Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Obezita zabíjí i na silnicích. Otylí řidiči umírají při nehodách častěji než šoféři s normální hmotností

 
neděle, 5. února 2017, 13:46

Mírně obézní řidiči čelí o 21 % vyššímu riziku, že při dopravní nehodě zemřou. U jedinců s těžkou obezitou je to však až o 81 procent. Ženy jsou výrazně ohroženější, pravděpodobnost jejich usmrcení je ještě 2x vyšší. Češi jsou šestým nejtlustším národem v EU28.

Odborníci z University of California se zaměřili na kolize obézních řidičů a jejich fatální následky. Rozborem více než 3 400 dopravních nehod došli k závěru, že osoby s nízkou hmotností, respektive s lehkou nadváhou (tedy jejichž Body Mass Index – BMI - je nižší než 18,5 či v rozmezí od 25 do 29,9) umírají v případě kolize se zhruba stejnou pravděpodobností jako jedinci s normální hmotností.

Výrazně hůře na tom ovšem byli ti, kteří jsou považováni za obézní. Pravděpodobnost usmrcení při nehodě v osobním vozidle o stejné velikosti a hmotnosti je o desítky procent vyšší než u osob s optimální hmotností, tedy BMI v rozmezí od 18,5 do 24,9:

  • při obezitě 1. stupně (při BMI od 30 do 34,9) vzrůstá riziko usmrcení o 21 % 
  • obezita 2. stupně (BMI o hodnotě od 35 do 39,9) s sebou nese zvýšení rizika úmrtí o 51 %
  • řidiči s obezitou 3. stupně příhodně označovanou jako morbidní (BMI vyšší než 40) umírají při nehodě až o 81 % častěji

„Na pozoru by se měly mít především ženy. V případě obezity 1. stupně vzrůstá pravděpodobnost jejich usmrcení o dalších 36 procent a u těch ještě tělnatějších dosahuje dvojnásobku,“ upozorňuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

Pasivní bezpečnost automobilů je nastavena tak, aby při nehodě chránila co největší množství osob. Tedy mj. ty s normální hmotností, případně s lehkou nadváhou, jež jsou například v populaci Evropské unie zastoupeny ve zhruba 82 procentech. Testovací figuríny tak svými parametry odpovídají „normálním“ rozměrům dospělých osob a dětí. Obézní jedinci tak musí počítat s tím, že jejich ochrana bude výrazně nižší. Svou roli určitě sehrává i to, že tělnatí řidiči častěji nepoužijí bezpečnostní pás. To ostatně potvrzuje i průzkum provedený v roce 2014 na americké University of Buffalo, z něhož vyplývá, že šoféři s normální hmotností používají pásy o 67 procent častěji než jejich kolegové s morbidní obezitou. „Ovšem i v případě řádného použití pásů jsou tlouštíci nadprůměrně ohroženi. Enormní vrstva tukové tkáně především na jejich břiše způsobí, že v případě nárazu pás zafunguje daleko později než u řidiče s normální hmotností, což s sebou nese zvýšení rizika vzniku především vnitřních zranění. Navíc u lidí s obezitou se častěji vyskytují chronické choroby, které zvyšují riziko vzniku závažných komplikací během rekonvalescence po nehodě,“ varuje Roman Budský.

Výše provedený průzkum byl ne náhodou proveden právě v USA. Zatímco v roce 2014 trpělo celosvětově obezitou 13 procent dospělého obyvatelstva, ve Spojených státech se jednalo o 36,5 procenta. V Evropské unii to bylo citelně méně. Z údajů Eurostatu vyplývá, že obezitou trpělo ve stejném roce 15,9 procenta obyvatel EU28. Mezi jednotlivými zeměmi však panují značné rozdíly. A bohužel více než 19% zastoupení tlouštíků v populaci znamená, že obyvatelstvo České republiky je v rámci EU šesté nejobéznější. „Obezita je významným zdravotním rizikem. A dovede se vymstít i při dopravní nehodě. Na to by měli pamatovat všichni naši tlouštíci, kteří usedají za volant,“ uzavírá Roman Budský.

Čtěte více:

Tisková zpráva

Kam dál?

Na přechodu na Hodolanské ulici v Olomouci srazilo auto tříleté dítě

pátek, 3. února 2017, 16:13

V pátek 3. února krátce po poledni srazilo auto na Hodolanské ulici v Olomouci tříleté dítě, které přecházelo přes přechod. Dítě...

Od čtvrtka se stalo v souvislosti s počasím v kraji 32 dopravních...

pátek, 3. února 2017, 15:00

Policisté v Olomouckém kraji zaznamenali od čtvrtka do dnešního rána na silnicích 32 dopravních nehod. Většinou byly bez...

Novinky ohledně parkování v Olomouci – bude dražší, půjde zaplatit...

čtvrtek, 2. února 2017, 16:18

Od poloviny roku čeká řidiče v Olomouci výrazná změna v parkování. Parkovné v Olomouci totiž půjde zaplatit SMSkou, odpadá tak...

Židovská obec bude opravovat parkoviště na Palachově náměstí, od...

čtvrtek, 2. února 2017, 08:21

Židovská obec opraví letité parkoviště na Palachově náměstí v historickém centru Olomouce, které jí patří a je v neutěšeném...

 

Komentáře

 
 

O čem píše Drbna.cz

FOTO: Greenpeace vtrhlo na valnou hromadu ČEZ. Jedna z aktivistek přišla v převleku za uhlí

Dnešní valnou hromadu energetické společnosti ČEZ přerušil na 45 minut protest aktivistů ekologické organizace Greenpeace. Do sálu kongresového centra Cubex, kde se akce koná, vniklo ve 12:45 šest aktivistů. Další dvacítka zůstala stát v přísálí nad schodištěm. Protestovali proti možnému prodeji hnědouhelné elektrárny Počerady. Na výzvu policie budovu v poklidu opustili.

GLOSA: Vážně se na drahém koncertě světové kapely máme spokojit se špatným zvukem?

Zvuk byl strašný… fronty před vstupem… přestřelená kapacita. Tahle slova, to už je takřka evergreen. Evergreen řady větších koncertů a festů. V posledních týdnech je slýchávám častěji, než je běžné, na čemž ale není nic zvláštního, prostě se teď koná mnoho monstr akcí. Vede to však k jedné úvaze…

Hospodářská zvířata v těchto dnech nesmí cestovat více než 600 kilometrů, rozhodli veterináři

Státní veterinární správa rozhodla, že v následujících dnech (s platností od dnešního dne) nesmí být odbavovány zásilky hospodářských zvířat na větší vzdálenost než 600 kilometrů. Důvod je více než zřejmý, očekávaná vedra.