Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Příprava obchvatu Olomouce se kvůli zdroji vody komplikuje

 
středa, 4. října 2017, 09:00

Příprava stavby východního obchvatu Olomouce, který z města odvede automobilovou dopravu od Přerova na Šternberk a zpět, se začala komplikovat. Ministerstvo životního prostředí projekt vrátilo Ředitelství silnic a dálnic ČR k dopracování, jelikož plánovaná silnice zasahuje do ochranného pásma zdroje pitné vody olomoucké mlékárny Olma.

Své připomínky mají i památkáři, kterým se nelíbí, že by obchvat měl rozpůlit alejí lemovanou silnici z Olomouce směrem na poutní místo Svatý Kopeček. 

MŽP dokumentaci vrátilo ŘSD kvůli tomu, že nebyl vyřešen průchod plánovaného obchvatu přes ochranné pásmo vodního zdroje, který využívá mlékárna Olma. "Je nutné se vypořádat především s existencí stávajícího ochranného pásma a průchodem navržené stavby přes toto pásmo a následně navrhnout kompenzační opatření, například vybudování nového vodního zdroje," stojí ve zprávě MŽP.

Hejtmanův náměstek Jan Zahradníček řekl, že problém s ochrannou zdroje pitné vody může být pro projekt značnou komplikací. "Zaráží mě, že už v době, kdy se rozhodovalo o záměru, nebylo toto dostatečně prověřeno. Dostává se to na přetřes, až když už se máme bavit o konkrétních krocích a na tom to všechno zase zastavujeme," uvedl.

Národnímu památkovému ústavu (NPÚ) se nelíbí, že projekt nepočítá se zachováním silnice z olomouckého předměstí Chválkovice do obce Samotišky. Obchvat má tuto frekventovanou komunikaci křížit a rozdělí ji na dvě samostatné části. Zachování silnice požadují i zástupci místních obyvatel. Podle NPÚ by mělo být v místě křížení silnic vybudováno přemostění v původní trase poutní aleje. "Tato varianta je z hlediska zájmů památkové péče přijatelnější než navržená varianta objezdu přes ulici Železniční," uvedl ředitel olomouckého pracoviště NPÚ František Chupík.

Úřady dříve prověřovaly variantu vybudování podjezdu pod novým obchvatem, nakonec ale byla kvůli vysokým nákladům zamítnuta. Odborníci vypočítali, že vybudování podjezdu pod obchvatem by jeho stavbu prodražilo zhruba o půl miliardy korun. Součástí projektové dokumentace na stavbu je proto přeložka silnice spojující Samotišky s Chválkovicemi. Přeložku vedoucí z Bělidel podél obchvatu až k jeho křížení se současnou silnici na Samotišky má zaplatit ŘSD.

Zahradníček upozornil, že zatím není rozhodnuto, která varianta bude zvolena. Pokud by měl být vybudován podjezd nebo přemostění, tak je podle něj nutné zajistit financování například z prostředků ministerstva dopravy či evropských fondů, protože kraj na půlmiliardovou investici nemá peníze. Zahájení stavby východní tangenty je naplánováno na rok 2020 a ukončení o dva roky později. Obchvat má omezit hustý automobilový provoz v městských čtvrtích Holice, Hodolany, Bělidla, Chválkovice a Týneček, na kterém má hlavní podíl tranzitní doprava. Například Chválkovicemi denně projede až 20 000 aut.

Napsal(a) ČTK | Foto commons.wikimedia.org

Kam dál?

AKTUÁLNĚ: Silnice mezi Velkým Týncem a Krčmaní je neprůjezdná, čelně...

úterý, 3. října 2017, 13:53

V úterý 3. října kolem třinácté hodiny došlo na silnici ve směru do Velkého Týnce na Krčmaň k dopravní nehodě, při které se čelně...

Na dálnici D35 ve směru od Mohelnice na Olomouc se staly dvě nehody...

pondělí, 2. října 2017, 08:45

Dnes během ranních hodin se na dálnici D35 staly dvě nehody krátce po sobě. Dopravní nehody dělily pouhé dva kilometry. K první...

Motoristé a státní svátky v zemích Evropské unie, Norsku a Švýcarsku

sobota, 30. září 2017, 18:29

Během státních svátků spojených s pracovním volnem bude na silnicích rušno. Nejvíce volna si užívají Finové spolu se Slováky,...

Místo problémového přejezdu v Holici bude do tří let stát silniční...

úterý, 26. září 2017, 14:15

Nový silniční nadjezd plánuje do roku 2020 postavit nad hlavním železničním koridorem v Olomouci-Holici Správa železniční...

 

Komentáře

 
 

O čem píše Drbna.cz

Objem sázek v ČR byl loni proti roku 2000 více než čtyřnásobný

Objem sázek v Česku byl loni proti roku 2000 více než čtyřnásobný. Zatímco loni dosáhl 249,5 miliardy korun, v roce 2000 to bylo 60,5 miliardy. Vyplývá to z údajů Generálního finančního ředitelství. Nejvíce připadá dlouhodobě na automaty (loni 58 procent), v poslední době roste podíl kurzových sázek (loni 28 procent). Nejvyšší výhra v Česku padla v roce 2015 v Eurojackpotu, sázející vyhrál v přepočtu 2,466 miliardy korun. Před sto lety se uskutečnil první tah Československé třídní loterie.

ODS chce o spolupráci jednat s konzervativně liberálními stranami

Předseda ODS Petr Fiala chce před parlamentními volbami v roce 2021 jednat o spolupráci se stranami, které patří do konzervativně liberálního proudu. Chce sestavit tým, který porazí hnutí ANO, a udělat reformy v boji s byrokracií, ve školství nebo v digitalizaci. Fiala to uvedl na dotaz k možnému vytvoření předvolebního bloku demokratických stran, o kterém dříve hovořil předseda Starostů a nezávislých (STAN) Vít Rakušan.

Hybridní autobusy testují Praha a Pardubice, Plzeň neuspokojily

V městské hromadné dopravě krajských měst přibývá v posledních letech vozů využívajících alternativní pohon. Dopravní podniky pořizují zejména elektromobily nebo vozy na stlačený zemní plyn (CNG), které jsou nízkoemisní a nahrazují část autobusů s naftovými motory. V případě trolejbusů provozují takzvané parciální vozy, které dokážou ujet část trasy na baterii. Praha v pondělí cestujícím představí hybridní autobus, který kombinuje spalovací motor s elektromotorem. Hybridní autobus testuje i dopravní podnik v Pardubicích, v minulosti ho zkoušela Plzeň, úspora paliva ale nesplnila její očekávání.