sobota, 30. ledna 2016, 11:33
Kdo chodí nakupovat do supermarketů, jistě to zná. Stojíte u pultu s ovocem a zeleninou, sáhnete po prvním balení mandarinek a ejhle, plíseň. Zkusíte tedy druhé balení a stejný případ. Někteří prostě jen mávnou rukou a přehrabují se tak dlouho, až nenajdou mandarinky zdravé, jiní se cítí pohoršeni. Jak ale správně postupovat, když nedopatřením zakoupíte zkažené ovoce? A hrozí obchodníkovi nějaké sankce?
První věcí, kterou by měl zákazník vědět je to, že u ovoce a zeleniny se povinně musí uvádět takzvané datum použitelnosti. „Informaci o datu použitelnosti je prodejce povinen viditelně zpřístupnit v blízkosti místa nabízení nebalené potraviny k prodeji,“ upřesňuje předsedkyně Sdružení obrany spotřebitelů Gerta Mazalová.
Potraviny s prošlým datem použitelnosti se pak samozřejmě prodávat nesmějí. „Prodejce je také dle zákona o potravinách povinen neprodleně vyřadit z dalšího oběhu potraviny s prošlým datem použitelnosti, a mimo jiné též potraviny páchnoucí (pokud pach není charakteristickou vlastností výrobku), nebo jinak poškozené, deformované, znečištěné nebo zjevně chemicky nebo mikrobiologicky narušené. Za porušení těchto povinností může hrozit sankce až do výše 50 milionů korun,“ doplňuje Mazalová.
Jak jsou ale ošetřeny vztahy mezi obchodníkem a spotřebitelem? Mnohé jistě překvapí, že i na ovoce a zeleninu je spotřebitel dle nového Občanského zákoníku oprávněn uplatnit právo z vady prodané věci. Zde ale samozřejmě neplatí obecná dvouletá záruční doba, ale ale pouze záruka za jakost ve lhůtě do povinně uváděného data použitelnosti. „To znamená, že pokud se potravina zkazí před datem použitelnosti, lze ji reklamovat. Otázkou je, nakolik se taková reklamace může týkat například povadlosti salátu a podobně, která samo o sobě nemusí způsobovat nepoužitelnost daného kusu,“ dodává Mazalová.
Na místě je ale i přes tuto možnost obezřetnost při výběru zboží. „Je sice pravdou, že po právní stránce lze ovoce a zeleninu reklamovat, ale nedovedu si příliš přestavit soudní spor ohledně zamítnuté reklamace dvou brambor. Problém by pravděpodobně nastal také z hlediska dokazování, že ony dvě brambory skutečně byly zakoupeny u daného prodejce. Spíše se tedy bude jednat o situace otočení se u pokladny s tím, že těsně za pokladnou spotřebitel zjistil, že je konkrétní kus zeleniny či ovoce vadný. Patří jistě k dobrému vychování obchodníka, aby takové reklamaci okamžitě vyhověl a zákazníkovi se omluvil,“ uzavírá Mazalová.
Pokud si zákazník všimne zkaženého zboží už v regálu, měl by primárně upozornit obchodníka, který by měl poškozené ovoce či zeleninu ihned z regálu odebrat a zkontrolovat i jakost ostatních nabízených kusů.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat.