1. stupně (při BMI od 30 do 34,9) vzrůstá riziko usmrcení o 21 % 
  • obezita 2. stupně (BMI o hodnotě od 35 do 39,9) s sebou nese zvýšení rizika úmrtí o 51 %
  • řidiči s obezitou 3. stupně příhodně označovanou jako morbidní (BMI vyšší než 40) umírají při nehodě až o 81 % častěji

„Na pozoru by se měly mít především ženy. V případě obezity 1. stupně vzrůstá pravděpodobnost jejich usmrcení o dalších 36 procent a u těch ještě tělnatějších dosahuje dvojnásobku,“ upozorňuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

Pasivní bezpečnost automobilů je nastavena tak, aby při nehodě chránila co největší množství osob. Tedy mj. ty s normální hmotností, případně s lehkou nadváhou, jež jsou například v populaci Evropské unie zastoupeny ve zhruba 82 procentech. Testovací figuríny tak svými parametry odpovídají „normálním“ rozměrům dospělých osob a dětí. Obézní jedinci tak musí počítat s tím, že jejich ochrana bude výrazně nižší. Svou roli určitě sehrává i to, že tělnatí řidiči častěji nepoužijí bezpečnostní pás. To ostatně potvrzuje i průzkum provedený v roce 2014 na americké University of Buffalo, z něhož vyplývá, že šoféři s normální hmotností používají pásy o 67 procent častěji než jejich kolegové s morbidní obezitou. „Ovšem i v případě řádného použití pásů jsou tlouštíci nadprůměrně ohroženi. Enormní vrstva tukové tkáně především na jejich břiše způsobí, že v případě nárazu pás zafunguje daleko později než u řidiče s normální hmotností, což s sebou nese zvýšení rizika vzniku především vnitřních zranění. Navíc u lidí s obezitou se častěji vyskytují chronické choroby, které zvyšují riziko vzniku závažných komplikací během rekonvalescence po nehodě,“ varuje Roman Budský.

Výše provedený průzkum byl ne náhodou proveden právě v USA. Zatímco v roce 2014 trpělo celosvětově obezitou 13 procent dospělého obyvatelstva, ve Spojených státech se jednalo o 36,5 procenta. V Evropské unii to bylo citelně méně. Z údajů Eurostatu vyplývá, že obezitou trpělo ve stejném roce 15,9 procenta obyvatel EU28. Mezi jednotlivými zeměmi však panují značné rozdíly. A bohužel více než 19% zastoupení tlouštíků v populaci znamená, že obyvatelstvo České republiky je v rámci EU šesté nejobéznější. „Obezita je významným zdravotním rizikem. A dovede se vymstít i při dopravní nehodě. Na to by měli pamatovat všichni naši tlouštíci, kteří usedají za volant,“ uzavírá Roman Budský.

Čtěte více:

Tisková zpráva

Kam dál?

Na přechodu na Hodolanské ulici v Olomouci srazilo auto tříleté dítě

pátek, 3. února 2017, 16:13

V pátek 3. února krátce po poledni srazilo auto na Hodolanské ulici v Olomouci tříleté dítě, které přecházelo přes přechod. Dítě...

Od čtvrtka se stalo v souvislosti s počasím v kraji 32 dopravních...

pátek, 3. února 2017, 15:00

Policisté v Olomouckém kraji zaznamenali od čtvrtka do dnešního rána na silnicích 32 dopravních nehod. Většinou byly bez...

Novinky ohledně parkování v Olomouci – bude dražší, půjde zaplatit...

čtvrtek, 2. února 2017, 16:18

Od poloviny roku čeká řidiče v Olomouci výrazná změna v parkování. Parkovné v Olomouci totiž půjde zaplatit SMSkou, odpadá tak...

Židovská obec bude opravovat parkoviště na Palachově náměstí, od...

čtvrtek, 2. února 2017, 08:21

Židovská obec opraví letité parkoviště na Palachově náměstí v historickém centru Olomouce, které jí patří a je v neutěšeném...

 

Komentáře

 
 

O čem píše Drbna.cz

Varování před nestabilními dětskými židličkami

U jídelních stolů mají malé děti své místo ve vysoké židličce. Spotřebitelská organizace dTest otestovala 22 modelů pro samostatně sedící děti. Čtyři židličky propadly ve zkoušce stability. Modely Baby Mix 2v1, Caretero Primus, Caretero Homee a Scarlett Kombi nesplnily zákonné normy, při jejich použití hrozí převrácení židličky i s dítětem vzad.

Facebook oznámil uzavření řady falešných účtů a stránek

Internetový gigant Facebook v prvním čtvrtletí letošního roku celosvětově zrušil řadu falešných uživatelských účtů a celkem osm koordinovaných sítí s původem například v Severní Makedonii, Kosovu či Rusku. Společnost o tom informovala Evropskou komisi v pravidelné zprávě shrnující, jak dosud postupovala v boji s dezinformacemi na své internetové platformě.

VIDEO: Zaměstnanec na jatkách mlátí krávy a sprostě na ně křičí. Společnost ho potrestala

Aktivisté z hnutí Zvířata nejíme natočili záběry na jatkách společnosti Uzeniny Příbram. Video nazvali „Labilní zaměstnanec na jatkách v Příbrami?“. Na záběry reagovala i firma, která s chováním svého zaměstnance neztotožňuje a došlo údajně i na jeho potrestání.