Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Snižovat počet mrtvých v důsledku nehod nákladních vozidel se nedaří

 
pátek, 26. srpna 2016, 09:31

Za prvních sedm měsíců meziročně poklesl počet obětí dopravních nehod bezmála o šestinu. V nákladních automobilech však zemřelo o 12 procent více lidí. O 11 procent také vzrostl počet obětí nehod zaviněných řidiči nákladních vozidel.

Od ledna do července 2016 zemřelo na českých silnicích 19 řidičů nákladních vozidel a jejich spolujezdců. O dva (tedy o jednu osminu) více než v roce 2015. Vinou řidičů nákladních automobilů zemřelo 51 osob. I zde zaregistrovaly statistiky meziroční nárůst, a to o 5 osob (11 %). „Zatímco u ostatních kategorií účastníků silničního provozu se dařilo počty mrtvých snižovat, posádky nákladních vozů a počty smrtelných nehod zaviněných jejich řidiči byly negativní výjimkou,“ upozorňuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

Téměř polovinu obětí měli loni na svědomí řidiči nákladních automobilů do 3,5 tuny

V roce 2015 zavinili řidiči motorových vozidel celkem 78 201 nehod vyšetřovaných Policií ČR, z toho 10 668 (14 %) šoféři nákladních vozů. V 73 procentech havarovali v důsledku nesprávného způsobu jízdy, s velkým odstupem následují nedání přednosti v jízdě (13 %), nepřiměřená rychlost jízdy (12 %) a nesprávné předjíždění (2 %). Při nehodách zemřelo na českých silnicích 660 osob (do 24 hodin), z toho 74 (11 %) vinou řidičů nákladních aut. Oproti roku 2014 to bylo o 7 obětí více. Naopak o 14 osob (tedy 37 %) menší byl počet obětí z řad řidičů nákladních vozů a jejich spolujezdců. Nejvíce mrtvých měli na svědomí řidiči nákladních vozů o celkové hmotnosti do 3,5 tuny – rovných 35 (tj. 47 %). Následují vozidla nad 12 tun (23 obětí), od 3,5 do 7,5 tuny (10 zemřelých) a od 7,5 do 12 tun (6 mrtvých). V případě jedné tragické nehody nebyla hmotnost nákladního vozu zjištěna. Nejnebezpečnější byly zaviněné nehody vozidel o celkové hmotnosti od 3,5 do 7,5 tuny, kdy na jeden tisíc nehod zemřelo 10,1 osoby, naopak nejméně rizikové byly střety automobilů o hmotnosti 7,5 až 12 tun, kdy bylo usmrceno na tisíc nehod 4,2 osoby.

K 85 procentům nehod kamionů dojde v důsledku lidské chyby

Průzkum provedený IRU (Mezinárodní unií silniční dopravy) naznačil, že 85 procent nehod s účastí nákladních automobilů jde na vrub lidského pochybení (z nich však jen čtvrtinu mají na svědomí sami řidiči kamionů). Zhruba po pěti procentech je vina připisována klimatickým podmínkám, závadám infrastruktury či technické závadě vozidla. Pokud však nehodu zaviní přímo šofér trucku, je to vinou nepřiměřené rychlosti jízdy, nedání přednosti na křižovatce či neopatrného přejíždění mezi jízdními pruhy.

České dálnice jsou pro řidiče kamionů nebezpečné

Podle Evropské komise i Evropské rady pro bezpečnost silničního provozu ETSC umírá 7 procent všech obětí nehod na dálnicích (v ČR se jednalo v roce 2015 o 4,5 %, za prvních sedm měsíců letošního roku pak o 5,9 %). V 61 procentech se jedná o posádky osobních automobilů, v 11 % o cestující na motocyklech a 10 % o chodce. Každý šestnáctý umírá v nákladním automobilu o celkové hmotnosti do 3,5 tuny, 1 procento v autobusu. „Celých 9 procent obětí však tvoří posádky nákladních vozů nad 3,5 tuny. V České republice se však jedná až o 31 procent, suverénně nejvíce v celé Evropské unii. S velkým odstupem následují Německo se 17 % a Polsko se 16 %,“ uzavírá Roman Budský. 

Čtěte více:

Tisková zpráva

Kam dál?

Řidič chtěl předjíždět v zatáčce, zaplatil za to životem

čtvrtek, 25. srpna 2016, 09:19

Včera kolem patnácté hodiny se stala dopravní nehoda, která si vyžádala lidský život. Čelně do sebe narazila dvě vozidla mezi...

Řidič se se svým vozem Audi řítil po obchvatu skoro 150 km/h,...

úterý, 23. srpna 2016, 14:34

Minulý týden, ve čtvrtek 18. sprna, se dopravní policisté zaměřili na bezpečnost a plynulost silničního provozu v Olomouci. K...

Na olomouckém vlakovém nádraží těžce zranil projíždějící vlak muže na...

pondělí, 22. srpna 2016, 16:12

Dnes krátce po poledni se na olomouckém vlakovém nádraží stala nehoda, při níž srazil vlak v nízké rychlosti muže na nástupišti a...

Cestování je zase o něco jednodušší: Vlakem, autobusem i tramvají s...

pondělí, 22. srpna 2016, 14:26

Většinu mého života jsem někde dojížděla. Na základní školu, na střední, na vysokou, i do práce. Denně jsem na cestě strávila i...

 

Komentáře

 
 

O čem píše Drbna.cz

Jednodenní, vícedenní či celosezónní skipasy – jak si dobře vybrat?

Lyžaři mají na výběr z různých druhů skipasů – jednodenních, vícedenních nebo na celou sezónu. Díky propojování a modernizaci lyžařských areálů platí některé skipasy i pro více středisek. Na co si ale dávat pozor?

Hřib odmítl podpořit akci svazu bojovníků za svobodu

Pražský primátor Zdeněk Hřib (Piráti) odmítl převzít záštitu nad akcí Českého svazu bojovníků za svobodu (ČSBS), Praha mu ani nezapůjčí sál. Hřib to uvedl na twitteru a serveru Aktuálně.cz informaci potvrdil předseda svazu Jaroslav Vodička. ČSBS chtěl na Staroměstské radnici uspořádat akci k 80. výročí okupace Československa nacistickým Německem. Svaz v poslední době čilí kritice například kvůli tomu, že ocenil komunistického poslance Zdeňka Ondráčka, který se jako policista podílel v roce 1989 na potlačování demonstrací.

Trump dnes vyhlásí stav nouze, aby mohl postavit hraniční zeď

Americký prezident Donald Trump chce ještě dnes exekutivním nařízením vyhlásit stav nouze, aby mohl bez souhlasu Kongresu USA získat peníze na stavbu zdi na hranicích Spojených států s Mexikem. Trump to oznámil na dnešním briefingu v Bílém domě. Očekává se, že jeho rozhodnutí vyvolá sérii žalob. Jednat může i Kongres, aby však zneplatnil prezidentův dekret, musí zákonodárci příslušné usnesení schválit dvoutřetinovou většinou, což komentátoři považují za nepravděpodobné.