RECENZE: Jason Bourne opět hledá střípky své minulosti, stojí jeho pátrání za návštěvu kina?

Devět let uplynulo od Bourneova ultimáta, posledního filmu kde Matt Damon pod režijní taktovkou Paula Greengrasse běhal po světě a hledal odpověď na otázku, kdo a proč z něj udělal špičkový stroj na zabíjení. Nyní se úspěšný tvůrčí tým opět dává dohromady a Jason Bourne se vrací na scénu.

Bohužel ale nepřináší nic zásadně nového. Ať už po stránce příběhu nebo stylu. Opět dostáváme dynamický akční film se specificky roztřesenou kamerou, ve kterém Bournea vytáhne z ústraní jeho stará známá Nicky Parsonsová (Julia Stiles) a nasadí mu do hlavy další brouky týkající se jeho minulosti. Paralelně s tím sledujeme, jak situaci s opět se objevující hrozbou řeší vedení CIA. To je tentokrát reprezentováno hereckým veteránem Tommy Lee Jonesem a stále zářivější hvězdou Alicií Vikander. Znovu se tak rozjíždí fanouškům dobře známá hra na kočku a na myš, při které tajná služba nahání Bournea po celém světě, on jim různými sofistikovanými metodami uniká a přitom se snaží získat informace, které jsou klíčové pro jeho minulost.

Celý koncept se od třetího dílu opravdu nikam neposunul a divák si nejpozději po půl hodině začne říkat – opravdu těch devět let čekání stálo za to, když dostáváme prakticky to samé a ještě ke všemu vlastně ve stejném balení? Odpověď nejvíce záleží na tom, jak moc máte či nemáte rádi Greengrassův hektický režijní styl. Režisérova honba za dynamikou se už dostává do takového extrému, že se za celý film nedočkáme v podstatě jediné klidnější scény. Postavy stále někam chodí/běží/jedou, i dialogy jsou snímané hyperaktivní kamerou, která ani na chvíli nevydrží na místě, akční scény pak můžou slabším povahám lehce přivodit epileptický záchvat.

Výhoda ale je, že díky zběsilému tempu se divák soustředí hlavně na to, aby zvládal stíhat dění na plátně, takže vytěsňuje díry ve scénáři (celé to stíhání Bournea je od začátku postavené na hlavu a naprosto neuvěřitelné). Greengrass má navíc s danou formou tak velké zkušenosti, že film bez problémů drží v rukou a minimálně po technické stránce předkládá divákům suverénně odvedený snímek. Ve druhé půlce navíc vytáhne z rukávu nejednu výtečnou scénu, ať už jde o tradiční automobilovou honičku nebo skvěle vygradované napětí mezi Bournem a jeho ústředním zabijáckým sokem (Vincent Cassel)

Z herců si víceméně každý uhraje to své, jedinou výjimku, která ční nad ostatní, představuje již zmíněná Alicia Vikander. Ta filmu dodává určitý moment překvapení, který mu jinak docela bolestně schází. Její postava je zajímavá, protože na rozdíl od ostatních není pouhou napodobeninou jiných postav z předchozích dílů (Jones) a navíc není svázaná tím, že už se její charakter nemá kam posouvat (jako Damonův Bourne).

Jason Bourne rozhodně není špatným filmem. Na to je moc dobře technicky zpracován, má několik velmi působivých sekvencí a celkově na něm dělalo až příliš mnoho talentovaných lidí a jde to vidět. Problém je, že nepřišel absolutně s ničím překvapivým, sérii nikam neposunul a upřímně si moc nedokážu představit, že by podobným směrem ještě mohl dál pokračovat. Čtyři roky starý spin-off s Jeremy Rennerem Bourneův odkaz sice taky měl své mouchy, ale minimálně se pokusil o něco nového. Pokud tedy má vzniknout další pokračování, byl bych mnohem radši, kdyby to zkusili podobným způsobem. A s Bournem třeba jen ve vedlejší roli. Tohoto agenta bez minulosti sice mám pořád rád, ale po jeho novém filmu mám silný pocit, že na stříbrném plátně už spíš přesluhuje.

Drbna hodnotí: 70 %

Na film můžete jít například do kina Premiere Cinemas, program najdete zde.

Autoři | Foto imdb.com