Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Auta před padesáti lety a dnes. Povinné bezpečnostní pásy u nás letos slaví 50 let

 
sobota, 15. dubna 2017, 16:32

Pasivní i aktivní bezpečnost automobilů se za poslední půlstoletí posunula o obrovský kus vpřed. Od povinnosti používat bezpečnostní pásy na předních sedadlech, která byla v Československu zavedena od 1. ledna 1967, přes airbagy, systém ABS, stabilizační systém ESP až k dnešním bezpečnostním prvkům, které by z pohledu běžného uživatele ještě před pár lety spadaly do kategorie science fiction.

Tento rok slaví bezpečnostní pásy v Česku i na Slovensku padesátku. Klasický samonavíjecí mechanismus byl za tu dobu několikrát vylepšen. Přibyl například předpínač nebo omezovač síly. Nedílnou součástí dnešních moderních aut jsou vzduchové vaky neboli airbagy. Využívají se čelní, boční, hlavové, okenní a začínají se objevovat kolenní a pánevní. Vývoj dospěl až k pásům s integrovaným airbagem, takzvaný beltbag, kterým jsou dnes některá auta vybavena.

Bezpečnostní pásy jsou velmi účinným, a přitom vlastně jednoduchým vynálezem. „Doposud celosvětově zachránily více než jeden milion lidských životů. Jen na silnicích Evropské unie každoročně zabrání 8 500 zbytečných úmrtí. Bohužel však zdaleka ne všichni se poutají. Průměrně ve státech EU28 používá na předních sedadlech pásy 88 procent a na zadních sedačkách dokonce jen 74 procent pasažérů. V České republice se vpředu poutá na 92 procent řidičů a 98 procent spolujezdců, vzadu je to výrazně méně – jen zhruba tři ze čtyř cestujících. Potenciál pásů nebyl zdaleka vyčerpán. Pokud by se na silnicích Evropské unie poutalo 99 procent osob, každoročně by mohlo být zachráněno dalších 900 lidských životů,“ uvádí Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.      

V nedávné minulosti se řidič musel spoléhat zejména na vlastní smysly a schopnosti. Dnes mu při jízdě pomáhá celá řada asistentů. Od parkovacích kamer, přes asistenty sledující dopravní značky nebo střežící mrtvy úhel ve zpětných zrcátcích, hlídání jízdy v pruzích až po systémy umožňující samočinné parkování. Vývoj je v současnosti extrémně rychlý a směřuje k plně autonomním vozidlům, která by v budoucnu měla prakticky zamezit dopravním nehodám.

„Každý systém, který přispívá k bezpečnosti posádky je nepochybně plus. V našich autocentrech zákazníci postupně zvyšují nároky právě na prvky pasivní a aktivní bezpečnosti. Nejžádanější jsou dlouhodobě ESP, ukotvení dětských sedaček ISOFIX a co možná největší počet airbagů, “ říká Petr Vaněček, provozní ředitel skupiny AAA AUTO. Nelze ovšem zapomínat na fakt, že základním bezpečnostním prvkem je u každého auta jeho výborný technický stav – počínaje správným nahuštěním pneumatik a konče zkontrolovaným podvozkem, brzdami a ostatními důležitými součástmi vozidla.

Životy při dopravních nehodách zachraňují pre-crash systémy. Systém samostatně pozná blížící se kolizi a posádku na střet připraví tak, aby byla co nejméně ohrožena střetem. Umí zavřít okna, nastavit sedačky do ideální pozice, dofoukne a zamkne vzduchově stavitelné sedačky a utáhne bezpečnostní pásy. Když už ke střetu dojde, pak systém eCall umí sám přivolat záchranné složky na místo, kde k nehodě došlo a to i bez asistence posádky. Záchranářům umí eCall odeslat i přesnou polohu, počet osob ve voze nebo jak silný byl náraz. Záchranné složky tak už cestou k zásahu mají představu o nehodě a dokážou se na pomoc připravit.

Čtěte více:

Napsal David Lekeš | Tisková zpráva

Kam dál?

Mezi Olomoucí a Prostějovem nepojedou na konci dubna vlaky

sobota, 15. dubna 2017, 11:00

Na důležité železniční trati z Olomouce do Prostějova nebudou na konci dubna pět dní kvůli plánované výluce jezdit vlaky. Dopravu...

PŘEHLED: Kvůli jarní Floře posílí dopravní podnik některé spoje...

čtvrtek, 13. dubna 2017, 10:30

V termínu od 20. do 23. dubna bude na olomouckém Výstavišti probíhat zahradnická výstava Flora Olomouc 2017. Jako každý rok,...

Olomoucký kraj letos dostane na opravu silnic 182 milionů

úterý, 11. dubna 2017, 19:30

Olomoucký kraj letos od státu dostane na opravy silnic druhé a třetí třídy 182 milionů korun. Zlínský kraj může počítat s částkou...

Kampaň „Řídím, piju nealko pivo“ o Velikonocích znovu prověří řidiče

úterý, 11. dubna 2017, 16:30

O Velikonocích odstartuje ve všech čtrnácti krajích České republiky již sedmý ročník dopravně bezpečnostní kampaně „Řídím, piju...

 

Komentáře

 
 

O čem píše Drbna.cz

Démon jménem „genderová ideologie“ v České republice

V návaznosti na článek o problematice zrušení genderových studií v Maďarsku a démonizaci genderu jakožto nepřítele tradičních hodnot se podíváme na situaci v České republice. Jak jsme na tom s genderem, tedy kulturně vzniklými rozdíly mezi muži a ženami u nás doma? Stáváme se tak moc obávanou “bezpohlavní” společností?

VIDEO: Ve Veletržním paláci se konala debata o SEFO. Řediteli Muzea umění bylo na konci debaty zabráněno vystoupit

V pondělí 18. března se konala ve Veletržním paláci v Praze odborná debata na téma Středoevropského fóra, projektu olomouckého Muzea umění. Ač se téma bezprostředně muzea týká, na debatu podle tiskového mluvčího Tomáše Kasala žádná pozvánka nedorazila, řediteli muzea navíc bylo v závěru debaty zabráněno vystoupit.

Zahráli si s Glenem Hansardem. Nyní brněnská kapela křtí novou desku, která rozhodně stojí za pozornost

Splnil se jim jejich životní i kariérní sen, když si je na své vystoupení pozval sám držitel Oscara Glen Hansard. Brněnská kapela The Shookies rozhodně stojí za pozornost. Zdobí je autentický projev zpěváka, unikátní zvuk i příjemný pocit z jejich hudby. Přesvědčit se o tom mohou lidé sami v Brně na Melodce, kde 21. března křtí novou desku Sooner or Later.