Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Musí být motorkáři nejohroženějším druhem na silnicích?

 
pátek, 7. dubna 2017, 09:00

V roce 2016 zahynulo historicky nejméně motocyklistů, více než polovina z nich z cizí viny. Co by měli motorkáři udělat pro svou bezpečnost? Jaká jsou nebezpečí spojená se začátkem jezdecké sezony?

V loňském roce zahynulo při nehodách 60 motocyklistů. To je nejméně od vzniku samostatné České republiky. Navíc oproti roku 2015 došlo k rapidnímu poklesu obětí z jejich řad, a to o rovnou třetinu. Těžce zraněno bylo 463 jezdců v jedné stopě – i to je nejpříznivější výsledek od roku 1993.

Tradičně bývají za hlavní viníky fatálních nehod považováni motocyklisté. Mylně. To potvrzují i statistiky za rok 2016, kdy vlastní vinou zemřelo 29 jezdců v jedné stopě, naopak 31 z nich bylo usmrceno cizím zaviněním. Bez ohledu na míru zavinění je to právě motorkář, kdo případně zaplatí svým životem. „Ze statistických údajů zveřejněných OECD vyplývá, že pravděpodobnost úmrtí při nehodě je pro motorkáře 24x vyšší než pro cestující v osobním automobilu,“ upřesňuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

Pokud je na vině motorkář, v naprosté většině se jedná o nepřiměřenou rychlost jízdy. Ta v loňském roce zabíjela 22x. S velkým odstupem následují nesprávný způsob jízdy (4 mrtví) a nesprávné předjíždění (3 oběti z řad motocyklistů).

Automobilisté motorkářům ublíží nejčastěji proto, že je nevidí nebo špatně odhadnou jejich rychlost či vzájemnou vzdálenost. Jedná se hlavně o

  • nedání přednosti na křižovatce, kdy motocykl přijíždí po hlavní,
  • nedání přednosti na křižovatce, kdy auto odbočující vlevo nedá přednost protijedoucímu motorkáři,
  • přehlédnutí protijedoucího motocyklu při objíždění či předjíždění,
  • přehlédnutí zezadu přijíždějícího motocyklisty při otáčení,
  • nezaregistrování protijedoucího motocyklu při předjíždění či objíždění.

Motocyklisté jsou v silničním provozu skutečně ohrožení. Vlastně jsou nejohroženější skupinou účastníků silničního provozu. „Ve srovnání s cestujícími v autobusech je pravděpodobnost jejich úmrtí při nehodě 272x vyšší. Oproti pasažérům v osobních automobilech umírá 24x více motocyklistů, 2,4x více ve srovnání s cyklisty a dvojnásobek v porovnání s chodci,“ upřesňuje Roman Budský.

Motocyklistům se tak vyplatí počítat s chybami druhých

  • Defenzivní styl jízdy by pro ně měl být alfou a omegou. Ve svém zájmu by měli velmi pozorně sledovat ostatní účastníky silničního provozu a počítat s jejich případným pochybením či rizikovým manévrem.
  • Rychlost jízdy by měli volit takovou, aby byli schopni v případě nebezpečí dostatečně zpomalit či dokonce zastavit. Brzdná dráha motocyklu je delší, než je tomu u osobního vozu. 
  • Na silnici musí jezdit tak, aby byli pro ostatní dostatečně viditelní. Rozhodně by si měli být vědomi toho, že v určitých situacích by je mohli řidiči automobilů ve zpětném zrcátku snadno přehlédnout.
  • Měli by volit pestré zabarvení oblečení a přilby, za zhoršené viditelnosti jim pomůže zviditelnit se i reflexní vesta či přinejmenším vhodně umístěný a dostatečně rozměrný reflexní doplněk.
  • Na motocykl je třeba usedat v kvalitním motorkářském oblečení, nešetřit na pořízení si kvalitních rukavic a bot. A také v kvalitní a řádně upevněné přilbě. Přesto v loňském roce zemřeli 3 jezdci v jedné stopě jedoucí bez přilby, dalších 17 bylo zraněno těžce a 72 lehce.

V každém případě by měli motorkáři pamatovat i na možné chyby své. Zvláště teď na začátku sezony. „Motocyklisté musí být po několikaměsíční zimní jezdecké pauze velmi opatrní. Přece jen chvilku trvá, než se dostanou do odpovídající jezdecké kondice. Nejednou jezdí po studených vozovkách, místy stéká tající sníh a někde v hlubokém stínu může být silnice i namrzlá. Každý rok řidičům automobilů chvíli trvá, než si po zimě zvyknou na přítomnost motocyklů a začnou je reálně vnímat. Na výkonu řidičů se může podepsat i jarní únava,“ uzavírá Vladimír Mašek, šéfinstruktor projektu Učme se přežít. 

Čtěte více:

Tisková zpráva

Kam dál?

Na Šumpersku a Jesenicku dnes ráno nevyjely kvůli stávce řidičů...

čtvrtek, 6. dubna 2017, 07:55

Kvůli stávce řidičů nevyjely dnes ráno na Šumpersku, Jesenicku, v Mohelnici a v Zábřehu autobusy. Provoz MHD v Šumperku i dálkové...

Město spustilo web s informacemi k opravám ulice 1. máje

středa, 5. dubna 2017, 12:27

Olomoucká radnice zprovoznila internetové stránky zaměřené na dlouho plánovanou rekonstrukci rušné ulice 1. máje v historickém...

Do stávky řidičů autobusů se zapojí ti ze Šumperska a Jesenicka....

středa, 5. dubna 2017, 07:30

Chystaná stávka řidičů autobusů se ve čtvrtek bude v Olomouckém kraji týkat především Šumperska a Jesenicka, kde se chce k...

Stávka řidičů v Olomouckém kraji nebude plošná, na své linky ve...

úterý, 4. dubna 2017, 16:30

Chystaná stávka řidičů autobusů v Olomouckém kraji zřejmě nebude mít plošný charakter a na své linky by ve čtvrtek měla vyjet...

 

Komentáře

 
 

O čem píše Drbna.cz

RECENZE: Kamasi Washington fanouškům naservíroval další epické album

Kamasi Washington je borec… blázen… nebo zkrátka megaloman. Točit tak obsáhlé desky, to se už v dnešním hudebním světě, který čím dál tím víc alba jako taková odsouvá na vedlejší kolej, příliš nevidí. Na 173 minut dlouhý debut Epic navazuje deskou delší o dalších 10 minut. Dostala název Heaven & Earth a je opět naprosto mocným dílem.

Liberec kvůli Czaroteku přijme novou vyhlášku. Jen zkoumám reakce, říká pořadatel události

Velký rozruch vzbudila informace, že se na konec dubna do Krásné Studánky opět chystá Czarotek. Na radnici i Liberecký kraj píší desítky rozhořčených obyvatel, kteří ještě mají v živé paměti loňský pětidenní tekkno maraton. Liberec se ale chce lépe bránit, v příštích dnech má schválit novou vyhlášku o pořádání podobných kulturních akcí.

ÚOHS uložil Finančnímu analytickém úřadu pokutu čtvrt milionu korun za podezřelou zakázku

Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Rafaj potvrdil pokutu 250 tisíc korun pro Finanční analytický úřad ministerstva financí. Podle dřívějšího rozhodnutí ÚOHS chyboval finanční úřad při zadávání veřejné zakázky na dodávku softwaru za 10,5 milionu korun v roce 2017.