Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Barva vozidla může rozhodnout o účasti na dopravní nehodě

 
čtvrtek, 9. března 2017, 11:51

Nakolik jsou cestující v automobilech tmavé barvy ohroženější? Červená barva – bezpečná, nebo nebezpečná? Nejlepší volba pro ty, kdo chtějí být opravdu vidět – limetkově žlutá. Barvě oděvu a doplňků by měli věnovat pozornost i chodci, motocyklisté či cyklisté.

Nakolik barva automobilu ovlivňuje bezpečnost jeho posádky? Na zodpovězení této nelehké otázky se zaměřili výzkumníci z australské Monash University. Analyzovali nehody zhruba 850 000 řidičů, kteří utrpěli zranění, či přinejmenším bylo jejich vozidlo natolik vážně poškozeno, že muselo být z místa kolize odtaženo.

Celkem byl analyzován vliv 17 různých barev, přičemž bílá byla považována za referenční. Právě k ní se vztahovaly závěry, o kolik procent je to či ono zabarvení vozidla bezpečnější, či naopak rizikovější. Jako nejnebezpečnější se obecně jeví barvy šedá, fialová a stříbrná, oproti bílé zvyšují riziko účasti na nehodě o 10 procent. Následují růžová, červená, černá, modrá a tmavě hnědá. Naopak bezpečnější je zbarvení oranžové, rovněž tak světle fialové, světle hnědé, krémové a žluté.

Za denního světla je nejnebezpečnější barva růžová. Oproti bílé je riziko účasti na nehodě vyšší o 19 %. Následují černá (+ 12 %), šedá (+ 11 %) a stříbrná (+ 10 %). Naopak jednoznačně nejbezpečnější je barva oranžová, kdy riziko nehody oproti bílé klesá o 11 procent, následují světle hnědá (- 7 %) a zlatá (- 2 %). Zveřejněné výsledky je dobré hodnotit s vědomím, že v Austrálii není povinné denní svícení.  Avšak to, že zabarvení vozidel má dopad na bezpečnost silničního provozu, potvrzují i jiné průzkumy. Například specialisté z jihokorejských Kunsan National University a Wonkwang University upozorňují, že pestré barvy jsou pro ostatní nejen lépe viditelné, ale příslušně zabarvená vozidla se ostatním zdají být blíže, než ve skutečnosti jsou. Týká se to především žluté, oranžové, jasně červené a světle modré. Barvy tlumené a tmavé, jako například tmavě modrá či zelená a černá, působí přesně opačně. „To platí i pro motocyklisty a cyklisty preferující pestré barvy oblečení. V provozu mohou být chráněni hned dvakrát. Ostatní je daleko dříve zaregistrují a také subjektivně pociťují, že jsou k nim blíže,“ doplňuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.  

Velké nebezpečí číhá na řidiče jedoucí ve vozidlech černé barvy za svítání či soumraku. Riziko účasti na nehodě je pro ně o celých 47 procent vyšší než pro jejich kolegy preferující bílou. O plnou čtvrtinu ohroženější jsou i cestující v automobilech šedých. Naopak auta v barvě růžové či žluté jsou nejbezpečnější. „Tento poznatek by měl být varováním především pro řidiče jedoucí v tmavých autech, kteří za svítání, soumraku, ale také za deště či mlhy otálejí s rozsvícením potkávacích a obrysových světel. Nebezpeční jsou i ti, kdo za těchto okolností používají jen světla pro denní svícení. Zadek jejich automobilu nejednou bývá pro ostatní téměř neviditelný,“ varuje Roman Budský.

Za tmy se jako nejnebezpečnější ukázaly barvy tmavě fialová, zlatá a červená. Riziko nehody je oproti bílé o desetinu vyšší. Nejbezpečnějším odstínem laku automobilu je naopak světle fialová, snižuje nebezpečí účasti na nehodě o 35 procent. Relativně bezpečnými barvami jsou například i krémová či světle hnědá. „Za tmy jsou všechna jedoucí vozidla řádně osvětlena, a tedy jejich viditelnost pro ostatní by měla být podobná. Na rozdílné míře nehodovosti se tak bude obecně podepisovat i mentalita řidičů, kteří preferují ten který odstín laku svého vozu,“ uvádí Roman Budský.   

I chodci či cyklisté by měli dbát na svou dostatečnou viditelnost. A to nejen za tmy či obecně snížené viditelnosti. Pestře zbarvený oděv či vhodné doplňky v zářivých barvách mohou rozhodnout o tom, zda je řidiči v rizikových situacích včas zaregistrují. A jedna poznámka na závěr. Severoamerická AAA Foundation for Traffic Safety upozorňuje, že tradiční červený lak na hasičských automobilech není zdaleka tou nejlepší volbou. Vlastně se jedná – pokud jde o viditelnost pro ostatní - o jednu z nejhorších možných barev. Například po setmění ostatní vnímají červenou barvu jako tmavou. Rudé odstíny jsou také hůře vnímány periferním viděním. „Za ideální zbarvení vozidel hasičů, ale také zdravotnické záchranné služby optometristé naopak považují limetkově žlutou. Osobně se domnívám, že to platí i pro motorová vozidla policistů,“ uzavírá Roman Budský. 

Čtěte více:

Kam dál?

Opilá řidička usnula v autě uprostřed olomoucké křižovatky, budit ji...

pondělí, 6. března 2017, 14:07

V křižovatce na lidnatém sídlišti v Olomouci usnula v sobotu za volantem svého automobilu opilá žena. Alkoholem zmoženou...

Podle analytiků zůstanou ceny benzínu a nafty na stejné úrovni i...

pondělí, 6. března 2017, 09:15

Cena benzinu a nafty u tuzemských čerpacích stanic bude stagnovat i v nadcházejících týdnech. Průměrná cena pohonných hmot se v...

Děti položily na koleje kameny, způsobily poškození na projíždějícím...

neděle, 5. března 2017, 11:41

Tři děti ve věku dvanáct až čtrnáct let položily v sobotu odpoledne na Olomoucku na železniční trať kameny. Přejel po nich vlak...

AKTUALIZOVÁNO: Dálnici z Mohelnice na Olomouc uzavřela nehoda...

čtvrtek, 2. března 2017, 14:20

Ve čtvrtek 2. března krátce před dvanáctou hodinou došlo na dálnici z Mohelnice na Olomouc ke smrtelné dopravní nehodě, při níž...

 

Komentáře

 
 

O čem píše Drbna.cz

Jak bydlí Češi v regionech? Nejspokojenější jsou v obcích do tisíc obyvatel

Rozdíly mezi kraji panují především s ohledem na typ bydlení. Zatímco ve Středočeském nebo Zlínském kraji (46 %) převažuje bydlení ve vlastním rodinném domě, pronájmy vedou naopak v Praze (35 %), v Královehradecku žije téměř pětina obyvatel v bytě či domě u příbuzných nebo známých (17 %). Z hlediska spokojenosti s bydlením se rozdíly projevují spíše v souvislosti s velikostí obce. Nejvíce spokojení jsou se svým bydlením lidé žijící mimo Prahu, zejména ti z malých obcí. To a mnohé další vyplývá z výzkumu společnosti Ekonomické stavby, kterého se zúčastnilo více než tisíc respondentů.

DRBNA NA CESTÁCH: 3500 tun křišťálu, zlatem protkaný závěs a 1100 místností. Takhle si žil rumunský diktátor

Tří miliony tun mramoru, 3500 tun křišťálu na 480 lustrech a 1400 stropních světlech a mnoha zrcadlech a také 5500 tisíce tun betonu. To je jen krátký výčet materiálu, který byl použit při stavbě paláce pro bývalého rumunského diktátora Ceaușesca. Dnes druhá největší administrativní stavba na světě slouží jako budova parlamentu. A právě na honosný palác, který najdete v centru Bukurešti, se zaměříme v dnešním dílem Drbny na cestách.

Den s terénními pracovnicemi: Je výhodnější vyměnit jehlu, než léčit žloutenku

Den jsem strávil s terénními pracovnicemi Helenou a Ilonou ze Společnosti Podané ruce. Nejen u sbírání použitých injekčních stříkaček jsme si povídali třeba o tom, které nelegální drogy jsou v Olomouci nejrozšířenější, kde se v Olomouci nachází nejvíc použitých stříkaček a proč je dobré uživatelům drog jehly měnit.