pátek 26. dubna 2024 Oto

RECENZE: Dánská dívka navlékne chlapům punčochy a sukni

Film režiséra Toma Hoopera, který stál u zrodu takových snímků, jakými jsou Králova řeč nebo Bídníci, se opět odehrává minulosti a představuje pohled na život prvního transsexuála ve dvacátých letech 20. Století, tedy do doby, kdy i homosexualita byla trestným činem.

Říká se, že v každé ženě je něco mužského a totéž platí i o mužském pohlaví. Pokud jste muž a budete donucen na tento film zajít se svou přítelkyní, manželkou nebo kamarádkou, nemusíte se bát. Chápu, že jít na film o muži, který se rád převléká do dámských šatů asi nebude zrovna něco extra přitažlivého pro nás chlapy, ale až na pár scén, kdy se budete cítit fakt divně, se to přežít dá. Uznávám, že správný chlap si nehraje s panenkami a nešmátrá v sestřině skříni při touze vyzkoušet si její punčochy, jenže takoví lidé mezi námi žijí a my bychom měli  tuto skutečnost tolerovat.

Představitel dánské dívky Eddie Redmayne přesvědčivě prožívá vnitřní boj ženy uvězněné v mužském těle až do té míry, kdy mu uvěříte, že to celé vlastně ani nehraje. Také jeho filmová partnerka, kterou je Švédka Alicia Vikanderová, perfektně dokresluje neobyčejné soužití dvou milujících se lidí. Jenže jak už téma filmu naznačuje, nepůjde to vůbec lehce. Příjemné dobové zasazení do Dánska a Paříže dvacátých let minulého století ještě umocňuje prostředí umělecké smetánky této doby. Na film se tak můžete dívat jako na povedený obraz velkého mistra.

Netvrdím, že se mužům tento film přece jen zalíbí, každopádně jim může rozšířit obzory v oblasti, o které ani netuší, že existuje. Autorům filmu patří velká poklona, že se do tématu přeměny pohlaví pustili a kdo ví, možná si toho všimnou i na Oscarech.

Olomoucká drbna hodnotí: 70%

Autoři | Foto Universal Pictures