Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Obezita zabíjí i na silnicích. Otylí řidiči umírají při nehodách častěji než šoféři s normální hmotností

 
neděle, 5. února 2017, 13:46

Mírně obézní řidiči čelí o 21 % vyššímu riziku, že při dopravní nehodě zemřou. U jedinců s těžkou obezitou je to však až o 81 procent. Ženy jsou výrazně ohroženější, pravděpodobnost jejich usmrcení je ještě 2x vyšší. Češi jsou šestým nejtlustším národem v EU28.

Odborníci z University of California se zaměřili na kolize obézních řidičů a jejich fatální následky. Rozborem více než 3 400 dopravních nehod došli k závěru, že osoby s nízkou hmotností, respektive s lehkou nadváhou (tedy jejichž Body Mass Index – BMI - je nižší než 18,5 či v rozmezí od 25 do 29,9) umírají v případě kolize se zhruba stejnou pravděpodobností jako jedinci s normální hmotností.

Výrazně hůře na tom ovšem byli ti, kteří jsou považováni za obézní. Pravděpodobnost usmrcení při nehodě v osobním vozidle o stejné velikosti a hmotnosti je o desítky procent vyšší než u osob s optimální hmotností, tedy BMI v rozmezí od 18,5 do 24,9:

  • při obezitě 1. stupně (při BMI od 30 do 34,9) vzrůstá riziko usmrcení o 21 % 
  • obezita 2. stupně (BMI o hodnotě od 35 do 39,9) s sebou nese zvýšení rizika úmrtí o 51 %
  • řidiči s obezitou 3. stupně příhodně označovanou jako morbidní (BMI vyšší než 40) umírají při nehodě až o 81 % častěji

„Na pozoru by se měly mít především ženy. V případě obezity 1. stupně vzrůstá pravděpodobnost jejich usmrcení o dalších 36 procent a u těch ještě tělnatějších dosahuje dvojnásobku,“ upozorňuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

Pasivní bezpečnost automobilů je nastavena tak, aby při nehodě chránila co největší množství osob. Tedy mj. ty s normální hmotností, případně s lehkou nadváhou, jež jsou například v populaci Evropské unie zastoupeny ve zhruba 82 procentech. Testovací figuríny tak svými parametry odpovídají „normálním“ rozměrům dospělých osob a dětí. Obézní jedinci tak musí počítat s tím, že jejich ochrana bude výrazně nižší. Svou roli určitě sehrává i to, že tělnatí řidiči častěji nepoužijí bezpečnostní pás. To ostatně potvrzuje i průzkum provedený v roce 2014 na americké University of Buffalo, z něhož vyplývá, že šoféři s normální hmotností používají pásy o 67 procent častěji než jejich kolegové s morbidní obezitou. „Ovšem i v případě řádného použití pásů jsou tlouštíci nadprůměrně ohroženi. Enormní vrstva tukové tkáně především na jejich břiše způsobí, že v případě nárazu pás zafunguje daleko později než u řidiče s normální hmotností, což s sebou nese zvýšení rizika vzniku především vnitřních zranění. Navíc u lidí s obezitou se častěji vyskytují chronické choroby, které zvyšují riziko vzniku závažných komplikací během rekonvalescence po nehodě,“ varuje Roman Budský.

Výše provedený průzkum byl ne náhodou proveden právě v USA. Zatímco v roce 2014 trpělo celosvětově obezitou 13 procent dospělého obyvatelstva, ve Spojených státech se jednalo o 36,5 procenta. V Evropské unii to bylo citelně méně. Z údajů Eurostatu vyplývá, že obezitou trpělo ve stejném roce 15,9 procenta obyvatel EU28. Mezi jednotlivými zeměmi však panují značné rozdíly. A bohužel více než 19% zastoupení tlouštíků v populaci znamená, že obyvatelstvo České republiky je v rámci EU šesté nejobéznější. „Obezita je významným zdravotním rizikem. A dovede se vymstít i při dopravní nehodě. Na to by měli pamatovat všichni naši tlouštíci, kteří usedají za volant,“ uzavírá Roman Budský.

Čtěte více:

Tisková zpráva

Kam dál?

Na přechodu na Hodolanské ulici v Olomouci srazilo auto tříleté dítě

pátek, 3. února 2017, 16:13

V pátek 3. února krátce po poledni srazilo auto na Hodolanské ulici v Olomouci tříleté dítě, které přecházelo přes přechod. Dítě...

Od čtvrtka se stalo v souvislosti s počasím v kraji 32 dopravních...

pátek, 3. února 2017, 15:00

Policisté v Olomouckém kraji zaznamenali od čtvrtka do dnešního rána na silnicích 32 dopravních nehod. Většinou byly bez...

Novinky ohledně parkování v Olomouci – bude dražší, půjde zaplatit...

čtvrtek, 2. února 2017, 16:18

Od poloviny roku čeká řidiče v Olomouci výrazná změna v parkování. Parkovné v Olomouci totiž půjde zaplatit SMSkou, odpadá tak...

Židovská obec bude opravovat parkoviště na Palachově náměstí, od...

čtvrtek, 2. února 2017, 08:21

Židovská obec opraví letité parkoviště na Palachově náměstí v historickém centru Olomouce, které jí patří a je v neutěšeném...

 

Komentáře

 
 

O čem píše Drbna.cz

Zafranović chystá film o Dubčekovi, Brežněva ztvární Depardieu

Slovenský scenárista Karol Hlávka a chorvatský režisér Lordan Zafranović připravují celovečerní film o hlavní osobnosti pražského jara 1968 Alexandru Dubčekovi s názvem Lidská tvář. Zatím není jasné, kdo bude hrát hlavní roli. Jako nejvyšší představitel Sovětského svazu Leonid Brežněv by se měl ve filmu objevit francouzský herec s ruským občanstvím Gérard Depardieu. Novinářům o tom informoval producent Andrej Antonio Leca. Natáčení filmu je plánované na rok 2021, o rok později by měl mít světovou premiéru.

Denně dělám i třináct operací, říká plastický chirurg Měšťák

I třináct operací denně stihne plastický chirurg Jan Měšťák, který v pondělí oslaví 75. narozeniny. Za rok jich udělá kolem pěti stovek, pracuje i v sobotu, řekl v rozhovoru. Nejnáročnější a nejzodpovědnější pro jsou podle něj operace nosů, lidem ale nejvíc mění život.

Cibule stojí dvojnásobek než loni, zdražil i květák či brambory

Cibule stojí v obchodech dvojnásobek než loni, o více než polovinu zdražily květák, brambory a zelí. Kromě zeleniny ale spotřebitelé platí více také za vepřové maso, pečivo a těstoviny. Proti loňskému červenci naopak zlevnily máslo, vejce, cukr a ovoce. Vyplývá to z červencových průměrných cen, které zveřejnil Český statistický úřad. Statistici každý měsíc sledují a zveřejňují ceny šesti desítek potravin.