čtvrtek 28. března 2024 Soňa

Lidé chtějí zabránit demolici historické nádražní budovy v Náměšti na Hané, stojí tam od roku 1883

Petici za zachování staré nádražní budovy v Náměšti na Hané na Olomoucku zorganizovala skupina nadšenců, kteří nesouhlasí s rozhodnutím Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) nemovitost z konce 19. století zbourat a ve stanici postavit zastávku.

Zájemce chtěl budovu odkoupit a vybudovat v ní muzeum

Fanoušci železnice už dříve připravili projekt nového využití nádražní budovy. Nádražní budova není podle SŽDC využívána k řízení provozu vlaků a navíc je ve špatném technickém stavu. O nemovitost nemá nikdo vážný zájem, takže nezbývá než ji zbourat, uvádí SŽDC. Iniciátor petice Martin Kašpar řekl, že chtěl budovu od SŽDC odkoupit a vybudovat v ní s pomocí finanční sbírky muzeum místní železnice, avšak s návrhem nepochodil.

Pražské vedení SŽDC mi odpovědělo, že jedno železniční muzeum už je v Olomouci. Nápad se jim nelíbil," uvedl Kašpar. V nádražní budově by podle něj mohla být také půjčovna kol či expozice zaměřená na řemeslníky zdejšího regionu, jehož hlavním lákadlem je zámek v Náměšti na Hané.

Třetina lidí tam jede vlakem. To znamená, že deset tisíc lidí kolem nádraží ročně projde," řekl Kašpar. SŽDC se podle mluvčí Kateřiny Šubové pro demolici nádražní budovy rozhodla kvůli tomu, že pro ni nenašla další využití a nebyl předložen projekt zaručující zdárnou revitalizaci nemovitosti. Chystaná demolice byla projednána s vedením obce.

Nádražní budova je údajně ve špatném technickém stavu

V minulosti byla Náměšť na Hané vedena jako trvale obsazená železniční stanice, nicméně s vývojem automatizace řízení provozu byla změněna na železniční zastávku. Ani v budoucnu se nepředpokládá opětovné obsazení stanice zaměstnanci SŽDC či zaměstnanci jakéhokoliv dopravce," uvedla Šubová.

O dalším využití budovy, například pro řízení provozu nebo bydlení, se vzhledem k jejímu technickému vybavení a stavu podle Šubové neuvažuje. „V nedávné době jsme ve spolupráci se starostkou obce iniciovali návrh na prodej bývalé výpravní budovy cizímu subjektu. Mezi třemi přihlášenými byl i spolek usilující o zachování nádražní budovy představovaný panem Martinem Kašparem," uvedla Šubová.

Iniciátor petice doufá, že se podaří budovu zachránit před zbouráním

Všichni zájemci si nádražní budovu podle Šubové důkladně prohlédli a poté od svého záměru ustoupili. „Došlo se k jednoznačnému názoru, že objekt je z hlediska jeho stavebního stavu vhodnější zbourat. Po určité době se opakovaně ozval pan Martin Kašpar, který se znovu pokouší oživit myšlenky na provozování objektu. Nemá však vůbec vyjasněný zdroj financování a veškeré potřebné náležitosti. Po schůzkách jsme se vždy dohodli, nicméně v současné době se ozval potřetí. Jeho návrh není z pohledu SŽDC realizovatelný," dodala Šubová.

Kašpar tvrdí, že se organizované prohlídky nádražní budovy v Náměšti na Hané nezúčastnil a na nabídku nedostal od ŠZDC jednoznačnou odpověď. „Chtěl jsem, ať jasně řeknou, zda budovu prodají za 300 tisíc korun, nebo ne," podotkl Kašpar. Nyní proto sepsal petici proti chystanému zbourání nádražní budovy. Ještě je možnost veřejného tlaku," dodal.

Autoři | Foto Facebook Zachraňme nádraží v Náměšti na Hané

Štítky nádraží, Náměšť na Hané, doprava, vlak, historie

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.