Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Jsou, nebo nejsou noví řidiči dostatečně připraveni na samostatnou praxi?

 
úterý, 20. září 2016, 15:13

V 19 zemích odpovídalo na 15 500 nových řidičů, jejich rodičů i učitelů autoškol. Polovina čerstvých řidičů se během výcviku nedozvěděla nic o řešení krizových situací. Mladí Češi se necítí být připraveni na jízdu za tmy. Učitelé autoškol žehrají, že dnešní mladí řidiči riskují více než předcházející generace. Celých 56 procent rodičů začínajících řidičů je přesvědčeno, že jejich chování za volantem by mohlo být příkladem pro ostatní řidiče - opak si myslí jen 7 procent z nich.

Zajímavé výsledky šetření názorů čerstvých řidičů, učitelů autoškol a rodičů mladých řidičů na kvalitu řidičské přípravy zveřejnila společnost Goodyear EMEA. Sběr dat a jejich vyhodnocení probíhala v letech 2012-2014. Odpovídalo celkem 6 400 nových řidičů z 16 zemí, 2 334 učitelů autoškol z 15 států a 6 805 rodičů z 19 zemí. Zapojila se i Česká republika.

„Z výsledků vyplývá, že více než čtvrtina mládeže je přesvědčena, že by v řidičských zkouškách neuspěla, pokud by je musela skládat znovu. Polovina dotazovaných postrádá výcvik základních dovedností, jako je například řízení v noci," říká Martin Bednář z Akademie dopravního vzdělávání DEKRA. Na 47 % mladých řidičů se během výcviku nedozvědělo nic o řešení krizových situací. Pouze 54 % bylo seznámeno se zásadami ekonomické jízdy. Čtvrtina mladých řidičů v Belgii a Polsku se za volantem cítí nepříjemně za hustého deště a rovněž tak pětina francouzských, českých či nizozemských řidičů uvádí, že jsou si v těchto podmínkách velmi nejistí. Nicméně po mokré silnici jezdí třetina stejně rychle jako po suché. Nejčastějšími prohřešky, kterých se novopečení řidiči nejčastěji dopouštějí, jsou telefonování za jízdy, odesílání textových zpráv, brouzdání po internetu či sociálních sítích, rychlá jízda. Mladí muži jsou v tomto směru aktivnější než jejich ženské protějšky. Rovněž tak častěji přiznávají jízdu pod vlivem alkoholu či agresivitu za volantem.

Mladí Češi by mohli být ostatním vzorem, pokud se jedná o úspěšnost při prvním termínu teoretické či praktické části řidičské zkoušky. Nejčastěji uvádějí, že byli seznámeni se zásadami výměny defektního kola. Také nejvíce ze všech deklarují připravenost nazout kola se zimními pneumatikami při poklesu teploty vzduchu pod +7 stupňů Celsia – kladně odpovědělo celých 77 % dotázaných. Nejméně ze všech přiznávají, že nerespektují dopravní značky a světelné signály. Rovněž tak nejméně Čechů přiznalo nedání přednosti v jízdě. Mladí Češi se nebojí jízdy po zasněžených silnicích. Statečnější byli jen jejich švédští vrstevníci.

Dvě třetiny učitelů autoškol vidí hlavní příčiny nebezpečného chování začínajících řidičů v nedostatku jejich povědomí o možných následcích nehod.  A zastávají tak názor, že dnešní mladí lidé potřebují více výcviku zaměřeného na bezpečné řízení, neboť dnes existuje více podnětů odvádějících pozornost od řízení. Zhruba stejný počet učitelů říká, že současná generace začínajících řidičů vyrostla v hektické, netrpělivé společnosti. To je příčinou, že řídí nebezpečněji než předcházející generace. Na třicet procent instruktorů autoškol je přesvědčeno, že ve srovnání s předchozími generacemi pravděpodobně nebudou dnešní začínající řidiči respektovat rady, jež obdrželi během výcviku.

Budoucí čeští řidiči osobních automobilů před svou závěrečnou zkouškou absolvují v optimálním případě 500 kilometrů pod dohledem profesionálního učitele. Aby ovšem čerstvý řidič skýtal záruku, že zvládá potřebné základy samostatné a bezpečné jízdy, měl by v rámci praktické přípravy odjezdit alespoň 3 000 kilometrů a za volantem strávit přinejmenším 100 hodin. „Učitelům autoškol, jejich budoucím klientům i rodičům uchazečů o řidičské oprávnění lze proto vřele doporučit, aby se seznámili s výsledky provedeného průzkumu. Mnohá zjištění pro ně budou překvapující. Pokud k nim přihlédnou, bezpochyby to umožní zvýšit kvalitu řidičské přípravy i bezpečnost nováčků za volantem," uzavírá Roman Budský.     

Čtěte více:

Tisková zpráva | Foto pixabay.com

Kam dál?

Hledám nového kamaráda, který by mi pomohl s kšefty. Zn.: káva je...

pondělí, 19. září 2016, 15:37

Sama už všechno nezvládám, a proto rozhazuji sítě a hledám šikovného a usměvavého mediálního konzultanta. Samozřejmostí je, že...

O víkendu bylo na Dožínkách veselo, i městská policie se zabavila....

pondělí, 19. září 2016, 08:45

O tomto víkendu se na Floře konaly Dožínky, počasí sice nepřálo, ale o zábavu nebyla nouze. Městští strážníci totiž obdrželi...

Až do pátečního večera platí výstraha před nebezpečím požárů

čtvrtek, 15. září 2016, 12:05

Český hydrometeorologický ústav vydal varování před možností vzniku požárů, které platí od včerejší půlnoci až do pátečních 20:00...

Město plánuje nové chodníky v rizikových úsecích i opravy a rozšíření...

středa, 14. září 2016, 10:47

Rada města Olomouce včera rozhodla o nových investicích, které přispějí k bezpečnému pohybu chodců a lepším prostorám pro...

 

Komentáře

 

Napište nám

Nejčtenější

  • Uzavřela se silnice Chomoutov – Lazce....

  • Muž v neděli před polednem mezi Štěpánovem a...

  • Mladá žena křičela na děti na hřišti, pak si...

  • Po zranění na Velké pardubické musel...

Reklama
 
 

O čem píše Drbna.cz

Vojáci zabili spolupachatele útoku na tři Čechy v Afghánistánu

České speciální síly zabily v Afghánistánu jednoho z organizátorů srpnového útoku, při němž zahynuli tři čeští vojáci, a dalšího zajaly. Napsaly to dnešní Lidové noviny (LN), kterým informaci o odvetě potvrdily tři na sobě nezávislé zdroje. Podle jednoho z nich se to stalo před delší dobou při poměrně rozsáhlé operaci. Vedení ministerstva obrany a armády ani jejich tisková oddělení nechtějí informace komentovat.

(NE)OBYČEJNÍ: Na kole projíždí celou Evropu. Člověk musí opustit komfortní zónu, ale stojí to za to, říká Alena Ledlová

Alena Ledlová z Liberce je mladá, sympatická a trochu praštěná holka, která se ničeho nebojí. A když si něco vymyslí, tak do toho taky po hlavě skočí. A tentokrát si dala za cíl projet Evropu na kole. Z velké části sama, aniž by věděla, kde bude spát, nebo jestli bude mít co jíst.

Senát má řešit míru alkoholu u cyklistů nebo protikuřácký zákon

Toleranci malého množství alkoholu u cyklistů nebo zmírnění protikuřáckého zákona mají dnes řešit senátoři. Věnovat se chtějí také změně systému voleb do Senátu. Horní komora má na programu také návrh rozpočtu EU a její zemědělské politiky v letech 2021 až 2027.