Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie.

Souhlasím
 

Malá inventura loňských nočních nehod. Podíl těch, kteří umírali za tmy, narostl

 
středa, 1. března 2017, 16:11

Téměř 3x vyšší riziko usmrcení je při noční nehodě za zhoršené viditelnosti než ve dne. Loni zemřelo o 115 osob méně než v roce 2015 – o 85 méně za dne, „jen“ o 30 méně za tmy. Za snížené viditelnosti uvádí statistiky také méně mrtvých chodců při nehodách v extravilánu, v obcích trend opačný. Opravdu postačí chránit chodce reflexními doplňky jen mimo obec?

V roce 2016 zemřelo na českých silnicích 545 osob, 177 z nich za tmy. V loňském roce tak zahynulo 32,5 % z celkového počtu usmrcených v nočních hodinách. Meziročně se tak snížil počet obětí nočních nehod o 30, jejich podíl na celkovém počtu mrtvých však narostl o 1,1 procenta. „V loňském roce totiž sice poklesl počet obětí nehod o 115, ovšem méně – o 85 případů - se umíralo především za dne,“ upřesňuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.   

Nejzávažnější noční nehody za zhoršené viditelnosti, ke kterým došlo na silnicích bez veřejného osvětlení

V průměru umíralo v roce 2016 na jeden tisíc nehod vyšetřovaných Policií ČR 5,5 osoby (jedná se o tzv. závažnost dopravních nehod). Nejméně závažné byly nehody, ke kterým došlo ve dne za nezhoršené viditelnosti. Při nich na jeden tisíc nehod přišlo o život 4,7 osoby. V noci za nezhoršené viditelnosti na silnicích bez veřejného osvětlení však na stejný počet nehod zemřelo 10,2 a za zhoršené viditelnosti dokonce 12,8 osoby. Příznivé ukazatele naopak vykazují nehody v noci na komunikacích s veřejným osvětlením. Za nezhoršené viditelnosti zemřelo průměrně 4,1 osoby na tisíc nehod, za viditelnosti zhoršené pak 7,1 osoby.

Kdo za tmy nejčastěji umírá?

Z celkově 177 obětí loňských nočních nehod bylo:

  • 88 cestujících v osobních automobilech
  • 66 chodců
  • 9 cyklistů
  • 8 motocyklistů
  • 6 pasažérů v nákladních vozidlech

Při nehodách, ke kterým došlo v noci, meziročně výrazně poklesl počet usmrcených cestujících v osobních automobilech (o 21), méně bylo i mrtvých chodců či cyklistů (shodně o 6). Naopak vzrostl počet obětí z řad motocyklistů (o 2) a pasažérů v nákladních vozidlech (o 4).

Noc je nebezpečná především pro chodce

Pokud se jedná o poměr usmrcených v noci k celkovému počtu mrtvých v dané kategorii, jednoznačně vedli s 59,5 procenta chodci. To bylo více než v roce 2015, kdy se jednalo o 55% podíl. S velkým odstupem následují cestující v osobních automobilech (29,2 %), cyklisté (23,1 %), pasažéři v nákladních vozidlech (18,2 %) a konečně motocyklisté (13,3 %).

Dlouhodobě většina chodců umírá za tmy. V roce 2016 se jednalo o 66 fatálních případů. Dalších 11 smrtelných případů z jejich řad zaregistrovaly statistiky při nehodách, ke kterým došlo sice za dne, ale za snížené viditelnosti. „V loňském roce tak 69,4 procenta chodců přišlo o život při nehodě, ke které došlo za tmy a obecně za snížené viditelnosti – za deště, mlhy, sněžení, svítání či soumraku,“ upozorňuje Roman Budský.

V obci loni zahynulo při nočních nehodách 38 chodců, o 4 více než v roce 2015. Dalších 11 z nich přišlo o život ve dne za snížené viditelnosti. I zde byl zaregistrován meziroční nárůst usmrcených, konkrétně o 3 případy. Opačný trend zaznamenaly statistiky nehod u nočních smrtelných nehod chodců, ke kterým došlo mimo obec. Loni jich zemřelo 28, o 10 méně než v roce 2015. A zatímco předloni při nehodách ve dne za snížené viditelnosti zahynuli 3 chodci, loni se podobné nehody obešly bez obětí z jejich řad. „Nabízí se tak otázka, zda je aktuálně stanovená povinnost pro chodce používat vhodné reflexní doplňky jen při pohybu v extravilánu pro zajištění jejich bezpečnosti dostačující. Zahraniční zkušenost naznačuje, že nikoliv. Například v Estonsku, Finsku či na Slovensku postupem času rozšířili povinnost pro chodce používat reflexy i při pohybu na silnicích v obcích,“ uzavírá Roman Budský.

Čtěte více:

 


 

Komentáře

 

Napište nám

Nejčtenější

  • Šimon Pelikán myslí ekologicky, Olopunč bude...

  • Kluziště na Dolním náměstí je mimo provoz....

  • Řidička, která ráno skončila se svým autem v...

  • Řidič si to hasil v Olomouci rychlostí přes...

Reklama
 
 

Kam dál?

Riegrovu ulici čekají dopravní omezení, bude se tam opravovat kanalizace

středa, 1. března 2017, 14:24

Od začátku měsíce března do jeho poloviny budou v Riegrově ulici v centru města platit dopravní omezení. Dotknou se jak...

AKTUÁLNĚ: Na dálnici u Prostějova havaroval mladý řidič, sjezd do centra je v obou směrech uzavřen

pondělí, 20. února 2017, 15:20

V pondělí 20. února po poledni havaroval na sjezdu z dálnice D46 do centra Prostějova dvaadvacetiletý řidič v BMW. Při...

Most na Velkomoravské čeká částečná uzavírka, přinese změny v dopravě

pátek, 17. února 2017, 16:30

Velkomoravskou ulici čeká od pondělí 20. února částečná uzavírka, která potrvá až do 30. června. Bude se rekonstruovat...