úterý 19. března 2024 Josef

ANKETA: Východní obchvat má přerušit silnici z Olomouce do Samotišek, jste pro nebo proti?

Zachovat silnici z Olomouce do nedalekých Samotišek, kterou má rozpůlit plánový obchvat města, požadují autoři nově sepsané petice. Odborníci z řad iniciátorů petice tvrdí, že důležité dopravní spojení by mohlo být udrženo pomocí silničního mostu a požadují, aby samosprávy tuto variantu ještě zvážily. Vyplývá to z textu petice, kterou máme k dispozici. Projekt dálničního obchvatu počítá jen s lávkou pro cyklisty a přeložkou silnice, jejíž trasa ale povede jinudy, což by podle autorů petice zkomplikovalo dopravní situaci v této části Olomouce.

Plánovaný obchvat Olomouce má frekventovanou komunikaci z předměstí Chválkovice do Samotišek křížit a rozdělí ji na dvě samostatné části. Úřady zvažovaly možnost vybudovat podjezd pod novým obchvatem, která ale byla kvůli vysokým nákladům zamítnuta. Odborníci vypočítali, že vybudování podjezdu by stavbu obchvatu prodražilo o půl miliardy korun. Součástí projektové dokumentace je proto přeložka silnice spojující Samotišky s Chválkovicemi, která vede z Bělidel podél obchvatu až k jeho křížení se současnou silnici na Samotišky.

ČTĚTE TAKÉ: Nový obchvat odřízne Samotišky od Olomouce, lidé jsou proti

„Dosavadní úsilí předsedů komisí městských částí a starosty obce Samotišky i apely olomouckých zastupitelů na představitele Olomouce zatím nepřinesly žádný výsledek. Možnost přemostit východní tangentu není dosud ani prověřená," stojí v petici, kterou sepsalo několik obyvatel Chválkovic, Svatého Kopečka, Droždína, Lošova a Radíkova.

Z dokumentace EIA vyplývá, že zahájení stavby východní tangenty je naplánováno na rok 2020, zřejmě se ale o několik let opozdí. Obchvat má omezit hustý automobilový provoz v městských čtvrtích Holice, Hodolany, Bělidla, Chválkovice a Týneček, na kterém má hlavní podíl tranzitní doprava. Například Chválkovicemi denně projede až 20 tisíc aut.

Podle nich je nutné co nejdříve prověřit, zda silniční most na trase z Chválkovic do Samotišek je v souladu s územním plánem Olomouce a případně zahájit proces změny územního plánu. Úřady by měly také zpracovat studii mostu ve variantách, aby bylo možné záměr projednat například se státní památkovou péčí. Silnice z Chválkovic do Samotišek by díky mostu zůstala nepřerušená pro automobilovou dopravu i autobusy MHD. „Investorem by musel být Olomoucký kraj a město Olomouc. Náklady na stavbu mostu by neměly přesáhnout 100 milionů korun," stojí v petici.

Ani památkářům se nelíbí, že by obchvat měl rozpůlit alejí lemovanou silnici z Olomouce směrem na poutní místo Svatý Kopeček. Podle Národního památkového ústavu by mělo být v místě křížení silnice do Samotišek a nového obchvatu vybudováno přemostění v původní trase poutní aleje. „Tato varianta je z hlediska zájmů památkové péče přijatelnější než navržená varianta objezdu přes ulici Železniční," upozornil loni ředitel olomouckého pracoviště NPÚ František Chupík.

Zachovali byste silnici z Olomouce do Samotišek nebo by měla ustoupit obchvatu města?

Celkem hlasovalo276 čtenářů

Autoři | Foto Google Maps

Štítky anketa, doprava, obchvat, Olomouc

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.